کد خبر: 184189
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

مدتی است که مباحثی در مورد ارزان‌ترین خودرو داخلی یعنی خودروهای خانواده X100 (پراید) در جامعه مطرح می شود و مقایسه‌هایی صورت می‌گیرد اما در این مقایسه ها تمام جوانب مورد بررسی قرار نگرفته اند.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از روزنامه دنیای خودرو، در این گفتار به بررسی خودروهای تولیدی در کشور هند می‌پردازیم. با توجه به اینکه در ایران وجود دو کیسه هوا و ترمز ABS از الزامات قانونی و استانداردهای اولیه برای شماره گذاری خودروهاست، بنابراین از میان خودروهای ارزان قیمت هندی، خودروهایی را انتخاب کردیم که دارای این قابلیت باشند. همچنین با توجه به اینکه امکانات رفاهی در خودروهای ارزان قیمت هندی از ارزان ترین محصول در ایران یعنی سایپا ۱۳۱ کمتر است، حتی المقدور ارزان ترین خودروهایی که از امکانات مشابه با محصولات خانواده X100  از جمله سیستم تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک برخوردارند، انتخاب شده اند. با توجه به موارد ذکر شده، ۲۱ خودرو در رده قیمتی زیر ۱۰هزار دلار در بازار هند شناسایی شدند که تنها ۷ خودرو قابلیت تردد در ایران را دارند و برای مقایسه با محصولات خانواده X100 انتخاب شده اند. به عنوان مثال خودروهایی مانند" داتسون Go 1.2 " که از ارزان ترین خودروهای هندی به شمار می رود، به دلیل نداشتن ایربگ و ترمز ABS از گروه محصولات قابل مقایسه حذف شده اند.

البته به رغم اینکه استاندارد آلایندگی در ایران بالاتر از هند است، از در نظرگرفتن این موضوع در بررسی انجام شده صرف نظر و تنها به این بسنده می کنیم، اگر قرار باشد خودروهای هندی در ایران تردد کنند باید در این بخش نیز ارتقا یابند که این امر منجر به افزایش هزینه های تولید و قیمت محصول خواهد شد.

برای مقایسه خودروها مشخصات فنی اصلی آنها در سه گروه عملکرد ، ظرفیت  و ایمنی مورد بررسی قرار گرفته اند. سپس به منظور همسان سازی قابلیت های خودروهای انتخاب شده با محصول سایپا ۱۳۱، برای افزایش یک واحد گشتاور موتور ۱۰ دلار، افزایش یک واحد قدرت موتور بر تن ۱۴ دلار به قیمت افزوده یا کاسته شده است. بدین مفهوم که براساس اختلاف گشتارو موتور و یا شاخص قدرت موتور به وزن سایپا ۱۳۱ که موجب شتاب و قدرت حرکت خودرو می شود ، قیمت خودرو های هندی افزایش یا کاهش یافته است. همچنین در صورتی که خودروهای انتخاب شده دارای سیستم تهویه مطبوع نباشند، مبلغ ۳۰۰ دلار به قیمت محصول اضافه شده و نیز برای اضافه کردن سیستم صوتی با امکان خواندن سی دی ۳۰ دلار افزایش قیمت در محصولات لحاظ شده است.

<4D6963726F736F667420576F7264202D20CEE6CFD1E6E5C7ED20C7D1D2C7E42

حال با توجه به نحوه همسان سازی که پیش‌تر به آن پرداختیم،‌ سعی می کنیم این خودروها را از نظر قیمتی با هم همسان کنیم، که نتیجه آن در جدول زیر گنجانده شده است.

<4D6963726F736F667420576F7264202D20CEE6CFD1E6E5C7ED20C7D1D2C7E42

قیمت مصرف کننده مجموع قیمت کارخانه با  مالیات و بیمه های اجباری است که در اغلب کشورها به صورت جداگانه اعلام می شود.  

همانگونه که دیده می‌شود نزدیک ترین خودرو به سایپا ۱۳۱، خودروی نیسان میکرا اکتیو ICC WT20 EDITION، است و در صورت همسان سازی ۲۹میلیون تومان قیمت آن خواهد بود.

اما باز هم این مقایسه کامل نیست، زیرا برای انجام یک مقایسه کامل و با کمترین خطا باید شرایط دو جامعه‌ای را که خودروها در آنها تولید می شود نیز در نظر گرفت. در جدول زیر اطلاعات برخی کشورهایی که در جامعه برای مقایسه‌ها مورد مثال قرار می‌گیرند آورده شده است.

<4D6963726F736F667420576F7264202D20CEE6CFD1E6E5C7ED20C7D1D2C7E42

همانگونه که در جدول ملاحظه می شود،‌ وضعیت کسب و کار در کشور هند نسبت به کشور ما، شرایط بهتری دارد. به این موضوع باید این نکته را اضافه کرد که هزینه مالی محصول X100 در ایران به ازای هر خودرو ۲ میلیون تومان است.

با توجه به اختلاف نرخ بهره بانکی بین کشورهای چین و هند با ایران در صورتی که این محصولات در ایران تولید شوند قیمت آنها حداقل ۱٫۷ میلیون تومان  نسبت به تولید در کشورهای یاد شده بیشتر خواهد بود.

با توجه به مطلب فوق، قیمت خودروی نیسان میکرا اکتیو در صورت همسان سازی با سایپا ۱۳۱ و لحاظ کردن نرخ بهره بانکی، ۳۰٫۷ میلیون خواهد بود. پس مشابه‌ترین خودرو از نظر وضعیت موتور و امکانات،‌ ۱۰٫۷ میلیون تومان از خودروی سایپا ۱۳۱،‌ گران‌تر است. همچنین نباید فراموش کرد این مبلغ، قیمت خودرو در کارخانه است و با فرض تعرفه صفر برای واردات و لحاظ سایر حقوق و عوارض قانونی، در صورت واردات این خودرو به ایران، قیمت آن باز هم بالاتر خواهد رفت و همچنین در صورت ساخت داخل آن با میزان ساخت داخلی معادل خودروهای خانوادهX100، باز هم قیمت آن بالاتر از سایپا ۱۳۱ خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    خاک بر سرتون با این تفسیرتون!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    قیافه ی نیسان میکرا اکتیو ICC WT20 EDITION با میتسوبشی میراژ قابل مقایسه ست نه با پراید لگن شما!!!!!!!!!! حیف نون برای تفسیر تون!!!!!!!!
    • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
      ببخشید اشتباه منفی دادم ++++++
  • روزبه ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    از کجاتون در میارید این چیزارو در حالی که ماشین های روز دنیا رو میشه با ۴۰ ۵۰ میلیون تومان پول خرید ؟! چطور همین پراید تو کشورایی که صادر میشن یک سوم قیمت داخل فروش میرن ؟ اخه کم ملتو گول بزنید بابا
    • يوسف ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
      نمیخواد برید خارج یه سری به سایت دیوار شهر قشم بندازید قیمتا دستتون بیاد
  • عزیز ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    چرا برای اثبات این که پراید ارزانترین ماشینه خودتو جر دادی، قیمت جهانی داره به دلار بزن بگو این همه کش و قوس چرا؟ چقدر گرفتی تا اینو بنویسی، یه بار مقایسه میکنی میگی ارزون تر از پرایدم ماشین زیاده حالا بهت فشار آوردن تا مقاله قبلتو اصلاح کنی.
  • حر ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    نرخ بهره رو کیف می کنید. بانکداری ما رباخواریه یا مال اون طرف آبیها
    • متین ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
      و فقط ما مسلمانیم
  • پیام ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    خب برای اینکه قیمت دلار خانه ماها رو ویران کرده که در ۵ سال گذشته ۳٫۵ برابر قبل شده!!! حتما اگه بخواهید ماشین خارجی رو با پراید با قیمت دلار مقایسه کنید حتما چون اکثر مواد اولیه از صنایع و معادن ایرانی هستش حتما از قیمت پراید بالاتر درخواهد آمد!!!
  • متین ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    و ای کاش مقایسه ای از لحاظ کیفی صورت میگرفت بین خودرو نیسان و پراید۱۱۱ که به راحتی انگشت وارد درز درب صندوق عقب میشه!!! برای ما همه چیز هم قیمت نیست، وجدان و ارزشها به خاطره پیوست.
  • حامد ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    دوستان من خودم به شدت از انحصار خودرو در ایران متنفر م ولی وقتی مدتی در خارج از کشور بودم و خواستم خودروی ارزان بخرم هیچ کدام از محصولات از نظر قیمت و اپشن قابل مقایسه با پراید نبود بطور مثال ارزانترین مدل نیسان رو برداشتم که حتی شیشه برقی هم نداشتن.قیمتش هم دوازده هزار دلار، درسته که نرمتر از پراید بود ولی دو برابر پراید پولش بود به نظر من ۲۰۶ که در زمان خاتمی تولید میشود از نطر کیفیت قیمت و اپشن در دنیا رقیب نداشت
  • حامد ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    اصلاح میکنم ، " تولید میشد "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =