پنجمین نمایشگاه خودرو، قطعات خودرو و صنایع جانبی

اغلب شرکت‌های خودرویی تا پیش از نمایشگاه خودرو تهران شرایط فروش‌ متنوعی را اعلام می‌کردند؛ اما با نوسان صعودی نرخ ارز و در روزهایی که به‌نمایشگاه خودرو نزدیک می‌شدیم، شرکت‌ها شرایط خود را بسته و حتی برخی شرایط فروش‌هایی را که قول داده بودند نیز اجرایی نکردند. در این میان تنها شرکتی که در نمایشگاه خودرو تهران، شرایط فروش محصول خود را اعلام می‌کند، سانیار موتور پارسیان برای خودرو تیگارد X۳۵ است.

سانیار موتور پارسیان نیز تا صبح روز دوشنبه شرایط یک تا ۵ ساله را برای فروش محصولات خود داشت؛ اما صبح دیروز با تکمیل ظرفیت برای شرایط فروش ۲۴، ۳۶ و ۶۰ ماهه روبه‌رو شد و تنها شرایط فروش ۱۲ ماهه را در نمایشگاه اعلام کرد. این شرکت برای خودرو تیگارد X۳۵ که قیمتی معادل یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان دارد، پیش‌پرداخت ۶۵۰ میلیون‌تومانی را در نظر گرفته و اقساط آن ۱۲ ماهه بدون کارمزد از قرار ماهی ۵۰ میلیون‌تومان است.

همچنین کرمان‌موتور نیز تا پیش از نمایشگاه خودرو تهران برای خودرو J۷ شرایط فروش در نظر گرفته بود؛ اما با نوسان نرخ ارز، این طرح را تکمیل ظرفیت اعلام کرد.

در این میان یک کارشناس بازار خودرو با بیان این‌که قیمت خودرو در یک ماه گذشته با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده است، گفت: «دو ماه قبل، زمان مناسبی برای خرید خودرو بود و از ابتدای سال قیمت‌ها کاهشی بود تا این‌که در روزهای اخیر شرایط به‌گونه‌ای برعکس شد.»

این کارشناس بازار خودرو درخصوص تغییرات قیمت‌ در بازار خودرو گفت: «اکثر خودروها ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ به‌نحوی که ارزش پرشیای معمولی که ۵۰۰ میلیون‌تومان بود، به ۶۰۰ میلیون‌تومان و ۲۰۷ هم از ۶۲۰ به ۷۳۰ میلیون‌تومان رسیده است. همچنین خودروهای داخلی با افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون‌تومانی و خودروهای مونتاژی با رشد بهای ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی مواجه شده‌اند.»

برخی کارشناسان نیز در مورد تغییرات قیمت خودرو تا شب عید می‌گویند: «قیمت خودرو باید کاهشی باشد؛ چراکه خودروسازان عرضه را افزایش داده‌اند و محصولاتشان را فاکتور و اکثر آن‌ها را پلاک می‌کنند؛ منتهی تغییرات نرخ دلار که رشد روزافزون پیدا کرده، اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها کاهشی شود.»

به‌گفته این کارشناسان اگر نرخ دلار به‌قیمت قبلی یعنی ۵۰ هزار تومان برگردد، قیمت خودرو در بازار حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

یک کارشناس خودرو نیز درخصوص صحبت‌های اخیر وزیر صمت مبنی بر این‌که بازار خودرو به‌تعادل می‌رسد، گفت: «صرفا با عرضه زیاد خودرو، افزایش قیمت ها متوقف نمی‌شود؛ بلکه به‌نظر می‌رسد موضوعی که اثرگذار است، قیمت ارز بوده و تا دلار کاهشی نشود، بازار به‌تعادل نخواهد رسید. درعین حال با افزایش قیمت ارز، بسیاری با هدف حفظ سرمایه خود به‌خرید خودرو رو می‌آورند که این مساله به‌خودی خود سبب شکل‌گیری تقاضای کاذب و بالا رفتن بهای خودرو خواهد شد. »

روزی که افزایش قیمت ارز، باز هم خودروهای بازار را گران کرد

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت بهای یک تا ۱۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین (با ترمز جدید) (۱۴۰۲) با ۱۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۶ میلیون‌تومان، کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۵۰۹ میلیون‌تومان و دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۸۶۸ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۴۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۱۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۳۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۷۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش میتسوبیشی اوتلندر با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار