فورد

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان ملی امنیت ترافیک آزادراه‌های آمریکا «NHTSA»، فورد ۵۴ فراخوان را در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است.

این فراخوان‌ها تعداد ۵ میلیون و ۶۹۲ هزار ۱۳۵ دستگاه خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند و فورد را به‌رده اول بیشترین میزان فراخوان خودرویی کشور آمریکا در سال ۲۰۲۳ رسانده‌اند. امسال سومین سال پیاپی است که فورد در نخستین رتبه چنین جدولی قرار می‌گیرد.

کره‌ای‌ها در جایگاه دوم

بر اساس تعداد خودروهای فراخوان‌شده فورد تقریبا دو برابر برند دوم جدول یعنی کیا فراخوان داشته است. کره‌ای‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۳ میلیون‌دستگاه خودرو را فراخوان کرده‌اند؛ هرچند بخش اعظم خودروهای فراخوان‌شده به‌یک مورد یعنی نشتی روغن‌ترمز و احتمال آتش‌سوزی اختصاص دارند. اگر بخواهیم جدول را بر اساس تعداد فراخوان‌ها مرتب کنیم، پس از فورد شرکت فیات-کرایسلر با ۴۵ فراخوان و تعداد خودرو تحت‌تاثیر ۲.۷ میلیون‌دستگاهی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

ب‌ام‌و ۲۹ فراخوان داشته؛ درحالی‌ که مرسدس‌بنز و نیسان با ۲۷ و ۲۲ فراخوان در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. فورد در سال ۲۰۲۲ تعداد ۶۸ فراخوان داشته است. این فراخوان‌ها ۸.۵ میلیون‌دستگاه خودرو را شامل شده‌اند.

فورد رکورد فراخوان ۲۰۲۳ را هم شکست!

بر این اساس وضعیت شرکت مورد بحث نسبت به‌یک سال قبل حدود ۳۰ درصد بهبود یافته و فورد در همین زمینه بیانیه‌ای منتشر کرده است: «ما بی‌وقفه درحال تلاش برای بهبود کیفیت محصولات خود و ارائه بهترین تجربه به‌مشتریان هستیم. فراخوان‌های داوطلبانه یکی از راه‌های حفاظت از حقوق مشتریان و جلوگیری از تجربه مشکل است. کیفیت اولیه محصولات ما درحال بهبود است و مشتریان جدیدترین خودروها از این موضوع بهره خواهند برد. درمقایسه با سال ۲۰۲۲ تعداد فراخوان‌های ما حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.»

ارتقا به‌ سبک آلمانی

اما سورپرایز اصلی فراخوان‌های خودروسازان در سال ۲۰۲۳ به‌فولکس‌واگن مربوط می‌شود. این برند آلمانی در سال ۲۰۲۲ با ۴۵ مورد پس از فورد در رتبه دوم بیشترین فراخوان‌ها قرار داشت؛ اما امسال در جدول ۱۲ برندی NHTSA اصلا دیده نمی‌شود. ما فکر می‌کردیم شاید داده‌ها در دسترس نبوده‌اند؛ اما جست‌وجوها نشان داد فولکس‌واگن امسال درمجموع ۱۸ فراخوان انجام داده و حدود ۳۳۳ هزار دستگاه خودرو آن تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. این رقم نسبت به‌فراخوان یک میلیون خودرویی سال قبل بسیار کاهش یافته است.

رسانه‌ها از فولکس‌واگن دراین‌باره سوال کرده‌اند و سخنگوی این خودروساز گفته است: «گروه فولکس‌واگن آمریکا همواره به‌دنبال ارتقای کیفیت محصولات خود است و این به‌معنی کاهش فراخوان‌ها خواهد بود. اخیرا مشکلات کیفیتی خودروهای ما به‌طور قابل ‌توجهی کاهش یافته و تست‌های کیفیتی منطقه‌ای و برنامه تاییدیه شرکت نیز نتایج مثبتی را نشان می‌دهد.»

ژاپنی‌ها جایگاه تسلا را تصاحب کردند

اگرچه فورد هنوز پادشاه فراخوان‌های خودرویی آمریکاست، اما هوندا و آکورا توانستند عنوان بزرگ‌ترین فراخوان تکی سال ۲۰۲۳ را از چنگ تسلا خارج کنند. این برندهای ژاپنی حدود ۲.۶ میلیون‌دستگاه خودرو خود را به‌خاطر ایراد پمپ سوخت فراخوان می‌کنند.

تا پیش از هوندا و آکورا تسلا بزرگ‌ترین فراخوان تکی سال جاری را انجام داده بود و علت آن نیز ارتقای نرم‌افزار اتوپایلوت اعلام شد. فراخوان تسلا حدود ۲ میلیون‌دستگاه خودرو را در بر می‌گیرد. یک خودرو مدرن از هزاران حسگر، قطعه و سیستم تشکیل شده و یکی از آن‌ها به‌صورت اتفاقی از کار می‌افتد.

اکثر این قطعات از سوی تامین‌کنندگان به‌دست خودروسازان می‌رسد و بنابراین انجام دادن کنترل کیفیت روی آن‌ها چالشی بزرگ محسوب می‌شود. البته این امر به‌ هیچ‌وجه عذر و بهانه موجهی نیست. خودروسازان مسئول تمام جنبه‌های محصولات خود هستند (البته این امر بیشتر شامل خودروسازان تراز اول جهان می‌شود) و حتی اگر درصد کمی از برخی قطعات معیوب باشند، به‌خاطر ریسک‌های بالقوه‌ای که جان سرنشینان را تهدید می‌کند، باید فراخوانی اعلام شود.

ساختار صدور فراخوان

زمانی که یک نقص پنهان می‌تواند منجر به‌ریسک ایمنی شود، به‌صورت فراخوان اعلام می‌شود. معمولا این نقص در گروهی از خودروها دیده می‌شود. سطح ریسک ایجادشده باید در سریع‌ترین زمان ممکن و نه در دوره‌های سرویس رفع شود. پیش از آن‌که خودرویی در یک کشور فروخته شود، باید تست‌های همخوانی با شرایط ورود و ایمنی آن کشور را پشت سر بگذارد. این تست‌ها شامل بررسی‌های ایمنی حیاتی است.

زمانی که یک خودروساز از وجود نقصی پنهان در محصول خود آگاه می‌شود، اما نقص یادشده توسط قانون‌گذار تشخیص داده نمی‌شود، خودروساز می‌تواند فراخوان را اعلام کند. اگر قانون‌گذار تشخیص دهد که عیب دیده‌شده سبب ریسک عمومی می‌شود، به‌خودروساز مربوطه نیز اعلام می‌کند فراخوان را انجام دهد.

فراخوان‌ها به‌دوره گارانتی خودرو ربطی ندارند و اگر ثابت شود که نقص پنهان در خودروهای قبلی فروخته‌شده نیز دیده شده، فراخوان باید تمام خودروهای قبلی را نیز شامل شود.

معمولا خودروسازان مالکان خودروهای تحت‌تاثیر فراخوان را مطلع می‌کنند؛ اما اگر حدس می‌زنید شما از فراخوانی که خودرویتان را تحت‌تاثیر قرار داده آگاه نشده‌اید، بهتر است با خودروساز تماس گرفته و شماره‌شاسی خودرو را به‌آن‌ها اعلام کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =