شاین‌مکس

حداکثر سرعت شاین‌مکس در نسخه بنزینی ۲۱۰ و در نسخه هیبرید ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است

روز گذشته فرصتی دست داد تا ضمن تست سبک و بررسی دو نسخه بنزینی و پلاگین-هیبرید خودرو شاین‌مکس، رانندگی با این خودرو را تجربه کنیم. شاین‌مکس نخستین گزینه وارداتی ایران‌ خودرو پس از آزادسازی واردات بوده که به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو؛ قرار است ۱۰هزار دستگاه از آن در دو نسخه هیبرید و بنزینی در راستای تنظیم بازار و پاسخگویی به نیاز مشتریان وارد کشور شود. ایران‌خودرو درعین‌حال به دنبال انتقال تکنولوژی تولید این محصول است. این خودرو که در بازار چین با نام آئولوس Yixuan Max (یی‌ژوآن) به فروش می‌رسد، در ایران قرار است توسط ایران خودرو و با نام Shine Max عرضه شود. دانگ‌فنگ شاین‌مکس نخستین بار در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودرو شانگهای معرفی شد.

براندازی از نمای بیرونی و درونی

دانگ‌فنگ شاین‌مکس که بر پایه پلت‌فرم DSMA طراحی شده است، از نظر ابعاد به فولکس‌واگن پاسات و کیا اپتیما شباهت دارد و دارای رینگ ۱۷اینچی است. جلوپنجره‌ مشبک و تزئینات کرومی طرفین جلوپنجره به همراه چراغ‌های نسبتا بزرگ، ترکیب مناسبی برای نمای جلویی این سدان رقم زده‌اند. درِ موتور هم دارای حجم‌دهی هماهنگ با چراغ‌های اصلی است. در نمای جانبی شاین‌مکس شاهد حالت فست‌بک هستیم و شیب ملایم سقف به‌صورت پیوسته به‌ سمت عقب خودرو و انتهای بدنه ادامه دارد.

مانند نمای جلو، در پروفیل جانبی هم از ادوات کرومی براق استفاده شده است تا دستگیره‌ها و تزئینات قاب پنجره جذاب‌تر شوند. در نمای عقب هم شاهد حجم‌دهی‌های جذاب و پیوستگی ‌چراغ‌ها و ادوات فلزی هم‌رنگ بدنه هستیم که تا انتهای سپر ادامه دارند. در داخل کابین شاین‌مکس، داشبورد و نمایشگر لمسی در حالت مایل به سمت راننده قرار گرفته‌اند و شاهد استفاده از چرم برای سطح داشبورد و تودری‌ها و خطوط نقره‌ای‌رنگ ظریف هستیم. طرح فرمان، دسته‌دنده مشابه ب‌ام‌و و کنسول میانی هم چشم‌نواز هستند.

این خودرو طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۷۹۷، ۱۸۷۰ و ۱۴۷۵ میلی‌متر دارد و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۷۰ میلی‌متر است. همین فاصله زیاد بین دو محور سبب شده است تا کابینی جادار در هر دو ردیف برای سرنشینان به ارمغان آید. حجم صندوق عقب شاین‌مکس نیز ۴۲۰ لیتر است.

برآوردی از دو گزینه قوای محرکه و گیربکس

شاین‌مکس دارای دو مدل بنزینی و هیبرید است. نسخه بنزینی به یک موتور ۱.۵لیتری چهار سیلندر توربو مجهز شده که قادر به تولید ۱۸۸ ‌اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ ‌نیوتون‌متر گشتاور است.

پیشرانه بنزینی شاین‌مکس از سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI بهره گرفته که بازده آن را نسبت به پیشرانه‌هایی بنزینی با سیستم سوخت‌رسانی مولتی‌پورت MPI بیشتر کرده است.

شاین‌مکس در نسخه هیبرید هم یک موتور ۱.۵لیتری چهارسیلندر توربو و یک موتور برقی با آهن‌ربای دائمی Permanent Magnet Synchronous Motor دارد. این سیستم هیبرید درمجموع قادر به تولید ۱۷۴اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ ‌نیوتون‌متر گشتاور است.

در نسخه بنزینی شاین‌مکس، نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه WET ساخت «گترگ» به چرخ‌های جلو منتقل می شود.

این خودرو دارای سه حالت (مود) رانندگی اسپرت، نرمال و اکو بوده که توسط راننده قابل انتخاب است. در نسخه هیبرید این خودرو نیز نیروی تولیدی موتور توسط گیربکس اتوماتیک مولتی‌مود به چرخ‌های جلو منتقل می شود.

شاین‌مکس در مدل بنزینی در بهترین شرایط در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. نسخه هیبرید این خودرو نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۴.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند که برای سدانی با این ابعاد رقم بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

پشت فرمان شاین‌مکس در باغ گیاه‌شناسی

محلی که ایران‌خودرو برای رانندگی آزمایشی با این خودرو برای خبرنگاران درنظر گرفته بود، باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بود که عملا با توجه به محدودیت سرعتی که در معابر این باغ (به دلیل حضور برخی حیوانات مانند سنجاب ایرانی) وجود دارد، امکان تست سنگین را از ما سلب می‌کرد. اما درهرحال در یکی از معابر امکان تست شتاب این خودرو وجود داشت و درخصوص سیستم تعلیق، هندلینگ و پایداری خودرو نیز کم‌وبیش در برخی پیچ‌ها می‌شد به یک ارزیابی کلی و غیرچالشی از خودرو دست یافت.

شتاب صفر تا صدی که در شرایط مذکور موفق به ثبت آن برای خودرو شاین‌مکس شدیم، در دو گزینه بنزینی و پلاگین-هیبرید، هر دو زیر ۱۰ ثانیه و به‌ترتیب ۹.۱ ثانیه و ۹.۸ ثانیه بود که در کاتالوگ رسمی این خودرو و در شرایط ایده‌آل به‌ترتیب ۷.۴ ثانیه برای نسخه بنزینی و ۷.۵ ثانیه برای نسخه هیبرید ثبت شده است.

سیستم تعلیق جلو شاین‌مکس از نوع مک‌فرسون و تعلیق عقب از نوع مستقل است که ضمن بهبود پایداری این سدان اسپرت در پیچ‌ها، سواری نرم‌تر و راحت‌تری را نیز برای آن نسبت به سدان‌هایی با تعلیق یک‌پارچه عقب رقم می‌زند.

این خودرو به لطف بهره‌گیری از کروز تطبیقی و سیستم‌های کمکی راننده، دارای قابلیت رانندگی نیمه‌خودران سطح دو است که در شرایط کنترل‌شده با فعال‌کردن سیستم کروز تطبیقی ACC می‌توان پدال گاز و ترمز را رها کرد و صرفا روی کنترل خودرو نظارت داشت.

گفتنی است؛ حداکثر سرعت شاین‌مکس در نسخه بنزینی ۲۱۰ و در نسخه هیبرید ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. درمجموع می‌توان گفت؛ رانندگی با نسخه بنزینی این خودرو اندکی هیجان‌انگیزتر از رانندگی با نسخه هیبرید آن است.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی گسترده

ازجمله امکانات شاین‌مکس می‌توان به شیفتر الکترونیکی دنده هوشمند، صندلی‌های Zero Gravity، سانروف پانورامیک، سنسور باران به همراه امکان بسته‌شدن اتوماتیک سانروف، قابلیت تنظیم فرمان در چهار جهت به‌صورت دستی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان در ردیف عقب، محفظه کنسول میانی با قابلیت کول‌باکس و گرم‌کن، پاور ویندوز، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در شش جهت و تنظیم گودی کمر با مموری، ماساژور صندلی راننده، سردکن و گرم‌کن صندلی راننده، صندلی سرنشین قابل تنظیم در چهار جهت به‌صورت برقی، ترمز کمکی، شش کیسه ایمنی هوا، دوربین دید ۳۶۰ درجه، کروزکنترل تطبیقی با قابلیت توقف و شروع مجدد حرکت و امکان استفاده در تمامی سرعت‌ها، هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز اضطراری هوشمند با قابلیت تشخیص عابر پیاده و خودرو، هشدار خروج از مسیر، سیستم کمکی تثبیت حرکت خودرو بین خطوط، کمکی حرکت در مرکز خطوط، تابلوخوان مسیر، هشدار برخورد از عقب، کمکی رانندگی در ترافیک، در برقی صندوق عقب، رادار خط‌خوان، شارژر بدون سیم برای تلفن همراه و... اشاره کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روی خط IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    حالا نمیشد حجم دهی نداشته باشه!!!! یا فقط حجم دهی تو بدنه داره!!! خخخخ اینجا رو بوق بزنید برای خودتون
  • عالیه IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    خدایش خودتون خنده‌اتون نمیگیره ؟ جون هر کی که دوسش دارین لااقل مردم رو خر فرض نکنین
  • Max IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    این دیگه چه آشغالی که میخوان بکنن تو پاچه ملت یا خدا موتور دوباره یک و نیم وای کی میشه این چینیا ی ذره عقل بگیرن کم از موتور یک و نیم استفاده کنن ولی خب شما هم دیگه زیاد از حد تعریف کردی فکر نمیکنم انقدرها هم تعریفی باشه خواهشی که میکنم کنی منطقی باشین مرسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =