بورس سبز

در دادوستدهای روز سه‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی یک‌دست سبز پوش شدند.

این درحالی است که شاخص کل نیز رشد خوبی را رقم زد. ازسوی‌دیگر ‌نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد، سایپادیزل، ایران‌خودرودیزل، کرمان‌خودرو و بهمن‌دیزل منفی خوردند. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۱۱هزار نوبت معاملاتی ۴۰۶میلیون سهم به ارزش ۱۲۴میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز دوشنبه با افت زیادی روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۳۱ هزار میلیارد تومان شد.

بورس تغییر فاز داد!

روز گذشته و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد ۱۱.۷۴۳ واحدی در محدوده ۲میلیون و ۶۹هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با افزایش ۱.۱۵۰هزار واحدی در محدوده ۶۸۱هزار واحدی ایستاد.در این بازار نیز ۶.۲ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۴.۸هزارمیلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۲۷واحدی در محدوده ۲۲هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۴.۳میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۸.۵هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که موج اخبار مثبت مخابره‌شده به بازار سهام، سه‌شنبه پرتقاضایی را برای بورس رقم زد.

در همین راستا، تا انتهای معاملات صف‌های خرید پابرجا ماندند و اخبارهای مثبت نیز یکی پس از دیگر آمدند. به همین خاطر به‌نظر می‌رسد موج اخبار مثبت و محدودیت دامنه نوسان؛ فعلا انباشت تقاضا برای سهام را تشدید خواهد کرد و می‌تواند یک رشد معقول را برای بازار سرمایه به ارمغان بیاورد.

ازسوی‌دیگر بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای جدید نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله را به ۲۰.۵درصد کاهش داد. حال، تاثیرات این اقدام بر بازار سرمایه به شدت موردتوجه قرار گرفته و این سوال را مطرح می‌کند که آیا کاهش نرخ سود سپرده‌ها می‌تواند منجر به رشد بورس شود؟

در همین رابطه، کارشناسان بازار سهام معتقدند بانک‌مرکزی اعلام کرده است اوراق ۳۰درصدی در یک مقطع خاصی بوده و این یعنی تغییر رویکرد بانک‌مرکزی از فرآیند شدیدا انقباضی به انقباض کمتر ازسوی‌دیگر یکی از عوامل منفی شدن بازار سهام، نرخ بهره بود که برطرف شد.

اما الان نرخ فرمول خوراک پالایشگاه‌ها، افزایش سرمایه بانک‌ها و تجدید ارزیابی و افزایش نزخ خودروسازان به عنوان ریسک‌های موجود در بورس مطرح هستند که باید برطرف شوند. حال باید دید که بورس چه زمانی به ثبات خواهد رسید و اعتماد ازدست‌رفته سهام‌داران می‌تواند برگردد. در چنین شرایطی می‌توان گفت شاید روند صعودی بورس موقتی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =