اغذیه فروشی‌های خیابان سی‌تیر

مدتی است اخباری مبنی‌بر جمع‌آوری کافه‌ها و رستوران‌های سیار خیابان سی‌تیر تهران شنیده می‌شود. به‌گفته شهردار تهران موزه ملی اعلام کرده وجود اغذیه فروشی‌ها در کنار این موزه، آثار سویی دارد بنابراین قصد داریم با تدابیری که از سوی شهرداری تهران به کار بسته می‌شوند، از آسیب رسیدن به این آثار ملی و تاریخی جلوگیری کنیم. اما آیا این خبر به معنی تغییر چهره این خیابان معروف تهران است؟

ترددهای اصلی وزارت خارجه از میان کافه‌ها انجام می‌شود

پاییز 13۹۶ فعالیت نخستین استریت‌فود تهران با نظر مساعد شهردار وقت، در خیابان سی‌تیر کلید خورد. این طرح با محور بازگرداندن زندگی به معابر قدیمی و تاریخی تهران کلید خورد، اما این طرح موقت بود و هیچ سازوکاری برای کاهش ترافیک مسیر ناشی از سد معبر، ایجاد سیستم راه‌آب کافه‌ها و تهویه اغذیه‌فروشان درنظر گرفته نشده بود. حالا پس از ۶سال، شهرداری طرحی را مدنظر قرار داده که مشکلات این خیابان تاریخی را رفع کند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران در این باره گفت: چند سالی است اغذیه‌فروشان خیابان سی‌تیر در حال فعالیت در این محور هستند؛ البته شهردار تهران و مدیریت شهری مخالفتی با فعالیت این صنف ندارند، اما وجود و فعالیت آنها با چند شاکی مواجه است. یکی موزه ملی است که به‌خاطر طبخ غذا، نگرانی تخریب بناها و آثار را دارد و دیگری بیمارستان همجوار آن‌که شاکی دود غذاهاست و سومی وزارت خارجه که ترددهای اصلی آنها از میان کافه‌ها انجام می‌شود و حضور اغذیه‌فروشان در آن شکل، برای هریک از این سه نهاد مشکل‌ساز است.

ازسوی‌دیگر سیستم آب و فاضلاب به‌روزی نیز در این خیابان وجود ندارد. در آخرین بررسی‌ وقتی جوی خیابان را بازکردیم. دیدیم روغن سوخته تا سقف راه‌آب را گرفته است. واترجت آوردیم و محل را به‌طور کامل شست‌وشو دادیم. البته این کانکس‌ها برای سه ماه کارکرد طراحی شده بودند، اما الان هفت سال است که در آنها غذا طبخ می‌شود. همچنین روی فضای سبز و المان‌های شهری خیابان نیز روغن نشسته بود که شست‌وشو شد.

سعید بیگی ادامه داد: درحال‌حاضر برنده مزایده ساماندهی این خیابان مشخص شده تا بازطراحی مسیر طبق رعایت اصول اجرا شود. طرح جدید متناسب نیاز کسبه، ‌همسایگان و شهروندانی است که در این مسیر حضور پیدا می‌کنند. حالا باید سازه‌های قدیمی جمع و زیرسازی‌ها عملیاتی شده تا غرفه‌ها، ‌نزدیک شب عید مستقر شوند. البته در این‌باره شایعاتی مطرح شده که قرار است اغذیه‌فروشان خیابان سی‌تیر جمع‌آوری شوند، ولی این خبر صحت ندارد.

در گذر باب همایون نیز طرحی برای ساماندهی غرفه‌ها اجرا شده است. شهرداری می‌گوید با شادی مردم و کاسبی اغذیه‌فروشان مشکلی ندارد، ولی باید اصول رعایت شوند تا همه بتوانند از معبر جدید نهایت استفاده را ببرند.

نگرانی‌ آتش‌نشانی از همسایگی اغذیه‌فروشی و موزه!

تمام دکه‌های پخت غذا در خیابان سی‌تیر با کپسول‌های گاز فعالیت می‌کنند یعنی ده‌ها کپسول، اجاق‌های این دکه‌ها را روشن نگه می‌دارند. این در حالی است که حتی یک کپسول اطفا حریق نیز در این محوطه تعبیه نشده و در صورت آتش‌سوزی ناشی‌از بی‌احتیاطی، سرنوشتی وحشتناک در انتظار خیابان سی‌تیر و آثار موزه ملی ایران است.

در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی غرفه‌های اغذیه‌فروشی این خیابان، مدیر موزه ملی وقت، از این موضوع ابراز نارضایتی کرد و گفت: به شهرداری منطقه12 سه نامه زده‌ایم و مشکلات این بخش را در چند محور توضیح دادیم. محور اول؛ وضعیت بهداشت و امنیت محیط و محور دوم بحث ترافیکی است که منجر به اختلال تردد گردشگران به موزه ملی می‌شود.

خیابان سی‌تیر نقش اصلی در ورود گردشگران به موزه ملی دارد و با توجه به کمبود جای پارک و مسدود شدن بخشی از خیابان با این دکه‌ها، حضور اتوبوس‌های گردشگری در این خیابان با مشکلات دوچندانی مواجه شده است. با اعضای شورای شهر و پیمانکار جلساتی داشته‌ایم، اما تاکنون در عمل اتفاقی نیافتاده است.

چند روز قبل، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز در این باره گفت: سابقه هشدار آتش‌نشانی به اغذیه‌فروشان خیابان سی‌تیر به پنج سال پیش بازمی‌گردد اما اقدامی صورت نگرفته است. شهریور۱۳۹۷ سازمان آتش‌نشانی نخستین هشدار درباره ایمنی خیابان سی‌تیر را صادر کرد. آن‌گونه که جلال ملکی می‌گوید قطعا اطراف محل‌هایی که دارای حساسیت هستند باید خلوت باشد؛ چراکه حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است هر آن، یکی از دکه‌ها دچار حریق و آتش‌سوزی شود.

با توجه به اینکه خودروهای اغذیه‌فروشی در آن مکان غیراستاندارد و غیراصولی هستند و تبدیل به یک اجاق گاز شده‌اند، بنابراین رعایت نکات ایمنی بسیار حائزاهمیت است. ازدحامی که در آن خیابان وجود دارد، می‌تواند خطرناک باشد پس باید نکات ایمنی رعایت شوند.

به‌گفته ملکی، درست است که خیابان سی‌تیر به یک جذابیت شهری و نقطه گردشگری تبدیل شده است، اما باید رعایت نکات ایمنی را نیز مدنظر قرار دهیم. براساس هشدار صادره آتش‌نشانی، موزه‌ها باید در ایمنی کامل باشند؛ چراکه یک موزه همانند خودرو یا ساختمان نیست و اگر دچار آتش‌سوزی شود و یک اثر باستانی از بین برود، قابل‌جبران نیست.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در پایان اضافه کرد: البته در یک دهه اخیر حادثه خاصی در موزه‌های ایران اتفاق نیفتاده، اما به هر ترتیب ایمنی خیابان سی‌تیر و نزدیکی آن به موزه ملی نیز باید در اولویت قرار بگیرد و باتوجه به آنکه این خیابان شلوغی‌های خاص خود را دارد و هنگام حادثه خودروهای امدادی و آتش‌نشانی به دشواری می‌توانند وارد عمل شوند، بنابراین ساماندهی این خیابان بسیار حائزاهمیت است و اگر در این نابسامانی‌ها، مشکلی در خیابان سی‌تیر ایجاد شود و حادثه‌ای رخ دهد، قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =