تایرهای چینی

در شرایطی که صنعت تایر ایران به خودکفایی در تامین تایر خودروهای سواری به‌ویژه در سایزهای پرمصرف رسیده است، گفته می‌شود یک بخشنامه دستوری، خودروسازان را از خرید تایر ایرانی منع کرده تا چینی‌های واردشده به کشور راحت‌تر فروخته شوند. 

این روزها صحبت از صدور یک بخشنامه ازسوی وزارت صمت به خودروسازان و تایرسازان است تا خودروسازان به جای حمایت از تولید ملی مجبور به خرید تایرهای چینی شوند که گویا به صورت انبوه وارد شده‌اند.

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر کشور در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» ضمن تایید این مطلب از عزم جدی برخی افراد برای ضربه زدن به تولید تایر در کشور و حمایت از تولیدات مشابه چینی‌خبر داد و گفت: ارزی که می‌توانست برای توسعه صنعت تایر کشور هزینه شود به‌دلیل تصمیم‌های غیرکارشناسی، به خرید تایر از چین تخصیص داده شده و به‌دلیل کیفیت پایین تایرهای وارداتی و عدم توان رقابت آنها از نظر قیمتی با کالاهای ایرانی، قرار است به صورت دستوری در خطوط تولید خودروسازان استفاده شوند. این یعنی شروعی برای نابودی صنعت تایر کشور که سال‌هاست برای تامین نیاز خودروسازان برنامه‌ریزی و تلاش کرده است.

به گزارش خبرنگار ما گویا همه‌چیز از عدم تخصیص به موقع ارز به صنعت تایر برای تامین مواد اولیه آغاز شد. ارز نرسید و تولیدات تایرسازان رو به افول گذاشت. برخی سایزها در بازار کمیاب شد و فاصله قیمت بین مصوب دولتی و بازارآزاد اندکی بالا رفت.

میرزایی با اشاره به این موضوع از اعلام رسمی انجمن صنفی صنعت تایر کشور به وزارت صمت و اینکه ما قول دادیم تا در صورت تامین ارز موردنیاز بازار را به صورت کامل تامین کنیم. اما متاسفانه عده‌ای با این ادعا که ما برای تنظیم بازار، تایر خارجی با قیمتی کمتر از نرخ مصوب تایرهای ایرانی وارد می‌کنیم، اقدام به کاهش تعرفه‌های واردات و تخصیص ارز کردند.

واردات تایر خانواده پژو برای ساماندهی بازار تایر پراید!

آنگونه که رئیس انجمن صنفی صنعت تایر می‌گوید در جلسات مشترک با وزارت صمت، مشکل اصلی بر سر تایر پراید بود، چراکه خانواده پراید از خط تولید خودروساز حذف شده بود و تایرسازان نیز به همین دلیل تولید خود را کاهش داده بودند.

بر همین اساس قرار شد تایر پرایدی وارد شود تا بازار سامان یابد، آنهم کمتر از قیمت داخلی‌ها! اما وقتی تایرهای چینی به ایران رسیدند؛ ۴۰درصد بالاتر از داخلی‌ها قیمت خوردند و به همین دلیل در بازار فروش نرفتند. جالب اینجاست بیشترین حجم واردات برای تایرهای گروه خانواده پژو صورت گرفته است و همین موضوع به‌دلیل هم‌زمان شدن با تولید و توزیع گسترده این تایرها در داخل باعث شده است کسی در بازار به سراغ چینی‌ها نرود.

چینی‌هایی که به گفته میرزایی هم بی‌نام و نشان هستند و هم آزمون‌های معمول استاندارد تایر که باید توسط مرجع تخصصی آن یعنی شرکت تحقیقات و مهندسی صنعت تایر انجام شود، احتمالا روی آنها اجرا نشده است.

به‌گفته میرزایی در چنین وضعیتی به یکباره بخشنامه‌ای صادر شد که خودروساز حق خرید از تایرساز داخلی را ندارد و باید نیاز خود را از وارداتی‌ها تامین کند. این درحالی است که خودروساز نیازی به تایر رینگ ۱۳ندارد و برای سایر سایزهایی هم که خودروساز خرید می‌کند هیچ التهاب و صفی در بازار نیست.

خودروساز و تایرساز هر دو ناراضی

میرزایی که خود مدیریت عاملی گروه صنعتی بارز را نیز برعهده دارد از نارضایتی خودروسازان از این تصمیم خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه برخی مسئولان درست برخلاف منویات مقام‌معظم رهبری که بر استفاده از کالای داخلی تاکید دارند عمل می‌کنند و با اینگونه تصمیمات صدمات جبران‌ناپذیری به صنعت وارد می‌کنند. دلیل این افراد هم این است که خودروساز تایر گران‌تر خارجی بخرد و تایرهای ایرانی وارد بازار شود. این درحالی است که بازار کشش این حجم از تایر را ندارد و از سوی نمایندگان شرکت‌ها خریداری نخواهد شد. بنابراین با این شرایط تایرسازان مجبور به کاهش تولید خود و از دست دادن بازار بزرگی که سال‌ها برای آن تلاش و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌شوند.

سه‌هزارمیلیارد تومان بدهی خودروسازان به صنعت تایر

به گزارش خبرنگار ما گفته می‌شود خودروساز و تایرساز قراردادهای بلندمدت همکاری با یکدیگر دارند و بر اساس همین قراردادها، تایرسازان با وجود مطالبات سه‌هزار میلیارد تومانی از خودروسازی‌های کشور همچنان خود را نسبت‌به تامین نیاز آنها متعهد می‌دانند.

میرزایی با تاکید بر این نکته می‌گوید: به دلیل عدم تمایل خودروسازان به خرید از تجار-که دلایل مختلفی نیز دارد- این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به بندهای قرارداد مشترکشان با تایرسازان از ما شکایت کرده و ضرر و زیان دریافت کنند. حال باید دید کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند، زیان از دست رفتن بازار، خودروسازان و کاهش نقدینگی شرکت‌های تایرساز و کاهش تولید را چگونه جبران خواهند کرد؟

گلایه از برخی بخشنامه ها

میرزایی با گلایه از اینکه صنعت و بازار تایر آزمایشگاهی برای آزمون و خطا نیست گفت: در همان ابتدای کار که دوستان تصمیم به کاهش تعرفه واردات گرفتند، قرار بر تامین تایرهای رینگ ۱۳بود. اما تعرفه تمامی سایزهای رادیال سواری کاهش پیدا کرد و درنهایت نیز به جای نظارت بر این موضوع که تایر در رینگ ۱۳وارد کشور شود، بیشترین حجم واردات در رینگ‌های ۱۴و ۱۵بوده است و حالا اینگونه با بخشنامه، کالاهای چینی واردشده به خودروساز فروخته می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =