خط تولید 207

رئیس‌پلیس راهور فراجا روز گذشته اعلام کرد امسال نیز برابر سال‌های گذشته که تولید خودروها در یکی - دو ماه پایانی سال با مدل سال جدید شماره‌گذاری می‌شد، این روند تکرار شده و از ۲۳ بهمن در واقع تولیدات خودروهای داخلی به مدل ۱۴۰۳ شماره‌گذاری و سند می‌شوند

بازار خودرو در نخستین روز هفته که میان ۲ روز تعطیلی قرار گرفته بود و حالتی نیمه‌تعطیل داشت، با رشد بهای خودرو همراه شد تا خودروهای داخلی و چینی به‌روند صعودی خود در بازار آزاد ادامه دهند. این درحالی است که خودروهای داخلی تا ۱۳ میلیون‌تومان و مدل‌های چینی تا ۳۰ میلیون‌تومان رشد بها را در روز شنبه تجربه کردند.

درحال حاضر قیمت خودروهای وارداتی به‌گونه‌ای است که عموم مردم امکان خرید این خودروها را ندارند. این درحالی است که قرار بود واردات خودرو جهت تنظیم بازار با خودروهای اقتصادی انجام شود.

در این رابطه کارشناسان معتقدند: «علاوه‌بر این‌که خودروهای داخلی کیفیت لازم را ندارند، قیمت آن‌ها نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. درواقع نه قیمت خودروهای داخلی معقول است و نه کیفیت آن‌ها انتظارات را برآورده می‌کند که علت این وضعیت وجود انحصار شدید در خودروسازی‌های داخلی است. زمانی که بازار برای کالایی انحصاری شود، تولیدکننده نه برای ارتقای کیفیت تلاش می‌کند و نه برنامه‌ای برای منطقی کردن قیمت‌ها دارد. متاسفانه باید گفت با وجود این‌که مجلس قانون واردات خودرو را تصویب کرد، اما دولت آن را اجرایی نکرده است. هدف از قانون این بود که اقشار متوسط جامعه بتوانند خودرو خارجی را با قیمت منطقی و اقتصادی خریداری کنند؛ اما تعرفه‌ در آیین‌نامه واردات خودرو به‌نحوی تنظیم شد که خودرو اقتصادی وارد نمی‌شود.»

کارشناسان همچنین درباره ایجاد رانت و بازار سیاه خودروهای وارداتی می‌گویند: «در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نفر از ۱۲۰ هزار نفری که پول بلوکه کردند، هنوز خودرو خود را تحویل نگرفته‌اند؛ درحالی که دوباره سامانه باز شده است تا مردم پول بلوکه کنند. این ۳۰ هزار نفری که خودرو دریافت می‌کنند خود به‌خود به‌رانتی دست پیدا می‌کنند که خودرو را در بازار گران‌تر از بقیه به‌فروش می‌رسانند. درچنین شرایطی باید گفت تا زمانی که روند واردات خودروها عادی نباشد، شاهد همین اتفاقات از جمله خرید و فروش کارت ملی خواهیم بود.»

از طرفی روز گذشته منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص ابزارهای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان اظهار داشت: «برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان چند راه‌حل مطرح است که یکی از این راهکارها، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به‌عبارتی به‌روزرسانی دارایی‌های خودروسازان است.»

معاون وزیر صمت در ادامه اظهار داشت: «از دیگر شیوه‌ها، عرضه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار بود تا از محل درآمد حاصل از آن، خودروسازان بتوانند بخشی از مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند؛ اما این طرح اثر منفی بر بازار گذاشت و بنابراین فعلا این طرح مسکوت مانده است.»

وی اظهار داشت: «یکی دیگر از راه‌های پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان، افزایش سطح منابع مالی خودروسازان از طریق شورای پول و اعتبار است. راهکار بعدی نیز واقعی‌کردن قیمت خودروها و به‌عبارتی به‌روز کردن قیمت خودروها توسط شورای‌رقابت است.»

معاون وزیر صمت همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مانند گذشته عرضه خودرو در سامانه یکپارچه به‌صورت یکپارچه انجام نمی‌شود؟ اظهار کرد: «‌یکی از اهداف سامانه یکپارچه، جلوگــــیری از تلاطمات بازار بود و درحال حاضر شرایط بازار خودرو مناسب‌تر شده است؛ بنابراین سامانه یکپارچه در حال حاضر بیشتر نقش نظارتی دارد.»

رئیس پلیس راهور فراجا نیز روز گذشته اعلام کرد: «امسال هم برابر سال‌های گذشته که تولید خودروها در یکی - دو ماه پایانی سال به‌مدل سال جدید شماره‌گذاری می‌شد، این روند تکرار شده و از ۲۳ بهمن درواقع تولیدات خودروهای داخلی به‌مدل ۱۴۰۳ شماره‌گذاری و سند می‌شوند.» وی گفت: «این روش هر ساله در راستای حمایت از مصرف‌کننده و همچنین حمایت از تولید در صنعت‌خودرو انجام می‌شود.»

افزایش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی خودروهای چینی

خودروهای داخلی در نخستین روز هفته افزایش بهای ۲ تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۹۱۳ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۹۲۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۷ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۵ میلیون‌تومان، کوییک S (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۴۰۸ میلیون‌تومان و تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۲۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۱۵ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۱۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۴۲۰ میلیـون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون‌تومــان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۸۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۷ میلیاردتومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌ تومان کاهش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس تنها یک خودرو کاهش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کرد؛ جایی که ارزش ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =