برگزیده‌های خودرو سال اروپا

پس از اعلام اسامی نامزدهای دریافت عنوان خودرو برتر سال 2024 در قاره اروپا، با نام چند خودرو چینی مواجهیم. یک‌چهارم از این فهرست 28 مدلی، به‌خودروهای چینی اختصاص یافته است.

چهار خودرو از این جمع، محصول بی‌وای‌دی هستند؛ یعنی آتو 3، هان، دلفین و سیل. درحالی که 3 جایگاه دیگر به نیو ET7، اسمارت هشتگ وان و ولوو EX30 اختصاص دارد. اگر با مشاهده اسامی اسمارت هشتگ وان و ولوو EX30 فکر می‌کنید اشتباهی رخ داده و این دو خودرو چینی نیستند، باید در افکار خود تجدیدنظر کنید. نیمی از سهام اسمارت در سال 2020 به‌جیلی واگذار شده است. طراحی مهندسی محصولات این برند برعهده جیلی قرار دارد. اسمارت هشتگ وان براساس پلت‌فرم گروه جیلی یعنی SEA شکل گرفته است و پیشرانه برقی و مجموعه باتری آن هم توسط تولیدکنندگان چینی ساخته می‌شود. طراحی ظاهری محصولات اسمارت هم برعهده مهندسان مرسدس‌بنز قرار گرفته و به‌همین علت، نشان styled by Mercedes روی ستون B دیده می‌شود.

رقابتی که چینی شده

ولوو EX30 هم براساس پلت‌فرم SEA شکل گرفته و در تاسیسات مشترک با اسمارت هشتگ وان تولید می‌شود. البته ولوو قصد دارد از سال 2025 تولید این خودرو را در بلژیک آغاز کند. تعداد خودروهای ژاپنی و آلمانی حاضر در این فهرست به 6 و 5 عدد می‌رسد؛ درحالی که خودروسازان آمریکایی، کره‌ای و فرانسوی، هرکدام 3 نماینده در این فهرست دارند.

نام یک محصول از برند ایتالیایی فیات نیز به‌چشم می‌خورد. نامزدها از میان خودروهای جدید انتخاب شده‌اند که در طول 5 یا 6 ماه گذشته در بازار اروپا حضور داشته‌اند. با گذر از مرحله نخست، تعداد نامزدها به 7 خودرو کاهش می‌یابد. برنده نهایی در 26 فوریه و در جریان نمایشگاه خودرو ژنو اعلام خواهد شد.

59 عضو هیات داوران خودرو برتر اروپا، از میان کارشناسان 22 کشور این قاره سبز انتخاب شده‌اند. همچون سال گذشته، 2 عضو روسی اجازه حضور در این جمع را نیافته‌اند.

گزینه‌های اروپایی

در این فهرست می‌توان به ب‌ام‌و سری ۵ جدید در کنار شاسی‌بلند خلاقانه ایکس ام اشاره کرد که شانس‌ باواریایی برای سال ۲۰۲۳ به‌شمار می‌روند. از مرسدس‌بنز نیز کلاس E جدید در کنار شاسی‌بلند EQE در رقابت امسال قرار دارند.

البته همان‌طور که آورده شد اسمارت هشتگ وان نیز گزینه غیر مستقیم این برند به‌حساب می‌آید. از گروه فولکس‌واگن محصول برقی ID.7 در رقابت حضور دارد و به این ترتیب سهم آلمان‌ها به ۶ گزینه می‌رسد. از میان گزینه‌های فرانسوی نیز می‌توان به‌پژو ۳۰۰۸ و نسخه برقی آن اشاره کرد و در سوی رنو نیز دو گزینه اسپیس و سنیک وجود دارد تا سهم فرانسوی‌ها به ۳ مورد برسد.

محصول کوچک EX30 از ولوو امسال رقابت را برای سایر برقی‌ها سخت کرده است. در نهایت می‌توان به‌نسخه برقی فیات ۶۰۰ اشاره کرد که تنها گزینه ایتالیایی برای خودرو سال اروپا به‌حساب می‌آید.

شانس بیشتر چینی‌ها نسبت به ژاپن در رقابت اروپایی!

ژاپنی‌ها هنوز مدعی هستند

هوندا توانسته یک محصول برقی و دو شاسی‌بلند خود را به این فهرست وارد کند. محصول الکتریک e:NY1 در کنار دو شاسی‌بلند CR-V و ZR-V نمایندگان این خودروساز ژاپنی هستند.
جالب این‌جاست که تویوتا نیز با حضور کراس‌اوور C-HR، محصول هیبرید پریوس و همچنین لکسوس RZ نیز سهم مشابهی دارد و درمجموع 6 گزینه ژاپنی را وارد این فهرست کرده‌اند.

کره‌جنوبی با دست پر آمده

از هیوندای دو گزینه کنا و آیونیک شش و از کیا نیز EV6 در این فهرست قرار دارند که نشان می‌دهد هنوز هم این دو برند برای حضور موفق در اروپا تلاش می‌کنند.

رقابت آمریکایی

برندهای آمریکایی همیشه با مدل‌هایی متفاوت‌تر نسبت به آن‌چه مورد پسند بازار داخلی‌شان است وارد بازار اروپا شده‌اند که این جریان هنوز هم برقرار است. اما فورد برانکو در سال جاری مورد تحسین کارشناسان قرار گرفته و حتی رقیب آن در جیپ یعنی گرند چروکی نیز گزینه دوم آمریکایی‌ها به‌حساب می‌آید. اما گزینه برقی آمریکایی‌ها در رقابت خودرو سال اروپا تسلا نیست؛ بلکه لوسید ایر است.

پیش‌بینی

تجربه نشان داده که کارشناسان انتخاب‌کننده خودرو سال اروپا معمولا روی خودروهایی با ابعاد بزرگ اجماع نمی‌کنند و همچنین محصولات لوکس نیز نشان داده‌اند که شانس کمتری نسبت به‌محصولات اقتصادی نوآور دارند. به این ترتیب هیچ بعید نیست که یکی از محصولات کوچک برقی چینی همچون دلفین یا اسمارت هشتگ وان برنده رقابت امسال باشد.

اما از سوی دیگر محصولات اروپایی نیز غیر از ولوو ای‌ایکس ۳۰ عموما محصولاتی لوکس یا با ابعاد بزرگ هستند و به این ترتیب شانس کمتری برای انتخاب شدن به‌عنوان خودرو برتر سال را دارند.

اما در برخی از دسته‌بندی‌ها هنوز این شانس وجود دارد که خودرویی آلمانی یا فرانسوی یا حتی ایتالیایی انتخاب شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

آخرین اخبار