اَپل

۱۰ سال پس از آغاز طراحی خودرو بدون راننده توسط اَپل، حالا به‌نظر می‌رسد این غول فناوری تغییر عقیده داده و پروژه تایتان (Project Titan) را کنار گذاشته است.

بنابر گزارش نشریه اقتصادی «بلومبرگ» اَپل به این پروژه پایان داده تا به جای آن، بر هوش مصنوعی مولد تمرکز کند. منابع ناشناس به «بلومبرگ» خبر داده‌اند که بیش از ۲ هزار کارمند شاغل در پروژه تایتان، در سه‌شنبه گذشته از برنامه اَپل برای توقف این پروژه آگاه شدهاند. این تصمیم توسط مدیر بخش اجرایی اَپل، جف ویلیامز و سرپرست پروژه تایتان یعنی کوین لینچ، به‌اطلاع کارکنان رسیده است.

تعدادی از این افراد به‌تیم هوش مصنوعی اَپل ملحق میشوند؛ درحالی‌که دیگران شغل خود را از دست خواهند داد. بنابر گزارش «بلومبرگ» تمامی کارکنان از این تصمیم اَپل شگفت‌زده شده‌اند.

تاتیتان شکست‌خورده

اَپل در سال ۲۰۱۴ پروژه تایتان را کلید زد تا با فناوری خودران گوگل که حالا با نام Waymo شناخته می‌شود، رقابت کند. البته با ورود تسلا به‌عرصه رقابت، به‌نظر می‌رسد توجه اَپل هم بیشتر به این شرکت جلب شد. کار به‌جایی رسید که برخی شایعات از همکاری اَپل با شرکت‌های خودروسازی همچون هیوندای و تویوتا خبر می‌داد.

طبق گزارش‌ها، اَپل در چند ماه گذشته به‌آزمایش خودرو در جاده‌ها مشغول بود؛ اما با شروع سال ۲۰۲۴، فعالیت عملی این پروژه به‌حداقل رسید. اَپل در ابتدا سال ۲۰۲۶ را برای آغاز فروش این خودرو هدف‌گذاری کرد؛ اما بعدا، تاریخ عرضه را به‌سال ۲۰۲۸ تغییر داد.

شایعات تاییدنشده هم از تعیین قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار دلار برای این خودرو و تجهیز آن به‌قابلیت رانندگی خودران در بزرگراه‌ها خبر می‌داد. در هر حال، به‌نظر می‌رسد که اَپل با لغو برنامه ساخت خودرویی که رسانه‌ها از آن به‌عنوان iCar یاد می‌کردند، خود را برای عرضه چیزهایی بهتر آماده می‌کند.

پروژه‌ای که از روز اول شکست خورده بود

برخی کارمندان اَپل از قبل می‌دانستند که پروژه‌ Apple Car با شکست مواجه می‌شود. براساس گزارشی از «نیویورک تایمز» اَپل از زمان راه‌اندازی تا لغو پروژه‌ Apple Car در طول یک دهه بیش از ۱۰ میلیارددلار روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

افزون‌ بر منابع مالی، هزاران مهندس و متخصص روی خودرو اَپل کار می‌کردند. گفته می‌شود برخی کارمندان اَپل از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بودند که پروژه‌ خودرو با شکست مواجه خواهد شد و به‌جای اسم رمز «پروژه‌ تایتان» از این خودرو با عنوان «فاجعه‌ تایتانیک» یاد می‌کردند.

اعضای تیم خودرو می‌دانستند که به‌انجام ‌رساندن پروژه تقریبا غیرممکن خواهد بود. قیمت خودرو الکتریکی اَپل با قابلیت‌های خودران ممکن بود به ۱۰۰ هزار دلار برسد و احتمالا حاشیه‌ سود پایینی برای شرکت تولیدکننده‌ گوشی آیفون به‌همراه می‌داشت. ظاهرا اَپل مذاکراتی با ایلان ماسک در مورد خرید تسلا داشته است.

اَپل بعدا به‌این نتیجه رسید که ساخت خودرو اختصاصی منطقی‌تر از تلاش برای ادغام تسلا در اَپل است. اَپل هیچ‌گاه نتوانست مدیر مناسبی برای پروژه‌ تایتان پیدا کند.

این پروژه از آغاز تا زمان توقفش چهار رهبر مختلف داشت. نیویورک تایمز می‌گوید دلیل نهایی شکست پروژه این بود که اَپل قادر به توسعه‌ نرم‌افزار و الگوریتم‌ها برای خودرویی با سیستم رانندگی خودکار نبود.

بیش از دو هزار کارمندی که روی پروژه‌ خودرو اَپل می‌کردند، به‌تیم‌های دیگر می‌پیوندند تا روی هوش مصنوعی و فناوری‌های دیگر کار کنند. برخی از آن‌ها نیز اخراج خواهند شد.

هزینه‌ای که برباد رفت

این شرکت اما بیش از ۱۰ میلیارد را صرف پروژه مورد بحث کرده است. چنین رقمی برای پروژه‌ای که به‌نتیجه نرسید رقم خارق‌العاده‌ای است. به‌گزارش «نیویورک‌تایمز» اپل ابتدا قصد داشت با ساخت خودرویی الکتریکی با تسلا رقابت کند؛ اما بعدا تصمیم گرفت با توسعه خودرویی خودران به‌رقابت با Waymo بپردازد.

اَپل مهندسانی را از پورشه و ناسا برای کار روی این پروژه به‌کار گرفت. پروژه خودرو اَپل توسط چهار رهبر مختلف و با چندین چشم‌انداز گوناگون پیش می‌رفت و در مقطعی این شرکت حتی به‌فکر خرید تسلا بود و با ایلان ماسک در این رابطه صحبت کرد.

با همه این‌ها و درحالی‌ که بیش از دو هزار نفر روی پروژه خودرو اَپل کار می‌کردند، این شرکت نهایتا از ساخت خودرو منصرف شد. اگر اَپل نهایتا خودرو خود را به‌بازار می‌فرستاد، طبق شایعات قبلی احتمالا بیش از ۱۰۰ هزار دلار قیمت می‌داشت.

البته هرچند به‌نظر می‌رسد هیچگاه خودرویی با لوگوی اَپل را نخواهیم دید، اما کل این پروژه از بین نخواهد رفت؛ زیرا طبق گزارش‌ها، بسیاری از اعضای تیم خودرو اَپل به‌بخش هوش مصنوعی این شرکت منتقل خواهند شد تا آن‌چه را که در مورد هوش مصنوعی آموخته‌اند، در دیگر محصولات اَپل اعمال کنند. بااین‌ حال، تکنولوژی‌هایی که به‌طور خاص برای خودرو توسعه پیدا کرده بودند به‌احتمال ‌زیاد در سطل زباله خواهند افتاد. به‌عنوان ‌مثال، اَپل سانروف جدیدی ساخته بود که می‌توانست حرارت آفتاب را کاهش دهد.

یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که این شرکت آمریکایی برای خودرو خود در نظر گرفته بود، نمایش جهت‌های پیچیدن سیستم ناوبری روی شیشه جلو بود. «نیویورک‌تایمز» در گزارش جدیدی ادعا کرده که کوپرتینویی‌ها در دهه گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای پروژه لغوشده خود هزینه کرده‌اند.

طبق این گزارش، دلیل شکست پروژه اپل ناتوانی این شرکت در توسعه نرم‌افزار و الگوریتم‌های مربوط به‌رانندگی خودران بوده است. طبق گزارش نیویورک‌تایمز، هزینه بیش از ۱۰ میلیارد دلاری علاوه‌بر تحقیق‌وتوسعه روی خودرو اَپل، صرف فعالیت هزاران مهندس اَپل و کارشناس خودرویی شده است که روی این پروژه کار می‌کرده‌اند. همچنین ظاهرا برخی کارمندان اَپل از همان ابتدا اعتقاد داشته‌اند که پروژه جاه‌طلبانه اَپل ممکن است در نهایت با شکست مواجه شود و به‌جای نام رمز «پروژه تایتان»، از این خودرو به‌عنوان «فاجعه تایتانیک» یاد می‌کرده‌اند.

اَپل نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ کار روی این پروژه را آغاز کرد و نزدیک به یک دهه مشغول به‌توسعه آن بود؛ تا این‌که اوایل این هفته آن را لغو کرد. غول سازنده آیفون حتی زمانی با انجام مذاکراتی با «ایلان ماسک» به‌دنبال خرید شرکت خودروسازی تسلا بوده است؛ اما درنهایت به این نتیجه رسید که ساخت خودرو خود بسیار منطقی‌تر از تلاش برای خرید تسلاست.

در سال ۲۰۱۴، ماسک گفته بود که با اَپل مذاکره داشته است؛ هرچند در آن زمان گفته ‌شده بود که این خرید «بسیار بعید» به‌نظر می‌رسد. با این وجود، اَپل هرگز نتوانست برای پروژه Apple Car یک رهبر مناسب پیدا کند.

به‌گفته «نیویورک تایمز» دلیل اصلی شکست پروژه اَپل این بود که کوپرتینویی‌ها قادر به‌توسعه نرم‌افزار و الگوریتم‌های مربوط به‌رانندگی خودران نبوده‌اند. اکنون بیش از ۲ هزار کارمندی که مشغول به‌کار روی پروژه خودرو اَپل بوده‌اند ظاهرا در حال سازماندهی مجدد هستند و درحالی که برخی از آن‌ها اخراج خواهند شد، برخی دیگر روی سایر پروژه‌های اَپل از جمله هوش مصنوعی کار خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =