کد خبر: 248100
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
مالیات بر بنزین و گازوئیل در ترکیه ۳ برابر شد

وزیر نفت در روزهای اخیر اعلام کرد متوسط تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشد ۲۲درصدی به ۱۱۴میلیون لیتر رسیده است.

به گزارش ایسنا، براساس برنامه هفتم توسعه، صنعت پالایش تا پایان سال ۱۴۰۶ دستیابی به تولید روزانه حدود ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و نفت گاز را هدف‌گذاری کرده است که ۷۵درصد از این مقدار، مربوط به فرآورده‌هایی باکیفیت یورو۴ و بالاتر از آن خواهد بود. هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۱۴میلیون‌لیتر بنزین و ۱۱۲میلیون‌لیتر گازوئیل باکیفیت در کشور تولید می‌شود که طبق اهداف کمی شاخص‌های عملکردی انرژی (نفت و گاز) در لایحه برنامه هفتم توسعه، ‌تولید این دو فرآورده اصلی در کشور با رشد حدود ۱۵درصدی به روزانه ۱۲۹میلیون‌لیتر بنزین و ۱۳۰ میلیون‌لیتر گازوئیل تا پایان سال ۱۴۰۶ (هم‌زمان با پایان برنامه هفتم توسعه) افزایش خواهد یافت.

همچنین بیش‌از ۷۰درصد فرآورده‌های تولیدی اصلی بنزین و گازوئیل کشور، معادل بیش‌از ۷۵میلیون لیتر بنزین و ۷۰میلیون لیتر از نفت‌گاز تولیدی روزانه دارای استانداردهای یورو ۴ و ۵ هستند که طبق برنامه هفتم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت. علاوه بر این درحال حاضر به‌طور میانگین روزانه حدود ۶۵میلیون لیتر نفت‌کوره (مازوت) در کشور تولید می‌شود که حدود ۱۸درصد فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های نفت ده‌گانه کشور را تشکیل می‌دهد.

طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، مقدار نفت‌کوره تولیدی کشور با اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌ها، با کاهش ۵درصدی به ۱۲.۹ درصد (معادل ۴۹میلیون لیتر در روز) خواهد رسید.

در این بین دولت برنامه‌هایی را برای افزایش ظرفیت تولید بنزین در دستور کار دارد، آن‌طور که جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش اعلام کرده است؛ امکان افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین و ۳.۵ میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ وجود دارد.

به‌گفته وی در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرح‌های توسعه کیفی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که به‌دنبال آن ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود ۲میلیون لیتر افزایش می‌یابد، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز افزایش ظرفیت تولید حدود ۳‌میلیون لیتری بنزین پیش‌بینی شده است که امیدواریم آن هم به‌زودی محقق شود.

به موازات آن طرح‌های جامع کیفی‌سازی نفت‌کوره پالایشگاهی را نیز در حال اجرا داریم که برای نخستین‌بار در کشور با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان درحال اجرا هستند. اجرای طرح‌های کیفی‌سازی نفت‌کوره کمک موثری به تامین سوخت نیروگاهی کشور در سال آینده می‌کند.

میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۱۳میلیون لیتر رسید

مصرف بنزین کشور در ماه‌های گذشته به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۶‌میلیون لیتر بود که این مقدار در یک روند کاهشی در ماه جاری به ۱۱۳میلیون لیتر رسیده است، افزایش مصرف بنزین در کشور ناترازی را رقم زده که طبق اعلام کارشناسان و مسئولان لازم است راهکارهایی برای حل این موضوع اندیشیده شود، آن‌طور که مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی به ایسنا می‌گوید برای حل ناترازی بنزین صرفا راهکارهای قیمتی پاسخگو نیستند و باید سراغ ابزارهای غیرقیمتی نیز برویم.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تنها می‌توان به گزینه واردات اتکا و برنامه‌هایی را در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین کرد، افزود: برخی از این راهکارها بهبود وضعیت و توسعه پالایشگاه‌ها، افزایش حمل‌ونقل عمومی و بهبود وضعیت ناوگان خودروهای کشور هستند.

در همین راستا نیز دولت اخیرا اجازه واردات خودروهای هیبرید و کم‌مصرف را داده است که می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =