بازار خودرو

خودروهای داخلی در روزهای تعطیلات نوروز کاهش بهای ۲ تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

برخی کارشناسان معتقدند موانع مربوط به‌واردات خودرو تا حدودی برطرف شده است و در نتیجه در سال جدید، اگر ارز کافی موجود باشد، میزان واردات خودرو می‌تواند افزایش ‌یابد. بر این اساس، در بخش متوسط قیمت‌ها که شامل خودروهای بالای یک میلیارد تومان می‌شود، بازار بسیار متنوع و رقابتی داریم؛ البته این امر به‌معنای کاهش قیمت‌ها نیست؛ اما در بازار شاهد فروش قسطی خودرو هستیم؛ زیرا خریداری وجود ندارد. از طرفی سال ۱۴۰۳، احتمالا سال پر چالشی برای بازار و صنعت‌خودرو خواهد بود؛ زیرا از یک طرف در بخش خودروهای زیر یک میلیارد تومان با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم و نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد؛ اما در بخش خودروهای بالای یک میلیارد تومان، تنوع زیادی وجود دارد؛ اما احتمالا در این بخش هم شاهد رکود خواهیم بود.

روند بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ به‌عوامل مختلفی بستگی دارد. سیاست‌های دولتی، نرخ تورم و نوسانات ارز به‌عنوان عوامل کلان اقتصادی، تاثیر به‌سزایی روی قیمت خودرو خواهند داشت.

علاوه‌بر این موارد، وضعیت تولید خودروسازان داخلی کشور و واردات نیز با تاثیر گذاشتن روی عرضه خودرو می‌تواند افزایش قیمت ناشی از مازاد تقاضا را کنترل کند.

به‌باور برخی کارشناسان نکته مهم دیگر، بحث تغییرات نرخ ارز خواهد بود که هر لحظه ممکن است از کانال معاملاتی خود خارج شده و همچنان رشد داشته باشد. علاوه‌بر آن عواملی همچون واردات خودرو در مقیاس گسترده که می‌تواند قیمت خودرو یا شیب صعودی آن را کاهش دهد، با توجه به‌تجربه سال گذشته، منابع محدود سال جاری و شرایط کلی کشور، بعید به‌نظر می‌رسد در سال جدید نیز شکل مرتبی داشته باشد؛ بنابراین ‌ افزایش قیمت خودرو در سال آینده نیز دور از تصور نیست.

یک کارشناس بازار با اشاره به‌مشکلات فعلی خودروسازان داخلی خاطرنشان کرد: «تا همین امروز دو خودروساز دولتی کشور با زیان انباشته زیادی روبه‌رو هستند که احتمالا اجازه افزایش تولید چشمگیر را به این دو شرکت نخواهد داد. همچنین بازار خودرو در چند سال اخیر با خلأ و تقاضای انباشته بسیاری همراه بوده و بعید به‌نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳ خودروسازان داخلی بتوانند نیاز بازار را تامین کنند. همچنین میزان واردات نیز به‌آن صورت نخواهد بود که بتواند روی بازار تاثیرگذار باشد. علاوه‌بر آن خودروهای وارداتی در سگمنتی نیستند که بتوان آن‌ها را با محصولات زیر ۷۰۰ میلیون‌تومان داخلی در یک ردیف قرار داد.»

برخی کارشناسان نیز معتقدند واردات خودروهای برقی به‌کشور چند حفره دارد که راهکاری برای برطرف کردن آن‌ها در نظر گرفته نشده است. یکی از این موارد، خدمات پس از فروش است که تا به‌حال آیین‌نامه‌ای درباره خدمات پس از فروش خودروهای برقی منتشر نشده است.

مورد دیگر این است که نزدیک به ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در حوزه برق وجود دارد و آن‌طور که وزارت نیرو اعلام کرده به‌این عدد ۵ درصد هم در سال جاری اضافه می‌شود. از طرفی هنوز زیرساخت واردات خودروهای برقی مانند ایستگاه‌های شارژ، در این حجم گسترده واردات که از آن صحبت می‌شود، وجود ندارد.

در پایان، موضوعی که در بحث واردات خودروهای برقی به‌آن چندان توجه نمی‌شود، بعد فرهنگی مساله است که هنوز در این زمینه، کار زیادی انجام نشده است.

کاهش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم

خودروهای داخلی در روزهای تعطیلات نوروز کاهش بهای ۲ تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۵۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۰ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده (ESP) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۳۳ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۰ میلیون‌تومان و تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۴ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۴۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۸۹۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ و ۱۵۰ میلیون‌تومانی و افت قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی قیمت کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم؛ جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲۳ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =