تلفات رانندگی

آمار بالای تصادفات در روزهای آغاز سال نو، دیگر به جزیی جدایی‌ناپذیر از تعطیلات نوروزی ایرانیان تبدیل شده است. وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در بسیاری از نقاط کشور و گردنه‌های خطرناک می‌تواند یکی از عوامل اصلی بروز این تصادفات باشد. در کنار این عامل مهم می‌توان به ناکارآمدی و قدیمی بودن خودروها هم اشاره کرد. البته از نقش خطای انسانی نیز نمی‌توان غافل شد. خطایی که اغلب به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رخ می‌دهد.

مقام‌های پلیس علاوه‌بر اجرای طرح‌های نوروزی، در این روزها توصیه‌هایی برای کاهش تصادفات نوروزی مطرح می‌کنند.

راننده، ربات نیست

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از مردم خواست باتوجه به فرصت باقیمانده تا ایام نوروز و آغاز سفرهای نوروزی حتما در فرصت مناسب نسبت‌به عیب‌یابی و رفع نقص وسایل‌نقلیه خود اقدام کنند.

سرهنگ علی‌اصغر شریفی با اشاره به نزدیکی ایام تعطیلات نوروز گفت: ازآنجاکه به تعطیلات نوروز نزدیک می‌شویم و در این ایام بیشتر شهروندان با خودرو شخصی خود به سفر می‌روند، لازم است برخی نکات درباره سالم بودن خودروها از هم‌اکنون درنظر گرفته شود.

وی افزود: بررسی میزان آب‌شیشه‌شوی، آب رادیاتور، روغن، بازدید از باد چرخ‌ها و سالم بودن چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن وسیله‌نقلیه ازجمله مواردی هستند که خود راننده می‌تواند انجام دهد. همچنین بهتر است قبل از حرکت، یک مکانیک و متخصص نیز خودرو را بررسی کند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اما موضوع مهم اینجاست برخی رانندگان شاید نتوانند عیوب قسمت‌هایی از وسیله‌نقلیه مانند جلوبندی خودرو، میزان فرمان و... را برطرف کنند؛ بنابراین قبل از سفر و تا فرصت کافی در اختیار دارند، حتما باید برای رفع این موارد به تعمیرگاه‌های مجاز یا نمایندگی‌های مرتبط مراجعه کنند.

شریفی ادامه داد: راننده، نقش بسیار مهمی در تعیین نوع رانندگی و تصادفات و حوادث دارد و باید به شرایط روحی و جسمی و حالات راننده نیز توجه داشت. نکته مهم دیگر این است که رانندگان قبل از سفر باید هم از وضعیت جاده اطلاع داشته باشند و هم از وضعیت خودرو خود و نیز از اوضاع و احوال وضعیت روحی و جسمانی خود باید مطلع باشند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در طول سفر باید به این نکته نیز توجه داشت که راننده ربات نیست. بدن راننده نیاز به استراحت و مغز او نیاز به اکسیژن دارد؛ بنابراین هرچه راننده قبل و بین سفر استراحت داشته باشد، رانندگی او بهتر و دقیق‌تر می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: برای سفرهای جاده‌ای و طولانی‌مدت اگر در یک خودرو، چند راننده حضور داشته باشند؛ کمتر تصادف رخ می‌دهد. شریفی ادامه داد: البته در این زمینه متاسفانه مواردی داشتیم پدر برای استراحت خودرو را تحویل پسر داده، اما پسر جوان با تخطی از سرعت مجاز باعث واژگونی خودرو و ایجاد صدمات غیرقابل‌جبران به خانواده‌اش شده است.

نمره منفی برای چراغ‌های سوخته خودرو

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نقص‌های فنی خودروها ادامه داد: در برخی تصادفات شاهد هستیم که خودرو دارای نقص فنی بوده و باعث تصادف شده است.

وی همچنین تاکید کرد: کارشناسان می‌توانند با بررسی جلوبندی خودرو، میزان فرمان، تایرها، جعبه‌دنده و ترمزها، باتری، فرمان، چرخ‌ها و لاستیک‌ها به نقص‌فنی موثر در حادثه پی ببرند. مردم دقت داشته باشند در تصادفاتی که اتفاق می‌افتد کارشناسان به این قسمت‌ها توجه بیشتری دارند و می‌بینند که وسیله نقلیه، نقص فنی موثر داشته است یا خیر؟

شریفی افزود: نقص‌فنی موثر یعنی خودرو ایرادی داشته و راننده به طور مستمر با آن رانندگی کرده، ولی به آن توجهی نداشته است. به‌عنوان‌مثال اگر لاستیک خودرو صاف باشد، می‌تواند در طول سفر حوادثی را برای خود راننده و دیگر خودروها رقم بزند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه برخی نقص‌های فنی باعث دریافت نمره منفی می‌شوند؛ اظهار کرد: در جدول رسیدگی به جرایم رانندگی اگر چراغ‌های خودرو مناسب نباشند یا از کارافتاده و سوخته باشد، مصداق نقص‌فنی محسوب شده و حتی برای راننده چنین خودرویی نمره‌منفی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین قبل از حرکت حتما باید چراغ‌های جلو، عقب، چراغ ترمز و راهنماها را بررسی کنید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود.

نسبت‌به ماده کشنده سیانور حساسیم، اما به حوادث ترافیکی نه!

چند روز قبل، رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به افزایش ۶درصدی تصادفات جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۲ گفت: متاسفانه آن طور که نیاز است، درکی از خطر نسبت‌به سوانح ترافیکی نداریم.

سردار حسینی در چهارمین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات حوادث ترافیکی گفت:‌ در نوروز گذشته با همه تلاش‌هایی که برای فرهنگ‌سازی شده بود، اما باز شاهد افزایش ۶درصدی تلفات حوادث ترافیکی بودیم. بنابراین باید کار ویژه‌ای در این راستا انجام شود و آن آگاه‌سازی هموطنان است.

وی ادامه داد: تجربه چندساله من در حوادث جاده‌ای می‌گوید ما آن طور که نیاز است، درکی از خطر نسبت به سوانح ترافیکی نداریم؛ به‌عنوان مثال همه نسبت به ماده کشنده سیانور حساس هستند، اما نسبت‌به حوادث ترافیکی نه! با توجه به این که یکی از عوامل مهم و اساسی در تصادفات جاده‌ای عامل انسانی است، باید در این حوزه، اقدامات موثری انجام شود. حسینی افزود: بنابراین راهکار موثر در حوزه آموزش و پیشگیری استفاده از همه توان رسانه‌ای و فضای مجازی برای کاهش تلفات رانندگی و ترافیکی است.

طبق اعلام رئیس پلیس راهور فراجا، از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳فروردین۱۴۰۲ ، ۸۲۱ نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند، یعنی به طور متوسط روزانه حدود ۴۵نفر در این تصادفات کشته شده‌اند. بیشترین آمار تصادفات منجر به فوت نیز در روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ثبت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

آخرین اخبار