تیگو 8 پرو

حدود یک ماه پیش بود که بحث واردات خودرو با سقف قیمتی بالاتر برای جانبازان مطرح شد. از همان زمان، قیمت‌های بالایی برای این حواله‌ها اعلام می‌شد.

در جدیدترین استعلام از بازار، قیمت حواله خودرو جانبازان چهار برابر بالاتر از گران‌ترین خودرو مونتاژی بازار اعلام می‌شود. سامانه واردات خودرو جانبازان از ماه گذشته آغاز به‌کار کرد که طبق قانون مصوب قرار است برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، خودروهایی تا سقف قیمتی ۳۵ هزار یورو وارد شود.

این خودروها به‌دلیل محدودیت در تعداد واردات، قاعدتا قیمت‌های بالایی خواهند داشت. بر اساس گزارش‌های اخیر که در فضای مجازی منتشر شده، قیمت حواله جانبازی بر اساس آگهی‌های موجود حدود ۱۳ میلیاردتومان اعلام شده است. اما با گشت‌وگذار در میان آگهی‌های منتشره می‌توان فهمید که این حواله‌ها نرخ مشخصی ندارند و هرکسی با توجه به‌میل خود، آن را قیمت‌گذاری کرده است. با توجه به آگهی‌های زیر، می‌توان فهمید که آگهی حواله خودرو جانبازان از نرخ یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان تا ۱۳ میلیاردتومان روی وب‌سایت‌های آگهی موجود است.

در این فرآیند دلالان و افراد سودجو با خریداری این حواله‌ها می‌توانند سود بسیار بیشتری نسبت به‌افراد جانباز به جیب بزنند. اکنون درحالی این حواله‌ها با نرخ ۱۳ میلیاردتومان به‌فروش گذاشته شده‌اند که تیگو ۸ پرو هیبرید به‌عنوان گران‌ترین خودرو مونتاژی در بازار سه میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان معامله می‌شود. یعنی کمتر از یک‌چهارم قیمت حواله خودروهای وارداتی جانبازان.

موضوع واردات خودرو برای جانبازان برای نخستین‌بار مطرح نشده و حدود ۱۰ سال پیش نیز با تفاوت‌هایی انجام گرفته بود. البته در آن زمان واردات خودرو در مقیاس بسیار گسترده‌تر و بدون سقف قیمتی انجام می‌شد. اما حال که سقف قیمتی برای واردات انواع خودروها تعیین شده و واردات از برخی کشورها نیز محدود شده است، قیمت چنین حواله‌هایی که تعداد بسیار محدودی دارند و جزو دسته خودروهای لوکس قرار می‌گیرند، قطعا افزایش خواهد یافت.

موضوعی که مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو چند هفته گذشته در مورد آن چنین هشدار داد: «با بررسی بودجه سال آینده می‌توان متوجه شد که انتظار درآمد دولت برای واردات خودرو نسبت به‌سال ۱۴۰۲ پایین‌تر بوده و بخش قابل توجهی از درآمد، مالیات‌های مربوط به‌حوزه خودرو و مسکن است. موضوع فوق بیانگر این خواهد بود که احتمالا روند واردات خودرو در سال آینده حتی بسیار کمتر از وضعیت قطره‌چکانی امسال باشد. درنتیجه ارزش مجوز واردات همین خودروهای محدود جانبازان هم بالاتر می‌رود.»

از طرفی وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت درحالی وعده تولید خودرو اقتصادی توسط خودروسازان داخلی در سال آینده را داده که هم‌اکنون پایین‌ترین قیمت خودرو استاندارد داخلی حدود ۳۵۰ میلیون‌تومان است. از طرف دیگر، خرید خودروهای وارداتی به‌کشور در حدود ۱۰ هزار دلار برای هر ایرانی آب می‌خورد که حدود یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان می‌شود.

درحال حاضر خودروسازان داخلی نیز جزئیاتی از تولید خودرو اقتصادی اعلام نکرده‌اند. البته پیش از این قرار بود سایپا و ایران‌خودرو محصولی مشترک با یک برند مشخص تولید کنند تا با افزایش تیراژ و تولید با قطعات مشترک، قیمت تمام‌شده آن کاهش یابد؛ اما این خبر نیز به یک‌باره مسکوت ماند.

کاهش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی لاماری ایما

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۸۳ میلیون‌تومان، تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۹۳۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۵ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۱ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ سقف قرمز MC (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‎میلیارد و ۹۵۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۲۵ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

در میان خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

آخرین اخبار