کد خبر: 185987
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲

کشمکش مجلس و خودروسازان درخصوص افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. در هفته‌های گذشته و هم‌زمان با افزایش قیمت ارز شاهد اظهارنظر‌های متفاوت و البته جسته‌و‌گریخته از سوی مسئولان خودرویی مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو بودیم.

به گزارش اخبار خودرو ،  تقریبا بلافاصله بعد از افزایش ناگهانی قیمت دلار، بحث بیشتر شدن هزینه‌ خودروسازان و افزایش قیمت خودرو مطرح شد. این صحبت از افزایش قیمت با واکنش اعضای کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی مواجه شد. آن‌ها این افزایش قیمت را نادرست و به‌ضرر مصرف‌کننده می‌دانستند.

پس از اظهارات نمایندگان بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با رد افزایش قیمت خودرو هرگونه افزایش قیمت در این رابطه را غیرقانونی خواند.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه سال آینده در صورت تغییر متغیرهای قیمتی اقدام به افزایش یا کاهش قیمت خودرو خواهیم کرد، گفت: «قبل از این تاریخ خودروسازان به هیچ‌ عنوان نمی‌توانند به بهانه گران شدن مواداولیه اقدام به گران‌فروشی کنند. متغیرهای این دستورالعمل شامل تورم نهادهای تولید، بهره‌وری و کیفیت است که فقط از بانک مرکزی دریافت می‌شود.»

شیوا با اشاره به این موضوع که این اطلاعات را از منابع رسمی دریافت می‌کنیم و نه خودروسازان و قطعه‌سازان، گفت: «اطلاعات شورای‌رقابت از منابع رسمی آماری کشور دریافت می‌شود، به نحوی که در پایان هر سال که نرخ تورم اعلام می‌شود، ما نیز در اردیبهشت‌ماه سال آینده به بررسی متغیرهای قیمت انواع محصولات شرکت‌های خودروسازی می‌پردازیم.» در تازه‌ترین اظهارنظر از سوی نمایندگان مجلس داریوش اسماعیلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تهدید خودروسازان به کاهش تعرفه خودروهای وارداتی می‌گوید: «در صورتی که مجلس به این نتیجه برسد که خودروسازان در جریان قیمت‌ها به‌صورت انحصاری عمل می‌کنند، ممکن است نسبت به کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی تصمیماتی بگیرند که مسلما خودروسازان داخلی لطمه خواهند خورد و قابل‌جبران نخواهد بود. درصورتی که قیمت خودرو از آستانه موردنظر عبور کند، ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که خودروسازان به شدت متضرر شوند.»

وی با بیان این مطلب که شرکت‌های خودروساز نباید با هر بهانه‌ای نسبت به گران کردن خودرو اقدام کنند، می‌افزاید: «در جریان افت تقاضا در بازار خودرو هرگونه افزایش قیمت به بهانه گرانی نرخ ارز به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. زمانی که از رکود در بازار صحبت به میان می‌آید، بدین معنی است که تقاضایی در بازار وجود ندارد، از این رو در صورتی که قیمت‌ها افزایش یابد نمی‌توان اوضاع مناسبی را برای بازار خودرو پیش‌بینی کرد.»

این در حالی است که در روزهای اخیر با انتشار آمار مربوط به تولید و ۹ماهه نخست امسال و هم‌چنین افزایش تولید خودرو نسبت به سال گذشته، خودروسازان معتقد هستند که در حالت رکود نیستند و محصولاتشان را به‌فروش می‌رسانند. در حال‌حاضر تفاوت قیمت نسبتا زیادی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد به وجود آمده است و بسیاری از کارشناسان این حاشیه‌قیمت را نتیجه کار نمایندگی‌های خودروسازان می‌دانند.

آنها معتقدند خودروسازان به این شکل اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند تا از این طریق هزینه‌هایشان را تامین ‌کنند. اسماعیلی درخصوص تامین هزینه خودروسازان می‌گوید: «با وجود تلاش شرکت‌ها در تعدیل هزینه‌ها، به خودروسازان توصیه می‌شود در وضعیت کنونی نرخ ارز به هیچ‌وجه به فکر افزایش قیمت خودرو نباشند.

هرچند نرخ ارز مقطعی افزایش یافته است اما امیدواریم به نرخ قبلی باز گردد. البته درچنین مواردی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید وارد شود و به تولیدکنندگان به نحوی کمک کند تا نه خودروساز و قطعه‌ساز لطمه ببینند و نه فشاری به مصرف‌کنندگان وارد شود.»

وی می‌افزاید: «در این شرایط نیز لازم است دولت طرح‌هایی را اجرا و تسهیلاتی را در قالب وام ارائه کند تا در سایه رشد تقاضا در بازار شاهد حمایت از خودروسازان و به نوعی مشتریان داخلی باشیم.»

کمک و حمایت دولت از خودروسازان مساله جدیدی نیست و در این سال‌ها همواره انواع حمایت‌ها از صنعت خودرو وجود داشته است. به‌عقیده بسیاری از اقتصاد‌دان‌ها همین حمایت‌های بی‌قیدوشرط باعث شده است صنعت خودروی کشور نتواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

کامران ندری، اقتصاددان با بیان اینکه خودروسازی در کشور ما از دیرباز مورد حمایت دولت بوده است، به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «این حمایت بی‌حساب، خودروسازان کشور را تا حدودی از دست زدن به نوآوری و تلاش برای بقا دور کرده است. یعنی هر زمانی که خودروساز با مشکل روبه‌رو شده، دولت را در کنار خود دیده است.»

این استاد دانشگاه در ادامه می‌گوید: « فکر می‌کنم خودروسازان ما در مقایسه با خودروسازان مطرح جهانی، هیچ‌گاه برای بقا نجنگیده‌و تلاش نکرده‌اند تا با تغییر و تحول در مدیریت خود و دستیابی به نوآوری در عرصه خودروسازی به جایگاه بالایی برسند.»

ندری همچنین درخصوص قیمت خودرو و تحریک خودروسازان با کاهش تعرفه خودروهای وارداتی می‌گوید: «قیمت خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. به نظر من مهم‌ترین مساله‌ای که می‌تواند قیمت خودرو در بازار را کنترل کند، بحث تعرفه خودروهای وارداتی است. تا زمانی‌که تعرفه‌ها بالا هستند و قدرت انحصاری برای خودروسازان وجود دارد، مانع از این می‌شود خودرو را با کیفیت و قیمت مناسبی دریافت کنیم. »

این اقتصاددان در رابطه با عامل اصلی افزایش هزینه و تاثیر آن بر قیمت خودرو اظهار می‌کند: «در حال حاضر نیروی کاری که در صنعت خودروی کشور فعالیت می‌کند، بیش از حد لازم و مطلوب برای خودروسازان است و همین مساله هزینه‌ها را بالا می‌برد و آن ابتکار و خلاقیتی که باید در صنعت خودروسازی وجود داشته باشد، دیده نمی‌شود.»

به نظر می‌رسد با افزایش قیمت دلار و عبور از مرز ۴هزارتومان، باید فکری جدی برای افزایش هزینه‌های خودروسازان شود. به‌هرحال قیمت دلار در ماه‌های گذشته بسیار اوج گرفته است و این موضوع نهایتا بر هزینه‌های تولید خودرو اثرخواهد گذاشت. چراکه بسیاری از مواداولیه و قطعات خودروها از خارج وارد می‌شوند و این افزایش چندصد تومانی قیمت دلار در ماه‌های اخیر تاثیر خود را بر قیمت خودروها خواهد گذاشت.

داریوش اسماعیلی در این رابطه می‌گوید: «به‌منظور رفع مشکل تحمیل هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ ارز بر تولیدکنندگان، باید یک کمیته‌ کارشناسی به‌منظور تدوین راهکاری در این زمینه تشکیل و با تشکیل چنین کمیته‌هایی راهکارها و پیشنهادهایی درخصوص تعدیل هزینه‌های شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ارائه شود.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز آمادگی دارد جلساتی را با مجموعه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی برگزار و در این راستا راهکاری تدوین کند که کمترین ضرر متوجه کشور و بخش‌های تولیدی شود.»

منبع : روزنامه دنیای خودرو

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    این آقایون از این هارت و پورت ها زیاد می کنند اولا که امسال تعرفه ۵ درصد افزایش یافته ثانیا ارزی هم برای واردات خودروهایی که در رنج قیمت خودروهای داخلی باشند وجود ندارد و مثل انگار که این دوستان از کره مریخ آمده اند و وضعیت بازار ارز را هم نمی بینند و فکر می کنند تنظیم قیمت خودرو با سبک رضاخانی ممکن است.
  • صادق ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    به نظر من تنها کار مفیدی که مجلس حاضر می تواند به نفع جان و مال ملت انجام دهد حذف تعرفه های ظالمانه خودرو به بهانه حمایت از تولید ملی است که در طول این سالها هیچ نفعی جز دو شرکت خودرو ساز، برای ملت نداشته. تولید ملی که به نفع ملت نباشد به چه دردی می خورد الله اعلم!
  • مهرگان ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    هیچ نیازی به راهکار نیست چیزی نشده درسته نرخ ارز رفته بالا ولی مثل اینکه آقایان یادشان رفته به بهانه تحریم ها قیمت خودروی که شش میلیون بود به بیست ودو میلیون رساندن با اینکه هیچ قطعه ای از خارج وارد نمی شد اینقدر زمان تحریم ها گران کردن اگه دلار به ده هزار هم برسه خودروسازها متضرر نشوند
    • رضا ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      عزیز جان مثل انگار که یادت رفته که ۲٫۵ برابر شدن قیمت خودرو در سال ۹۰ بعد از ۱۲ سال ثابت نگه داشتن زوری قیمت آن در عین افزایش هزینه های سالانه تولید بود که شرکت های خودروسازی را تامرز ورشکستگی ییش برد .اگر قیمت ارز افزایش یابد که در آن سال ۳ برابر شد همه چیز حتی قیمت فولاد و پلاستیک داخلی هم متناسب با آن افزایش می یابد چون قیمت جهانی دارند و در بورس عرضه می شوند مگر میشود فولاد ولو ایرانی در ایران یک سوم قیمت کشور همسایه فروخته شود؟این نوع اظهار نظر ها تنها ناشی از عدم اطلاع از الفبای علم اقتصاد است.
  • امیر ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    این دوستان در مجلس و خودرو سازها با هم شریک میباشند ،اینم حرفی زده حالا ،وقتی در کشوری خودرو ساز نتواند معیارهای جامعه رو براورده کند،خودرو وارد میکنن اینا تعرفه روبالا بردن که به قول دوستمون تولید ملی خراب نشه ،از اون طرف خودرو ساز داخلی خون مردم رو کردن تو شیشه ،یعنی رفیق دزد و شریک قافله ،اینا هم از تعرفه میخورن ،هم از خودرو سازی داخل ،یه واقعیت هست که متاسفانه تعدادی از ملت از درک ان عاجزن ،اون اینکه سومین شرکت پر سود دولت و دلتمردان خودرو سازیه که تحت هیچ عنوانی دولت ازش صرف نظر نمیکنه دوما ،مردم ضعف دارن اینا هم بلدن و چطور استفاده کنن ،همین وام بیست میلیونی مردم سرودست شکستن ،که الان فهمیدن چه بلای سرشون اومده و دهنشون وا مونده ،،اینا به ضعفها اشنان و سو استفاده میکنن تا مردم ضعف دارن روال همینه ،متاسفانه ما گله مند میشیم از دولت ،ولی اشکال خودمون رو نمیبینیم که چرا این بلا سرمون اومده ،نگاهی به قیمت فلزات و تمام جمع بندی یک خودرو یک چهارم قیمت فروش واسه کارخانه با ارزش افزوده و مالیات و غیره هزینه اوره که متاسفانه وقت فروش ملاک رو دلار و یرو میزارن که سر ملت کلاه میره ،وتا مردم نخوان دولت و مجلس هیچ کاری نمیکنن
  • ناشناس ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    دوست دارید پژو ۴۰۵ به قیمت ۱۰۰ میلیون به مردم بدید؟؟
    • ناشناس ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      جان مادرتون این آشغالها رو نخرید
    • رضا ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
      اگر دلار ۱۰۰۰۰ تومان بشه قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =