واردات خودرو

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سوداگران به‌تازگی، بازارهای مناطق آزاد را نیز هدف گرفته‌اند. درواقع اقداماتی از این دست می‌تواند در راستای صدور مجوز ورود خودروهای مناطق آزاد به‌سرزمین اصلی یا واردات خودرو به‌مناطق آزاد باشد

اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اعلام کرد هرگونه خرید و فروش کد ملی اشخاص تحت هر عنوان و قراردادی به‌ شخص‌ثالث، به‌منزله‌ تخلف بوده و عواقب سنگین حقوقی، کیفری و مالیاتی در پی خواهد داشت.چند روزی است که هم‌زمان با اجرای طرح فروش ١٣ مدل خودرو وارداتی، ویژه‌ ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول و متقاضیان جدید، موضوع فروش کد ملی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی مطرح و تا حدی داغ شده است. بر این اساس شایعه شده است که هم‌زمان با طرح ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی، بازار فروش کد ملی در فضای مجازی داغ شده تا سوء‌استفاده‌کنندگان بتوانند از این محل کسب سود کنند.

گفته می‌شود در یکی از این آگهی‌ها، قیمت کد ملی برای ثبت‌نام در طرح خودروهای وارداتی تا ۲۵۰ میلیون‌تومان هم اعلام شده است.

بازار خودرو از اواسط سال ۹۷ دچار نابسامانی شد و قیمت خودرو در بازار آزاد به‌نسبت قیمت‌های مصوب کارخانه به‌شدت افزایش یافت. این رشد بهای خودرو به‌حدی بود که برخی از خودروها با دو برابر قیمت مصوب کارخانه در بازار آزاد به‌فروش می‌رسیدند.

درنتیجه افزایش شکاف بین نرخ مصوب و قیمت بازار آزاد خودرو، بسیاری از افراد با انگیزه نوسان‌گیری و حفظ دارایی‌های سرمایه‌ای خود، به‌خیل متقاضیان دریافت خودرو از کارخانه پیوستند؛ به‌طوری که متقاضیان واقعی خودرو در تنگنا قرار گرفتند و برخی از آن‌ها مجبور شدند خودرو مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت‌ بالا تهیه کنند.

پس از افزایش شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار، دولت و شورای‌رقابت برای مدیریت این بخش از بازار و رساندن تعداد محدودی خودرو به‌دست متقاضیان پر تعداد، روش قرعه‌کشی را در دستور کار قرار دادند؛ بلکه از این طریق مشکل عدم‌تناسب بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو حل شود.

بر این اساس دو خودروساز بزرگ کشور شروع به ثبت‌نام جداگانه برای قرعه‌کشی خودرو در بازه‌های زمانی مختلف کردند و محدودیت‌هایی نیز برای ثبت‌نام‌کنندگان درنظر گرفتند؛ اما درعمل نتوانستند تقاضای سرمایه‌ای بازار را مدیریت کنند و برای همین هم فردی که برنده یک دستگاه خودرو می‌شد، می‌توانست همان زمان خودرو خود را به‌صورت وکالتی به‌فروش برساند و از رانت و سود چند ده میلیون‌تومانی آن استفاده کند. درواقع حضور دلالان به‌طور غیررسمی همچنان در این بازار احساس می‌شد؛ چراکه آن‌ها برای دستیابی به‌سود حداکثری از هیچ گزینه‌ای غافل نمی‌شوند.

از طرفی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سوداگران به‌تازگی، بازارهای مناطق آزاد را نیز هدف گرفته‌اند. درواقع اقداماتی از این دست می‌تواند در راستای صدور مجوز ورود خودروهای مناطق آزاد به‌سرزمین اصلی یا واردات خودرو به‌مناطق آزاد باشد. البته بدون شک واردات خودرو به‌مناطق آزاد از جذابیت چندانی برای سوداگران برخوردار نیست؛ اما همین امر که می‌توان با تغییر پلاک یک خودرو منطقه آزاد به‌پلاک ملی مجوز ورود آن به‌شهرهای دیگر کشور را گرفت، به‌خودی خود بازی دو سر سودی را برای دلالان رقم می‌زند.

روز کاهش قیمت انواع خودرو در بازار

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده (ESP) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۶۸ میلیون‌تومان، شاهین (با ترمز جدید) (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۹ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۱ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۶۰ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلــــیون‌تومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =