سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس برای صادرات روانکار

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس اعلام کرده که یکی از تولید کنندگان روغن موتور و فراورده‌های نفتی به جمع سرمایه‌گذاران ارس پیوست.

براساس گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، علی نوید اظهار داشت: «در ادامه‌ی روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در منطقه، طرح سرمایه‌گذاری تولید فرآورده‌های نفتی، هیدروکربن و روغن موتور در کمیسیون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس به تصویب رسید.»

وی افزود: «این طرح با سرمایه‌گذاری هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی شرکت آداک پترولیوم ارس در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع با ظرفیت تولید ۱۱۵ هزار تن در سال به اجرا درمی‌آید.»

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان خاطرنشان ساخت: برآورد زمانی بهره‌برداری از این واحد تولیدی ۲۰ ماه بوده و با بهره‌برداری از آن برای ۲۵ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد.‌

وی یادآور شد: «در حال حاضر ۸ واحد مینی ری‌فاینری در ارس احداث شده‌اند و با اضافه شدن این مینی‌پالایشگاه به جمع آن‌ها، میزان تولیدات صادراتی منطقه به کشورهای همسایه افزایش خواهد یافت.»

مینی پالایشگاه، مینی ریفاینری یا پالایشگاه مقیاس کوچک واحدهای پالایشگاهی تولید فرآورده‌های نفتی در مقیاس کوچک با ظرفیت روزانه 500 تا 200 هزار بشکه هستند.

پالایشگاه‌های کوچک را می‌توان به همراه تجهیزات، بـرج‌هـای تقطیر، کوره‌ها و مخازن، حمل و در بخش‌ها و مناطق سرچاهی و یا در مکان‌های مناسب به شکل مجتمع پالایشگاهی نصب کرد. این قابلیت در پالایشگاه کوچک، مسیر انتقال نفت و مدت زمان احداث را کاهش داده و منجر به تولید ارزش افزوده‌ بالا و سود مناسب می‌شود.

در نگاه کلان و ملی، عمومی شدن استفاده از فرآورده‌های نفتی در جهان، رشد جمعیت شهرها و در نتیجه پراکندگی مراکز مصرف، افت تولید میادین نفت و گاز بسیار بزرگ در کشورهای نفت خیز و لزوم به تولید رساندن میادین کوچک‌تر در اقصی نقاط، امکان جایگزینی نفت خام در مبادی ورودی و خروجی یک کشور (همانند طرح swap) و همچنین دستیابی به فناوری‌های جدیدتر و اقتصادی و افزایش ضریب اطمینان در امنیت ملی در اثر پراکنده کردن واحدهای تولید فرآورده‌های نفتی توجیهات مناسبی برای احداث پالایشگاه‌های کوچک در کشور است.

پراکنده کردن واحدهای پالایشگاهی کوچک با در نظر گرفتن دسترسی به منابع خوراک، منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل فرآورده‌ها می‌شود. تمام موارد فوق توجیه مناسبی برای تعریف و احداث واحدهای پالایشگاهی کوچک یا ظرفیت پایین به حساب می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =