کد خبر: 185402
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱

واژه کپی کت (Copycat) که می‌توان آن را معادل کپی کاری در زبان فارسی دانست به شرکت ها و استارت آپ هایی اشاره می‌کند که ترجیح می‌دهند به جای نوآوری و بهره گیری از تحقیق و توسعه، ایده های دیگران را دزدیده و آن را تکثیر کنند.

به گزارش اخبار خودرو ، یکی از مشهورترین نمونه های کپی کت صنعت خودروسازی چین است که در بازار داخلی آن شاهد انبوهی از خودروها با ظاهری آشنا و برندهایی گمنام هستیم. زوتی SR9 یکی از آخرین نمونه های کپی کاری از روی پورشه ماکان بود و به همین دلیل در ادامه تصمیم گرفتیم معروف ترین کپی کت های چینی در سال های اخیر را برای شما معرفی کنیم.

لیفان ۳۲۰ – مینی کوپر

[caption id="attachment_185416" align="aligncenter" width="600"]لیفان 320 – مینی کوپر لیفان ۳۲۰ – مینی کوپر[/caption]

لیفان ۳۲۰ یک سوپرمینی با استفاده از موتوری ۱٫۳ لیتری است. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه پکن رونمایی شد و شباهت بسیاری به هاچ بک مینی کوپر داشت. هرچند در سال ۲۰۱۳ مورد فیس لیفت قرار گرفت و طرح ظاهری آن از مینی فاصله گرفت اما اکنون بسیار شبیه به فیات ۵۰۰ شده است.

لندوایند X7 – رنج روور اووک

[caption id="attachment_185415" align="aligncenter" width="600"]لندوایند X7 – رنج روور اووک لندوایند X7 – رنج روور اووک[/caption]

X7 در سال ۲۰۱۴ و با کپی کردن ظاهر رنج روور اووک معرفی شد. هرچند X7 برخی تغییرات جزیی نسبت به اووک دارد و شباهت آن به اووک غیرقابل انکار بوده و همین امر موجب شوکه شدن مسئولان رنج روور گردید. این  خودرو اکنون در بازار داخلی چین با قیمت ۱۴۰۰۰ پوند تولید می‌شود.

شوآنگان SCEO – بی ام و X5

[caption id="attachment_185422" align="aligncenter" width="600"]شوآنگان SCEO – بی ام و X5 شوآنگان SCEO – بی ام و X5[/caption]

ممکن است نمای جلویی این کپی کت شبیه به لکسوس RX باشد اما در نمای عقب و نمای کلی بدنه بی تردید تقلید کاملی از نسل اول بی ام و X5 است. البته بی ام و این اقدام را نادیده نگرفت و با طرح شکایت از شرکت شوآنگان توانست ورود SCEO به بازار آلمان را از نظر قانونی ممنوع کند.

سی اچ اتو لیتیا – آئودی R8

[caption id="attachment_185417" align="aligncenter" width="600"]سی اچ اتو لیتیا – آئودی R8 سی اچ اتو لیتیا – آئودی R8[/caption]

اگر تصور می‌کنید آئودی R8 از ظاهری منحصر به فرد بهره می‌برد کاملا در اشتباه هستید، چرا که این بدنه حداقل یک بار توسط شرکت سی اچ تو و برای مدل لیتیا کپی شده است. این سوپراسپرت الکتریکی در نمای جلو و عقب با R8 تفاوت دارد اما ظاهر کلی بدنه بی شک کپی کت R8 می‌باشد.

جیلی بیوتی لئوپارد – هیوندای کوپه

[caption id="attachment_185412" align="aligncenter" width="600"]جیلی بیوتی لئوپارد – هیوندای کوپه جیلی بیوتی لئوپارد – هیوندای کوپه[/caption]

این مورد ثابت می‌کند کپی کت در صنعت چین امری نوظهور نیست! جیلی BL خودرویی که در نمای جلویی از هیوندای کوپه و در نمای عقب از تویوتا سوپرا تقلید کرده است. البته خوشبختانه جیلی در همکاری با ولوو دست به تولید چنین محصولاتی نزده است.

یوژیا رنجر X – تسلا مدل S

[caption id="attachment_185427" align="aligncenter" width="600"]یوژیا رنجر X – تسلا مدل S یوژیا رنجر X – تسلا مدل S[/caption]

در هر دو بخش طراحی بیرونی و داخلی یوژیا رنجر X از تسلا مدل S تقلید شده است. به ادعای سازنده شتاب صفر تا صد این خودرو ۵٫۶ ثانیه و برد آن ۲۸۶ مایل می‌باشد. تسلا هنوز درباره این کپی کت اظهارنظری نکرده است.

شوآنگان اتو نوبل – اسمارت فورتو

[caption id="attachment_185420" align="aligncenter" width="600"]شوآنگان اتو نوبل – اسمارت فورتو شوآنگان اتو نوبل – اسمارت فورتو[/caption]

اسم این خودرو شما را به اشتباه نندازد. در اینجا نه خبری از کپی کت نوبل M600 است و نه هیچ محصول دیگری از شرکت نوبل. بلکه سازنده چینی این بار کاغذ کاربن را روی اسمارت فورتو قرار داده است. البته نوبل یک اتومبیل چهار نفره است و مشخص نیست سرنشینان عقبی از چه میزان راحتی برخوردار هستند.

دوجو پایونیر – آستون مارتین سایجنت

[caption id="attachment_185408" align="aligncenter" width="600"]دوجو پایونیر – آستون مارتین سایجنت دوجو پایونیر – آستون مارتین سایجنت[/caption]

اگر یک شرکت چینی بخواهد یکی از محصولات آستون مارتین را کپی کند احتمالا سایجنت شانس زیادی خواهد داشت. سایجنت که خود از تویوتا IQ الگوبرداری شده (نه کپی کاری) این بار توسط شرکت دوجو در یک محصول تمام الکتریکی به نام پایونیر مورد تقلید قرار گرفته است. برد الکتریکی ادعایی برای این خودرو ۷۵ مایل و حداکثر سرعت آن فقط ۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

یوگومو S325 – رنج روور اووک

[caption id="attachment_185406" align="aligncenter" width="600"]یوگومو S325 – رنج روور اووک یوگومو S325 – رنج روور اووک[/caption]

این بار ما با یک کپی کت خلاقانه روبرو شدیم! در این خودرو نمای عقب و جلو کپی کاری مینیاتوریزه شده ای از رنج روور اووک بوده و باقی بخش ها یک سوپرمینی قد بلند را نشان می‌دهد. اینطور که به نظر می‌رسد اووک ظرفیت های بالایی برای کپی شدن در چین دارد.

یوگومو ۳۳۰  - کیا پیکانتو

[caption id="attachment_185426" align="aligncenter" width="600"]یوگومو 330  - کیا پیکانتو یوگومو ۳۳۰ - کیا پیکانتو[/caption]

شاید در نگاه اول خود طراح کیا نیز تصور کند با یک پیکانتو طرف است. یوگومو ۳۳۰ را باید یکی از شبیه ترین کپی کت ها به نمونه اصلی دانست. البته اینکه این سوپرمینی ۷۵۰۰ پوندی در عمل چقدر شبیه پیکانتو است قطعا نیاز به یک آزمون عملی دارد.

جیلی مری ۳۰۰ – مرسدس بنز C  کلاس

[caption id="attachment_185411" align="aligncenter" width="600"] جیلی مری 300 – مرسدس بنز C  کلاس
جیلی مری ۳۰۰ – مرسدس بنز C کلاس[/caption]

در نمای عقب این جیلی شبیه که سایر سدان های گمنام چینی است. اما در نمای جلو تقلید کاملی از مرسدس بنز C کلاس می‌باشد. تقریبا هیچ تغییری در نمای جلو نسبت به C کلاس اعمال نشده و حتی نشان جیلی هم به همان شکل در بالای جلوپنجره و روی کاپوت قرار دارد.

لوگوی BYD – لوگوی BMW

[caption id="attachment_185404" align="aligncenter" width="600"]لوگوی BYD – لوگوی BMW لوگوی BYD – لوگوی BMW[/caption]

کپی کاری در صنعت خودروی چین فقط منحصر به محصولات نیست. شرکت BYD که از نظر اسمی نیز با بی ام و شباهت دارد حتی لوگوی آلمانی ها را نیز کپی کرده است. این لوگو در فرم، رنگ بندی و فونت کاملا شبیه لوگوی بی ام و است.

زوتی SR9 – پورشه ماکان

[caption id="attachment_185428" align="aligncenter" width="600"]زوتی SR9 – پورشه ماکان زوتی SR9 – پورشه ماکان[/caption]

و در نهایت محصول خودروساز اشتوتگارت در مدل زوتی SR9 مورد تقلید قرار گرفته است. این خودرو در چین با قیمت فقط ۱۲۳۰۰ پوند عرضه خواهد شد و تنها از یک موتور ۲ لیتری توربو ساخت میتسوبیشی با قدرت ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۱۸۴ نیوتن متر بهره خواهد برد که نشان می‌دهد در ابعاد فنی اصلا قابل قیاس با ماکان نیست.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد خسروی پور ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    دمشون گرم
  • جواد ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    2
    باز این چینیا تلاش میکنن کپی کنن!! این شرکتهای ایرانی حتی همین اندازه هم تلاش نمیکنن :|
  • الف ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    فکر کنم اگه یه سری برم چین کپی خودم اونجا باشه
    • کیوان ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      البته چشماش بادمیه!
  • رامین ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    مسئولین خودرویی ما فقط به فکر تغییر چراغهاومنصوب کردن دوستان درپستهای مدیریت هستند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =