بازار خودرو

بررسی بازار خودرو طی دو هفته گذشته از تداوم رشد قیمت‌ها خبر می‌دهد. البته این روند از حدود یک ماه پیش آغاز شده است؛ اما در هفته گذشته به‌جز دو روز پایانی، شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهای خودرو در این بازه زمانی به‌طور میانگین بیش از ۳ درصد افزایش یافته است. 

یشترین رشد قیمت مربوط به‌خودروهای وارداتی کارکرده با میانگین رشد بیش از ۷ درصد بوده که رکورددار رشد بها در دو هفته گذشته بوده‌اند. بالا رفتن نرخ ارز و شرایط سیاسی حاکم بر جهان را می‌توان از مهم‌ترین علل روند افزایش قیمت خودرو دانست.

برای بررسی بازار خودرو، قیمت چند محصول پرطرفدار داخلی، مونتاژی و وارداتی را در بازه زمانی ۲۷ دی تا ۱۱ بهمن‌ماه بررسی کردیم. از این بین، خودروهای وارداتی به‌طور میانگین بیش از ۷ درصد، محصولات داخلی به‌طور میانگین ۲۰ میلیون‌تومان (معادل حدود ۳ درصد) و خودروهای مونتاژی ۲۹ میلیون‌تومان (حدود ۲ درصد) رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

دربرخی محصولات وارداتی، رشد قیمت‌ها به‌یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان نیز می‌رسد. شاید بتوان بالا رفتن نرخ ارز را مهم‌ترین علت روند افزایشی قیمت خودرو در بازه زمانی یادشده دانست.

بر این اساس ۲۷ دی‌ماه، بهای ارز در بازار آزاد ۵۲ هزار و ۸۵۰ تومان بود؛ اما روز سه‌شنبه هفته گذشته، این رقم به ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. بازار خودرو هم که همیشه تابع بازار ارز بوده و هماهنگ با این نوسانات عمل می‌کند.

البته روند رشد بهای خودرو از حدود یک ماه پیش و هم‌زمان با خروج شورای‌رقابت از بحث قیمت‌گذاری خودرو آغاز شد؛ اما بی‌تردید شوک حاصل از خروج شورای‌رقابت نمی‌تواند تا یک ماه، بازار خودرو را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

همچنین موضوع مجوز فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار نیز از عواملی بود که از آن به‌عنوان یکی از علل موثر در روند رشد قیمت خودرو نام برده می‌شود.

گویا بین خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت برای فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با ‌قیمت ۵ درصد کمتر از بازار توافقاتی حاصل شده بود تا خودروسازان بتوانند بخشی از بدهی خود به‌تولیدکنندگان قطعه را پرداخت کنند.

با این وجود طی هفته‌های گذشته بارها اجرایی شدن این طرح تکذیب شد و می‌توان گفت هیجانات مربوط به‌این خبر به‌طور کلی فروکش کرده است. با این وجود هنوز شاهدیم که روند رشد قیمت‌ها در بازار ادامه‌ دارد.

در این میان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت اگر واردات خودرو صورت بگیرد قیمت‌ها کاهشی می‌شود و این امر فقط منوط به‌انجام واردات است. این مقام مسئول درباره اظهارات وزیر صمت مبنی بر این‌که وضعیت بازار خودرو رو به‌بهبود است، گفت: «فکر می‌کنم منظور وزیر صمت این است که واردات صورت می‌گیرد. توصیه من به‌مردم این است که در خرید خودرو عجله نکنند تا واردات انجام شود. البته اگر دولت اقدام به‌واردات خودرو نکند، ما هم در مجلس مجبور می‌شویم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم.»

کاهش قیمت برخی محصولات داخلی

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افت قیمت یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۱۷ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۸۰ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۵ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۴ میلیون‌تومان و دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی، شاهد کاهش نرخ ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی و افزایش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۱۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی جک J۴ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۶۰ میلیون‌تومان و فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۱۵ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، مرسدس بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =