پالایشگاه

درآمد حاصل از فروش هر چهار روانکار بورسی در ابتدای سال ۱۴۰۳ نسبت‌به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

بررسی گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌های صنعت روانکار خبر از آن می‌دهد مجموع درآمد چهار روانکار بورسی در فروردین ۱۴۰۳ به ۵هزار و ۴۵۷ میلیارد تومان رسیده، این عدد در مقایسه با ماه گذشته یعنی اسفند کاهش ۱۳.۹درصدی را تجربه کرده است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰.۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین باید گفت درآمد حاصل از فروش هر چهار روانکار بورسی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است. در مقابل اما مقایسه ارقام فروش روانکارها در فروردین‌ماه با ماه گذشته یعنی اسفند ۱۴۰۲ خبر از کاهش درآمد دو شرکت نفت بهران و پارس می‌دهد. با این حال باید دید کدام روانکار در فروردین ۱۴۰۳ درآمد خود را بیشتر از سایر رقبا افزایش داده است؟

انرژی‌پرس در این گزارش وضعیت درآمدزایی روانکارهای بورسی را مورد ارزیابی قرار داده است. همان‌طور که گفته شد، هر چهار شرکت روانکار در فروردین ۱۴۰۳ موفق به افزایش مبلغ فروش خود نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ شده‌اند. اما نفت ایرانول (شرانل) با رشد بیش‌از ۹۷درصدی درآمد ماهانه خود نسبت به فروردین ۱۴۰۲ بیشترین افزایش درآمد را میان رقبای خود به ثبت رسانده است به طوری که مبلغ فروش ماهانه نفت ایرانول از ۶۸۲ میلیارد تومان در فروردین ۱۴۰۲ به هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان در این ماه رسید. به علاوه، این رقم نسبت به ماه گذشته یعنی اسفند ۱۴۰۲ حدود ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

نفت سپاهان نیز درآمد ماهانه خود را نسبت به فروردین ۱۴۰۲ بیشاز ۷۳ درصد افزایش داد و از ۹۰۷ میلیارد تومان در فروردین ۱۴۰۲ به هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان رساند. به این ترتیب نفت پارس در جایگاه دوم بیشترین افزایش درآمد ماهانه نسبت به فروردین ۱۴۰۲ قرار گرفته است. البته درآمد ماهانه این شرکت در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ حدود ۱۸.۱ درصد کاهش داشته است. مبلغ فروش نفت بهران نیز در این ماه افزایش خوبی را به خود دیده، به نحوی که درآمد ماهانه بهران در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ۱۴۰۲ حدود ۲۸درصد رشد کرده است.

به این ترتیب درآمد این شرکت از هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان در فروردین ۱۴۰۲ به هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان در این ماه رسیده است. اما مقایسه رقم فروش این شرکت با اسفند ۱۴۰۲ خبر از کاهش حدود ۱۸.۷درصدی این عدد می‌دهد. برخلاف عملکرد روانکارها در بخش فروش، رقم تولید تمامی شرکت‌های این صنعت صعودی نبودند چراکه مقدار تولید نفت سپاهان در فروردین ۱۴۰۳ نسبت‌به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ کاهش داشته است.

حال باید دید کدام شرکت در این ماه موفق شد عنوان بیشترین افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ از آن خود کند. نگاهی به گزارش‌های ماهانه روانکارها حکایت از آن دارد نفت ایرانول در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ توانست با افزایش ۶۹.۴ درصدی مقدار تولید نسبت‌به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، عنوان «بیشترین افزایش مقدار تولید، نسبت به فروردین ۱۴۰۲» را از آن خود کرده است.

به این ترتیب بهران در فروردین ۱۴۰۳ موفق شد مقدار تولید خود را به ۴۹ هزار و ۷۷۵ مترمکعب برساند. نفت پارس نیز در فروردین ۱۴۰۳ توانست مقدار تولید خود را نسبت به فروردین ۱۴۰۲ حدود چهار درصد بالا ببرد و به ۳۱ میلیون لیتر برساند.

همچنین نفت بهران دیگر شرکتی بود که در فروردین ۱۴۰۳ موفق به افزایش مقدار تولید خود نسبت به فروردین ۱۴۰۲ شده؛ به طوری که رقم تولید این شرکت در این ماه با رشد ۳.۸ درصدی نسبت به فروردین ۱۴۰۲ به ۴۴میلیون و ۷۰۹ هزار لیتر رسیده است. در مقابل اما مقدار تولید نفت سپاهان در فروردین ۱۴۰۳ نسبت‌به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ با کاهش ۰.۳ درصدی از ۶۱ هزار و ۳۲۸ تن به ۶۱ هزار و ۱۴۴ تن رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =