Togg در نمایشگاه «CES ۲۰۲۴»

برند Togg که نخستین تولیدکننده خودروهای ملی در ترکیه است، پس از عرضه موفق شاسی‌بلند تی ۱۰ ایکس، حالا سدان برقی توگ T۱۰F را در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ معرفی کرد.

روز گذشته در مطلبی به‌مهم‌ترین رویدادهای خودرویی مرتبط با نمایشگاه تجهیزات مصرفی برقی در لاس‌وگاس اشاره کردیم. اما پس از گذشت چند روز از آغاز این رویداد به‌نظر می‌رسد شگفتی‌های مرتبط با صنعت‌خودرو پایان نیافته و همین دیروز بود که متوجه شدیم تنها خودروساز تمام‌ترک هم ترجیح داده برای نمایش و اطلاع‌رسانی درباره محصول جدید خود به‌جای استفاده از خاک کشورش، این نمایشگاه را برای رونمایی انتخاب کند. فارغ از آن مشخص شد که اینتل و انویدیا هم برنامه جدی‌تری برای حضور پردازنده‌هایشان در کابین و درحقیقت در قلب عملکرد سیستمی خودروها دارند.

بعد از شاسی‌بلند نوبت به سدان برقی ترکیه رسیده است

برند Togg که نخستین تولیدکننده خودروهای ملی در ترکیه است، پس از عرضه موفق شاسی‌بلند تی ۱۰ ایکس، حالا سدان برقی توگ T۱۰F را در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ معرفی کرد. این سدان الکتریکی دومین خودرو ملی ترکیه محسوب می‌شود.

برند توگ وعده داده است سدان T۱۰F را در سال ۲۰۲۵ میلادی وارد بازار کند. شرکت توگ می‌گوید T۱۰F تنها یک خودرو نیست؛ بلکه یک وسیله ارتباطی هوشمند و قابل اتصال به‌حساب می‌آید. سدان توگ T۱۰F که عنوان دومین خودرو ملی ترکیه را یدک می‌کشد، پس از کراس‌اوور توگ T۱۰X معرفی شده است.

باز شدن پای ترکیه به نمایشگاه «CES ۲۰۲۴»

زبان طراحی هر دو خودرو مشترک است که از آن جمله می‌توان به‌جلوپنجره با خطوط کروکی اشاره کرد. شرکت ترک این سبک از طراحی را شبیه به‌گلبرگ‌های گل لاله می‌داند. این خودرو فرم فست‌بک دارد و سقف مشکی‌رنگ پانوراما نیز بر جذابیت ظاهری آن افزوده است.

فضای داخلی توگ T۱۰F محیطی فناورانه را به‌تصویر می‌کشد. درون این سدان برقی کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی و همچنین نمایشگر سرگرمی عریض ۲۹ اینچی را می‌توان دید. یک نمایشگر ۸ اینچی نیز در قسمت پایین داشبورد برای کنترل سیستم تهویه درنظر گرفته شده است.

گرمکن فرمان، شیفتر وضعیت حرکت چرخشی و شارژر بی‌سیم تلفن همراه نیز در کابین این خودرو دیده می‌شوند. حجم صندوق‌عقب این خودرو نیز ۵۰۰ لیتر است که با جمع‌ کردن صندلی‌های عقب، به ۱۳۵۰ لیتر افزایش می‌یابد.

نسخه پایه توگ T۱۰F به‌صورت دیفرانسیل‌عقب عرضه می‌شود که تک‌موتور الکتریکی آن با ۲۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور روی محور عقب قرار دارد. شتاب صفر تا صد رسمی این نسخه ۷.۲ ثانیه است. نسخه قوی‌تر توگ T۱۰F با دو موتور الکتریکی روی محورهای جلو و عقب عرضه می‌شود که درمجموع ۴۲۹ اسب‌بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور آزاد می‌کنند.

این تیپ به‌لطف گشتاور بیشتر، در ۵.۶ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. باتری استاندارد توگ T۱۰F ظرفیتی معادل ۵۲.۴ کیلووات-‌ساعت دارد که برد آن مطابق چرخه WLTP، حدود ۳۵۰ کیلومتر است. بااین‌ حال مشتریان می‌توانند این خودرو را با باتری بزرگ‌تر ۸۸.۵ کیلووات-‌ساعتی نیز سفارش دهند که برد ۶۰۰ کیلومتری را برای راننده فراهم می‌کند.

این خودرو از شارژ سریع ۱۸۰ کیلوواتی DC پشتیبانی می‌کند که قادر است در کمتر از نیم ساعت، میزان انرژی پکیج باتری‌ها را از ۲۰ به ۸۰ درصد برساند.

باز شدن پای ترکیه به نمایشگاه «CES ۲۰۲۴»

باز شدن پای ترکیه به نمایشگاه «CES ۲۰۲۴»

پای اینتل هم به صنعت‌خودرو باز شد

پیش از این انویدیا و کوالکام نشان دادند که برنامه کاملی برای پشتیبانی سخت‌افزاری از پردازش‌های سنگین هدایت خودرو دارند. حالا اینتل به‌طور رسمی از تراشه متمرکز بر هوش مصنوعی خود برای بخش خودرو رونمایی و از آن به‌عنوان «نسل اول تراشه خودرو تقویت‌شده با هوش مصنوعی» یاد کرد.

غول فناوری همچنین از خرید یک شرکت مدیریت انرژی و تلاش جدید خود برای استانداردسازی باتری خودروهای برقی خبر داده است. براساس گزارش «رویترز» جک وست، رئیس کسب‌وکار خودرو اینتل در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ اعلام کرد شرکت خودروسازی چینی Zeekr به‌عنوان نخستین شرکت، از تراشه هوش مصنوعی مختص خودروهای اینتل استفاده خواهد کرد. با وجود این تراشه، خودروهای این شرکت چینی تجربه پیشرفته‌ای از جمله دستیارهای صوتی هوش مصنوعی و ویدئو کنفرانس را به‌مشتریان خود ارائه می‌کند.

همچنین نخستین خودرو دارای تراشه هوش مصنوعی اینتل از Zeekr اواخر سال جاری عرضه خواهد شد. وست گفت: «ما دیدگاه خاصی و مجموعه‌ای از قابلیت‌های منحصربه‌فرد داریم که فکر می‌کنیم می‌تواند به‌صنعت کمک کند تا وسایل نقلیه خود را به‌طور واقعی با نرم‌افزارها تعریف کنیم.»

همان‌طور که «رویترز» اشاره می‌کند، هرچند اینتل تراشه مورد نیاز سیستم‌های اطلاعات-سرگرمی نصب‌شده در ۵۰ میلیون دستگاه خودرو را عرضه کرده است، اما در بازار روبه‌رشد نیمه‌هادی‌های مورد نیاز در صنعت فناوری خودران، از طرف رقبایی مانند انویدیا و کوالکام تحت‌تاثیر است.

این شرکت حالا می‌خواهد شرایط را تغییر دهد. غول فناوری وعده داده است با وجود این تراشه، خودروها به‌قابلیت‌هایی از جمله دستیارهای صوتی بهتر، قابلیت‌های ویدئوکنفرانس بهبودیافته و همچنین بازی‌های ویدئویی برای سرنشینان عقب مجهز خواهند شد. بهبود ویژگی‌های امنیتی مانند سیستم‌های نظارت بر راننده نیز از جمله قابلیت‌های دیگر این سیستم محسوب می‌شود.

اینتل همچنین اعلام کرد Silicon Mobility، استارت‌آپ فرانسوی (که برای کنترل موتورهای خودروهای برقی و سیستم‌های شارژ داخلی آن‌ها تراشه و نرم‌افزاری طراحی می‌کند) را خریداری خواهد کرد.

بااین‌ حال، هزینه خرید این شرکت که توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری Cipio Partners و Capital-E کنترل می‌شود، هنوز اعلام نشده است. درنهایت، وست به‌ساخت باتری‌هایی برای خودروهای برقی اشاره کرد که وزن سبک‌تری دارند و از مواد معدنی کمتری استفاده می‌کنند؛ اما همچنان از نظر عملکرد مانند نسل فعلی یا حتی بهتر از آن هستند.

او گفت: «درحال‌ حاضر باتری‌ها سنگین‌ترین و گران‌ترین جزء خودروها هستند. خودروهای امروزی ما را به‌یاد لپ‌تاپ‌های نسل اول می‌اندازند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =