کد خبر: 247582
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴

علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی

علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی را می‌توان در موارد مختلفی پیدا کرد. وقتی یک خودرو با افت شتاب در سربالایی روبرو می‌شود، ابتدا باید دنبال دلیل آن رفته و در قدم بعدی نیز مشکلات موجود را برطرف سازید. گاهی اوقات افت شتاب ناشی از سربالایی چیزی جز یک اتفاق ساده نیست و بر اساس طول عمر خودرو و کیفیت فنی که دارد، این اتفاق افتاده است؛ اما در بسیاری از مواقع مشکل یکی از قطعات است و همین موضوع می‌تواند تبدیل به یک چالش بزرگتر در آینده نیز شود.

کاهش شتاب خودرو در سربالایی ممکن است برای هر خودرویی رخ دهد. گاهی اوقات عدم دقت به یک قطعه مصرفی ساده ممکن است چنین شرایطی را رقم زده باشد. گاهی اوقات هم مشکل بسیار حساس‌تر و بزرگ‌تر است. در نهایت باید برای این چالش، فکری کنید. در کنار شما هستیم تا تمام نکات لازم درباره آن را مرور کرده و در نهایت روش‌های برون‌رفت از این چالش را نیز با شما در میان بگذاریم. برای این منظور البته سراغ متخصصین لوازم یدکی خودرو در مجموعه آریان یدک هم رفته‌ایم تا اطلاعات ارائه شده در این مقاله کاملا حرفه‌ای و مبتنی بر تجربه این دوستان باشد.

علت کم شدن شتاب خودرو در سربالایی

وقتی دنبال علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی هستید، خود را باید برای هر چیزی آماده کنید. گاهی اوقات ممکن است مشکل را بتوانید شخصا برطرف سازید که برای آن نیاز به کسب اطلاعات لازم خواهید داشت. گاهی اوقات نیز این تعمیرکار و تعمیرگاه است که چاره کار شما خواهد بود. برای این منظور هم باید آستین‌ها را بالا زده و تا اولین تعمیرگاه پیش بروید. در ادامه مشکلاتی که می‌توانید شخصاً برای برطرف کردن چالش کم شدن شتاب خودرو در سربالایی دست به آنها بزنید را تفکیک خواهیم کرد.

۱- وزن زیاد ماشین

اولین مشکلی که ممکن است باعث کاهش شتاب خودرو در سربالایی و یا به عبارتی نکشیدن ماشین در سربالایی شده باشد، وزن زیادی است که ناشی از بار اضافی روی خودرو ایجاد شده باشد. قرار نیست بار یک وانت را روی یک ماشین سواری پیاده کرده و انتظار همان شتاب اولیه معمول را از آن داشته باشید. وزن زیاد البته معایب دیگری نیز برای خودرو شما ایجاد خواهد کرد. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما در این باره نهایت دقت را داشته و از اضافه کردن بار زیاد به ماشین خودداری کنید. فشار بالای ناشی از وزن اضافی می‌تواند حتی قطعات مهم موتوری را نیز با آسیب‌های جدی مواجه سازد.

علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی

۲- کثیف شدن فیلتر سوخت

لازمه شتاب بالای خودرو رسیدن سوخت کافی به سیلندر برای ترکیب با هوا است. در صورتی که سوخت به اندازه کافی به سیلندرها تزریق نشود یا سوخت اضافه شده به سیلندر کثیف و آلوده باشد، عملا دیگر قدرت کافی برای ایجاد شتاب اصلی در خودرو وجود نخواهد داشت. این مشکل ممکن است ناشی از کثیف شدن زیاد فیلتر سوخت باشد. در چنین شرایطی علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی با تعویض فیلتر سوخت برطرف خواهد شد. فیلتر سوخت از جمله قطعات مصرفی مهم در خودروها است که حتما باید در یک برنامه‌ریزی درست و به موقع آن را تعویض کنید. استفاده از یک فیلتر سوخت برای طولانی‌مدت، موتور خودرو شما را تحت تاثیر قرار داده و شرایط را برای آن پیچیده می‌نماید.

۳- گرفتگی اگزوز

در صورتی که هر مشکلی در مسیر خروجی گاز از اگزوز نیز وجود داشته باشد، شاهد کاهش شتاب خودرو در سربالایی خواهید بود. گرفتگی اگزوز را نیز می‌توانیم علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی بدانیم. وقتی لوله اگزوز به هر دلیلی گرفته باشد، گاز خارج شده از سیلندرها مسیر خروجی خوبی نداشته و این مهم باعث می‌شود تا عملا ترکیب سوخت و اکسیژن در داخل سیلندر نیز با چالش روبرو شود. سنسورهای موجود در اگزوز نمی‌توانند نتیجه بهینه‌ای را برای ECU ارسال نمایند و چنین چالشی در نهایت می‌تواند تبدیل به علتی برای کم شدن شتاب ماشین در سربالایی شود.

۴- شل شدن سیم گاز

پا را تا انتها روی پدال گاز برای رسیدن به شتاب بیشتر فشار می‌دهید، اما شتاب که بیشتر نمی‌شود که هیچ، حتی با کاهش سرعت نیز روبرو شده و مشکل بیشتر می‌شود. ممکن است علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی شل شدن سیم گاز باشد. وقتی سیم گاز شل باشد، عملا نیروی کافی از پدال گاز انتقال پیدا نکرده و در نتیجه شما نمی‌توانید همان شتاب معمول را از خودرو خود انتظار داشته باشید.

۵- گرفتگی فیلتر هوا

گرفتگی فیلتر هوا را نیز می‌توان علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی دانست. وقتی فیلتر هوا گرفته باشد، عملا هوای کافی در موتور در جریان نبوده و همین موضوع می‌تواند دلیلی بر احتراق ناقص باشد. تعویض فیلتر هوا نیز باید به صورت مرتب در دستور کار قرار گیرد. بسته به کیفیت فیلتر هوای مورد استفاده، بایستی به موقع برای تعویض آن اقدام کنید. مبادا عدم تعویض به موقع یک فیلتر هوای ساده و ارزان‌قیمت باعث از بین رفتن کیفیت موتور و بروز خرابی‌های گسترده و با هزینه بالا در خودرو شما گردد.

علت کاهش شتاب خودرو در سربالایی

۶- نشت خلأ

همچنین علت کم شدن شتاب خودرو در سربالایی را می‌توان در نشتی خلاء در خودرو نیز دانست. نشتی خلاء از هر یک از اجزای متصل به موتور می‌تواند باعث کاهش قدرت موتور شود. یکی دیگر از دلایل احتراق ناقص در خودروها همین نشتی خلاء است که می‌تواند مانع از ترکیب به اندازه و مناسب سوخت و هوا در سیلندر شده و در نتیجه در مواقع حساس مانند سربالایی باعث کاهش شتاب و کم آوردن موتور می‌شود.

۷- خرابی سوپاپها

سوپاپ‌ها نیز نقش مهمی در ایجاد ترکیب مناسب سوخت و هوا در سیلندر دارند و خرابی آنها می‌تواند باعث به هم خوردن این ترکیب و احتراق ناقص شود. البته تشخیص خرابی سوپاپ‌ها و تعمیر آنها از عهده هر کسی بر نمی‌آید. برای این منظور نیاز به کمک تعمیرکار حرفه‌ای خواهید داشت. حتی ممکن است برای تعمیر این ‌بخش نیاز به خرید لوازم یدکی برای خودرو خود نیز داشته باشید. در این باره توصیه می‌کنیم که حتما سراغ محصولات اصلی و با کیفیت بروید. خرید قطعات مهم این چنینی از میان محصولات بی‌کیفیت بار سنگین‌تری روی خودرو شما وارد کرده و حتی می‌تواند خرابی‌های بیشتری را نیز در آن به دنبال داشته باشد.

۸- مشکل شمع‌ها

در نهایت باید به خرابی و تمام شدن طول عمر شمع‌ها در خودرو نیز اشاره داشته باشیم. شمع کلید جرقه‌زنی در خودرو است و در صورتی که کیفیت خود را از دست بدهد، عملا سیستم جرقه‌زنی دیگر کارکرد طبیعی خود را نداشته و در سربالایی که فشار روی موتور بیشتر است، نمی‌تواند کاربرد خود را به خوبی در سیستم فنی خودرو داشته باشد. در این مواقع نیاز است تا حتما برای تعویض شمع‌ها نیز اقدام کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

آخرین اخبار