پژو

مدت‌هاست که خودروسازان درسراسر جهان درتلاش برای تولید خودروهای الکتریکی با قابلیت پیمایش مسافت‌های طولانی و البته قیمت‌های ارزان هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدت‌هاست که خودروسازان درسراسر جهان درتلاش برای تولید خودروهای الکتریکی با قابلیت پیمایش مسافت‌های طولانی و البته قیمت‌های ارزان هستند. در اروپا خودروسازانی مانند فولکس‌واگن و رنو محصولاتی را نیز راهی بازار کرده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد گروه خودروسازی PSA قصد غافلگیر کردن همه را داشته باشد و بعید نیست که این خودروساز فرانسوی در عرضه محصولات برقی مردم‌پسند از همتای آلمانی خود، فولکس‌واگن پیشی بگیرد. 

  راهبرد انعطاف‌پذیر
در دورانی که تمام دنیا با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، PSA نشان داد که به‌خوبی می‌تواند از پس طوفان‌های سهمگین برآید و به‌رغم تعطیلی بزرگ‌ترین بازارهایش توانست در نیمه نخست سال به‌سودی 595 میلیون‌یورویی دست پیدا کند. حالا با منتشر شدن داده‌های مربوط به‌فروش مدل ای-208 که نسخه تمام‌الکتریکی هاچ‌بک کوچک پژو است، مشخص شده که این خودرو الکتریکی بازار اروپا را شگفت‌زده کرده است. ای-208 که روی همان خط تولید مدل‌های احتراق داخلی 208 ساخته می‌شود، در ماه ژوئن 17درصد از کل سفارش‌های مربوط به‌این مدل پژو را در 10 بازار بزرگ اروپایی به‌خود اختصاص داد. اگرچه در همین مدت فروش رنو زوئی نسبت به‌پژو ای-208 سه‌برابر بوده اما نکته اینجاست که رنو زوئی مدت‌هاست جایگاه خود را در بازار به‌دست‌ آورده و راهبرد پژو به‌آن اجازه انعطاف‌پذیری بیشتر را درصورت هرگونه تغییر در موازنه تقاضا برای مدل‌های الکتریکی یا احتراق داخلی از این خودرو می‌دهد. 

  نقش مشوق‌ها
داده‌های PSA حاکی از آن است که افزایش فروش این هاچ‌بک کوچک الکتریکی موازنه فروش خودروهای الکتریکی را از آلمان به‌سمت فرانسه تغییر داده است. حالا فرانسه با داشتن آمار ماهانه 45 هزار دستگاهی، رکورددار فروش خودروهای الکتریکی در اروپا بوده و با اختلافی اندک از آلمان جلوتر است. بریتانیا نیز با پیشی گرفتن از نروژ در جایگاه سوم قرار گرفته و هلند هم جایگاه پنجم را به‌خود اختصاص داده است. 
ایتالیا، سوئد و سوئیس نیز در رده‌های بعدی جدول کشورهای اروپایی قرار دارند که در آن‌ها بیشترین تقاضا برای خودروهای الکتریکی وجود دارد. در این کشورها گروه خودروسازی فولکس‌واگن و ائتلاف رنو-نیسان-میتسوبیشی تقریبا 45 درصد از سهم بازار خودروهای الکتریکی اروپا را به‌خود اختصاص داده‌اند (فولکس‌واگن 22.5 درصد و ائتلاف 22.2 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند). یکی از دلایل اصلی برای جهش ناگهانی در فروش ای-208 افزایش مشوق‌های پرداختی توسط دولت فرانسه است. 
درحال‌حاضر به‌خریداران خودروهای الکتریکی در فرانسه 7 هزار یورو مشوق مالی پرداخت می‌شود و این رقم درطرح معاوضه خودروهای فرسوده تا 12 هزار یورو نیز می‌تواند افزایش یابد. 
البته در کلانشهرهای فرانسه مانند پاریس و مارسی این رقم با افزوده شدن یارانه‌های محلی می‌تواند تا 19هزار یورو نیز پرداخت شود که این رقم دو، سوم قیمت 29 هزار و 682 یورویی ای-208 است. همچنین در فرانسه می‌توان با پیش‌پرداخت 8 هزار و 198 یورویی و پرداخت ماهانه 309 یورو یک دستگاه از این خودرو را خریداری کرد. 
ای-208 دارای یک موتور 100 کیلووات‌برساعتی است که به‌یک باتری لیتیوم-یونی 50 کیلوواتی متصل شده و توان پیمودن مسافت 340 کیلومتر را با یک‌بار شارژ خواهد داشت. این درحالی‌است که مشوق‌های مالی دولت آلمان پیچیده‌تر از مشوق‌های فرانسوی است و بخشی از یک بسته حمایتی 130 میلیاردیورویی را تشکیل می‌دهد. در آلمان مشوق 6 هزار یورویی به‌صورت 50-50 بین دولت و خودروسازان تقسیم می‌شود و این امکان وجود دارد که میزان این مشوق تا 3 هزار یورو دیگر افزایش یابد. اما مساله اینجاست که چنین‌حمایتی تنها برای خرید خودروهای برقی زیر 40 هزار یورو به‌عمل می‌آید که گزینه‌ چندانی را در بر نمی‌گیرد. در این سطح قیمت گزینه‌های موجود در بازار عبارتند از رنو زوئی، نیسان لیف، ب‌‌ام‌و i3، کیا نیرو، هیوندای کنا و آیونیک، پژو ای-208، تسلا مدل3 و مدل جدید فوکلس‌واگن ID3. 

  رشد حساب‌شده
ماتیاس اشمیت، تحلیل‌گر بازار خودرو و منتشرکننده گزارش خودروهای برقی اروپایی بر این باور است که موفقیت ناگهانی ای-208 پژو را متقاعد خواهد کرد که عرضه محصولات برقی خود را تا سال 2021 به‌تعویق بیندازد تا اینکه حمله‌ای مستقیم را متوجه رنو زوئی کند. 
به‌گفته او: «پژو به‌خاطر موتورهای احتراق‌داخلی بهبودیافته‌ و مدل‌های هیبریدش قادر است به‌استانداردهای مورد نظر اتحادیه‌اروپا دست پیدا کند؛ اما درحال‌حاضر حجم محصولات برقی آن همچون سایر خودروسازان که دراین بخش فعال هستند، نیست.» 
PSA از قبل بر این نکته تاکید کرده که راهبردش در قبال خودروهای برقی به‌صورتی خواهد بود که از همان ابتدا سودآوری داشته باشد و تا اینجای کار به‌نظر می‌رسد موفق عمل کرده است. درنتیجه با این رویکرد پژو بی‌احتیاطی نخواهد کرد و به‌رغم این موفقیت اولیه سعی می‌کند درادامه نیز به‌صورت حساب‌شده محصولات برقی‌اش را راهی بازار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =