بازار خودرو

کارشناسان اعلام کردند که از عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت خودروها در بازار عرضه محصول توسط خودروساز است. هرگاه خودرویی توسط خودروساز فاکتور شود، قیمت آن در بازار کاهش و هرگاه توسط خودروساز فاکتور نشود، قیمت آن افزایش می‌یابد.

بازار لوازم‌یدکی خودروهای مونتاژی وضعیت چندان مناسبی ندارد و کمبود و گرانی برخی قطعات مشکل خریداران محصولات چینی شده است. دارندگان این خودروها معتقدند برخی لوازم یدکی مورد نیاز به‌سختی پیدا شده و با قیمت بالایی عرضه می‌شود. همچنین عنوان می‌شود برای تولیدکنندگان، اولویت واردات قطعه با خطوط تولید است. با این حال اما تولیدکنندگان، خودتحریمی‌های داخلی و برخی سوءمدیریت‌ها را عامل نابسامانی در بازار لوازم قطعات یدکی عنوان می‌کنند و این‌که راه‌اندازی سیستم شناسه کالا و کد رهگیری کالا به‌جای شناسایی کالاهای قاچاق، حالا سد راه شرکت‌هایی شده است که به‌صورت قانونی اقدام به‌واردات قطعات می‌کنند.

در این زمینه برخی خریداران محصولات مونتاژی اذعان می‌کنند بعضی از قطعات گران، نایاب و حتی تقلبی است. نگاهی به‌قیمت‌های ثبت‌شده در بازار لوازم‌یدکی خودروهای مونتاژی کاملا مبین این موضوع است که دارندگان این خودروها برای تامین قطعات مورد نیاز خودرو خود هزینه‌های زیادی می‌پردازند. برای مثال چراغ جلو تیگو ۷ پرو در نمایندگی حدود ۲۱ میلیون‌تومان قیمت دارد.

جلو پنجره همین خودرو در بازار حدود ۱۰ میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود که حتی محصول نمایندگی هم نیست. اگر برای خودرو جک J۵ به‌دنبال یک دیسک و صفحه باشید احتمالا باید حدود ۸ میلیون‌تومان هزینه کنید. مالکان هایما نیز اگر نیاز به‌پوسته گیربکس داشته باشند، مجبور به‌پرداخت حدود ۱۷ میلیون‌تومان خواهند بود.

از طرفی کارشناسان بازار خودرو معتقدند بازار خودرو همچنان در رکود مطلق است و خرید و فروشی در این بازار صورت نمی‌گیرد. کارشناسان با بیان این‌که طی ۱۰ روز گذشته قیمت خودروها در بازار تغییرات چندانی نداشته است، معتقدند قیمت چند خودرو افزایش و در مقابل بهای چند خودرو نیز کاهش یافته است. به‌عنوان مثال قیمت پژو پارس از ۵۰۷ میلیون‌تومان به ۵۱۲ میلیون‌تومان افزایش یافته یا بهای پژو پارس TU۵ از ۶۲۵ میلیون‌تومان به ۶۴۰ میلیون‌تومان رسیده است.

در مقابل اما قیمت ۲۰۷ اتومات با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش، به ۷۸۰ میلیون‌تومان رسیده و قیمت ۲۰۷ دنده‌ای نیز از ۶۴۰ میلیون‎‌تومان به ۶۳۵ میلیون‌تومان کاهش یافته است. همچنین محصولات مونتاژی نیز در ۱۰ روز گذشته تغییر قیمت زیادی نداشته‌اند و در بین خودروهای مونتاژی، قیمت هایما S۷ افزایش ۵۰ میلیون‌تومانی داشته و علت هم این است که این خودرو از سوی خودروساز فاکتور نمی‌شود.

کارشناسان اعلام کردند که از عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت خودروها در بازار عرضه محصول توسط خودروساز است. هرگاه خودرویی توسط خودروساز فاکتور شود، قیمت آن در بازار کاهش و هرگاه توسط خودروساز فاکتور نشود، قیمت آن افزایش می‌یابد.

یکی از کارشناسان خودرو درمورد تاثیر عرضه خودروهای وارداتی بر بازار نیز می‌گوید: «خودروهای وارداتی در سامانه در حال عرضه است؛ اما هنوز این خودروها وارد بازار نشده است. درنهایت با تداوم این امر، شاهد تاثیرات مثبتی بر بازار خواهیم بود.»

همچنین مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز گفت اصلاحیه مصوبه واردات خودرو جانبازان با همراهی بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شده و در روزهای آتی این مصوبه جدید تقدیم هیات وزیران می‌شود. به‌گفته ضیغمی با اصلاحات جدید این مصوبه، روند واردات خودرو جانبازان تسریع می‌شود. او ابراز امیدواری کرد در بحث کاهش قیمت‌ها توافق میان این دو نهاد انجام شود و همچنین با اصلاح مصوبه واردات خودرو جانبازان توسط هیات وزیران، موضوع ظرف یک ماه آینده حل شده و شاهد اصلاح مصوبه باشیم.

کاهش قیمت خودروهای لوکس!

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی و افت قیمت یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۰ میلیون‌تومان و نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۸ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۳ میلیون‌تومان و کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۴۴۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۵ تا ۹۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۹۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. در میان خودروهای لوکس نیز شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم؛ جایی که قیمت پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

آخرین اخبار