واردات خودرو

دور جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی از محل ظرفیت مازاد خودروهای واردشده به‌کشور از دیروز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه به مدت پنج روز (تا پایان روز جمعه ۲۰ بهمن‌ماه) آغاز شده است.

این خودروها طی حدودا 10 مرحله عرضه قبلی برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول در اسفندماه سال گذشته، متقاضی زیادی نداشته و ظرفیت آن‌ها هنوز تکمیل نشده است؛ از این رو تصمیم بر آن شد که مرحله دوم ثبت‌نام برای متقاضان جدید با عرضه ۱۱ مدل خودرو وارداتی توسط ۱۱ شرکت واردکننده اجرایی شود.

به‌این منظور برای متقاضیان جدید از یک روز قبل از آغار عرضه، این امکان فراهم شده که مبلغ ۵۰۰ میلیون‌تومان را در یکی از حساب‌های خود نزد بانک‌های واجد شریط اعلامی سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، به‌صورت وکالتی بلوکه کنند تا امکان ثبت‌نام برای آن‌ها طی پنج روزی که سامانه برای ثبت‌نام مشتریان فعال است، فراهم باشد. این افراد امکان ثبت تنها یک اولویت از سبد محصولات اعلامی را دارند.

فرصت مذکور برای متقاضیان جدید از روز گذشته فراهم شده و آن‌ها تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه برای تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن وجه ۵۰۰ میلیون‌تومانی در این حساب فرصت خواهند داشت.

اوایل آذرماه بود که موضوع برداشته شدن پیش‌شرط تعریف حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروها اعم از داخلی و وارداتی، مطرح شد.

در آن مقطع زمانی، مدیر سامانه یکپارچه خودروها با تاکید بر تداوم فروش خودروهای وارداتی به‌متقاضیان مرحله اول که هنوز در نوبت تخصیص خودرو مورد نظرشان قرار نگرفته‌اند، از آغاز فروش خودروهای وارداتی از محل مازاد به متقاضیان جدید خبر داد و تاکید کرد: «شرایط ثبت‌نام همچون سابق است؛ اما دیگر نیازی به بلوکه‌ کردن وجه در حساب وکالتی نیست.»

درعین حال وعده عرضه خودرو از محل مازاد به‌متقاضیان جدید درحالی که حدودا قرار بوده است از اواخر آذرماه اجرایی شود، با گذشت قریب به دو ماه اکنون اجرایی شده است و به‌رغم آن‌که تاکید شده بود دیگر ضرورت ندارد حسابی به‌شکل وکالتی باز و وجهی در آن مسدود شود، اما امروز این پیش‌شرط مجدد اعمال شده است.

مهدی تقدسی، مدیرسامانه یکپارچه خودروهای وارداتی خاطرنشان کرده است که بسته به‌شرایط، درحال حاضر حذف این پیش‌شرط تنها برای خرید خودروهای داخلی اجرایی می‌شود و به‌منظور ثبت‌نام خودروهای وارداتی لازم‌الاجراست.

از طرف دیگر، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز ابلاغ نشده و این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل عدم‌ابلاغ این آیین‌نامه‌، ناهماهنگی بین ارگان‌های مربوطه باشد.

این موضوع را می‌توان تا حدی از اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت متوجه شد. وی ضمن اعلام بی‌خبری از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، توپ را در زمین دولت انداخته است.

وزیر صمت در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به‌بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی موکول شود، گفته است که ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه گفت: «آیین‌نامه کلی واردات خودروهای کارکرده نیز مصوب شده و دولت باید ابلاغ کند. مسئولیت این کار برعهده من نیست و وزارت صمت ابلاغ‌کننده نیست. علت این تاخیر در ابلاغ را هم از خودشان بپرسید.»

کاهش قیمت بیشتر خودروهای داخلی و چینی

روز گذشته خودروهای داخلی افت قیمت یک تا 23 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا 6 دنده V1 پلاس (1402) با 23 میلیون‌تومان کاهش 810 میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 230 میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (1402) با 11 میلیون‌تومان کاهش 619 میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU7P (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش 566 میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (1402) با 8 میلیون‌تومان کاهش 908 میلیون‌تومان و شاهین (با ترمز جدید) (1402) با 7 میلیون‌تومان کاهش 676 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش قیمت 5 تا 55 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که جک S5 نیوفیس (1402) با 55 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 550 میلیون‌تومان، هایما S7 پلاس (1402) با 40 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 560 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم 7 نفره (1402) با 40 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 850 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس (1402) با 30 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 780 میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X22 پرو دنده (1402) با 25 میلیون‌تومان کاهش 850 میلیون‌تومان و فونیکس FX پریمیوم (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 10 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای الانترا (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 500 میلیون‌تومان، کیا سلتوس (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 500 میلیون‌تومان، رنو کولئوس با 50 میلیون‌تومان کاهش 5 میلیارد و 700 میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با 50 میلیون‌تومان کاهش 5 میلیارد و 850 میلیون‌تومان اعلام قیمت شد. از طرفی در خودروهای خارجی لوکس تغییر قیمتی را شاهد نبودیم و این خودروها بدون تغییر بها در روز گذشته به‌کار خود ادامه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =