خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی پس از تاخیرهای فراوان در سامانه یکپارچه خودرو عرضه شدند. اما برخی از آن‌ها مورد استقبال مردم قرار نگرفته‌اند. اما دلیل این امر چیست؟ 

خودروهای وارداتی پس از تاخیر فراوان در سامانه یکپارچه عرضه شدند تا به انتظارات بازار کشور پایان دهند. البته دست‌اندازهای اجرای این طرح تا حدی بود که منجر به‌استیضاح وزیر صمت پیشین شد.

سال گذشته وزارت صمت اعلام کرد تعدادی از خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه شده و مردم برای شرکت در طرح فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو خارجی باید ۵۰۰ میلیون‌تومان در حساب خود بلوکه کنند. در جریان ثبت‌نام متقاضیان خودروهای وارداتی در کل ۲۵ هزار میلیاردتومان پول بلوکه شد که مورد توجه کارشناسان نیز قرار گرفت.

به‌رغم انتظار شدید بازار در اوایل بحث آزادسازی واردات خودرو به‌کشور، حال به‌نظر می‌رسد برخی از این خودروها مورد استقبال مردم قرار نگرفته‌اند. همان‌طور که گفته شد در نوبت اولیه ثبت‌نام، ۱۲۰ هزار ظرفیت تعیین شد که البته بیش از این تعداد ثبت‌نام شد.

اما حال سامانه یکپارچه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ۱۳ مدل از این خودروهای وارداتی به‌صورت عرضه مازاد و فروش فوری در سامانه عرضه می‌شوند. این درحالی است که در یکی دو هفته اخیر بازار خودروهای وارداتی با ریزش قیمت شدیدی همراه شده است.

رفتار متقاضیان خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه و همچنین بازار آزاد نشان‌دهنده آن است که واردکنندگان باید به‌دنبال خودرویی غیر از خودروهای چینی می‌رفتند. همچنین با توجه به بودجه‌ای که دولت در بودجه سال آینده برای واردات خودرو در نظر گرفته است می‌توان به این نکته پی برد که اگر در سال ۱۴۰۳ وارداتی در کار باشد، محدود است و قرار نیست بازار ایران با خودروهای خارجی اشباع شود.

از سوی دیگر، مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرد: «متقاضیان خرید خودروهای وارداتی می‌توانند با مراجعه به‌سیستم بانکی نسبت به‌برداشت پول‌های مسدودشده خود اقدام کنند.»

مهدی تقدسی با اشاره به این‌که پول‌های بلوکه‌شده مردم در بانک‌های عامل برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی رفع مسدودی شده، اظهار کرد: «متقاضیان می‌توانند با مراجعه به‌سیستم بانکی نسبت به‌برداشت ۵۰۰ میلیون‌تومان خود اقدام کنند.»

وی درخصوص اعلام نتایج ثبت‌نام خودروهای وارداتی نیز گفت: «پایش اطلاعات زمان‌بر است و احتمالا طی چند روز آینده، نتایج ثبت‌نام اعلام خواهد شد.»

مدیر سامانه یکپارچه خودرو در رابطه با دور جدید فروش خودرو در سامانه نیز افزود: «این هفته طرح فروش تعدادی از خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اجرا خواهد شد؛ البته هنوز جزئیات آن مشخص نشده و به‌محض نهایی شدن، اطلاعیه آن منتشر می‌شود.»

همچنین با ابلاغ معاول اول رئیس‌جمهور تعرفه واردات خودروهای بنزینی-هیبرید و دیزلی-هیبرید با حجم موتور پیستونی ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر از ۱۱ درصد به‌صفر رسید.

به‌گفته برخی کارشناسان، بازار همچنان شرایط رکود را سپری می‌کند و نمی‌توان از وقوع اتفاق جدیدی در آن خبر داد. به‌اعتقاد آن‌ها قیمت انواع خودرو در کل بالاست و با این حال فاکتور شدن چند خودرو در هفته‌های پیش کاهش اندک قیمت‌ها را رقم زده است؛ اما پس از آن شاهد تغییر خاصی نبوده‌ایم.

کاهش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی مرسدس‌بنز E۲۰۰

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۳۸ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۴ میلیون‌تومان، کارون (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۱ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۵ میلیون‌تومان و نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۹۶ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۱۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۶۰ میلیون‌تومان، جک J۴ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش به ۸۳۸ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان و ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =