بازار خودرو

این گزارش نشان می‌دهد برخی خودروها که در گذشته 2 ستاره کیفی داشتند، با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توانسته‌اند سه ستاره کیفی به دست آورند؛ دستاوردی که به نظر می‌رسد طی سال جاری روند بهتری به خود بگیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،گزارش ارزشیابی کیفی خودروها تا پایان تیرماه سال جاری در حالی منتشر شد که طی سال گذشته انتشار این گزارش به‌نوعی متوقف شده بود. این گزارش نشان می‌دهد برخی خودروها که در گذشته 2 ستاره کیفی داشتند، با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توانسته‌اند سه ستاره کیفی به دست آورند؛ دستاوردی که به نظر می‌رسد طی سال جاری روند بهتری به خود بگیرد. در جدول منتشرشده تنها یک خودرو موفق به کسب پنج ستاره کیفی شده است؛ پژو2008 کماکان با کیفیت‌ترین خودرو ساخت داخل به حساب می‌آید.
    
   پرتیراژها را با چه کیفیتی خریداری می‌کنیم؟
خودروهای پرتیراژ مانند پژو405 اس‌ال‌ایکس، پژو206، پارس، سمند، تیبا، ساینا و... بیش از 60 درصد تولید خودروسازان را به خود اختصاص می‌دهند. این خودروها طی یک سال اخیر معمولا یک یا نهایتا 2 ستاره کیفی در اختیار داشتند. ایجاد تغییرات کیفی طی سال‌های اخیر باعث شده است تا در آخرین گزارش‌های منتشرشده، بسیاری از این خودروها 3 ستاره کیفی کسب کنند. در محصولات پرتیراژ سایپا شاهد رشد کیفی محصولاتی مانند تیبا، ساینا و کوییک به سه ستاره کیفی بودیم. این در حالی است که این محصولات طی خردادماه تنها دو ستاره کیفی در اختیار داشتند. البته این خودروها درحال‌حاضر ارزان‌ترین خودروهای کشور هستند و در سطح قیمتی پنج قرار دارند. محصولات پرتیراژ ایران‌خودرویی‌ها نیز که غالبا در سطح قیمتی چهار قرار دارند، همچنان با سه ستاره کیفی تولید می‌شوند. پژو پارس، سمند، پژو206 و رانا جزو محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو هستند که سه ستاره کیفی در اختیار دارند.

   رابطه افزایش قیمت خودرو با افزایش کیفیت
فعالان صنعت خودرو سال‌ها سرکوب قیمتی را عاملی برای پایین‌بودن کیفیت خودرو عنوان می‌کردند. زیان‌ده تمام‌شدن برخی خودروها جلوی سرمایه‌گذاری برای افزایش کیفی آن‌ها را می‌گرفت و روی کیفیت قطعات خودرو نیز اثرگذار بود. در همین زمینه یکی از قطعه‌سازان که خواست نامی از او برده نشود، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «قطعا زمانی که سرکوب قیمتی وجود داشته باشد و قیمت قطعات اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار افزایش کیفیت محصول نهایی را داشت؛ وقتی قیمت یک خودرو مثلا 50میلیون تومان اعلام می‌شود، باید قیمت قطعات در محدوده این 50میلیون تومان تعیین شود.» وی می‌افزاید: «قطعه‌ساز نمی‌تواند از جیب خودش برای افزایش کیفیت قطعه هزینه کند. وقتی خودروساز از ما قطعه‌ای با قیمت مشخص می‌خواهد، تمام تلاش قطعه‌ساز این است که بهترین کیفیت را با آن قیمت خواسته‌شده عرضه کند. اما به‌هرحال استفاده از مواد اولیه درجه یک قطعا قیمت قطعه را افزایش می‌دهد و وقتی قیمت ثابت است نمی‌توان مانور بیشتری روی کیفیت انجام داد.» این فعال صنعت قطعه در ادامه با اشاره به کیفیت مواد به‌کاررفته در داشبورد یک خودرو می‌گوید: «بسیاری از مشتریان از کیفیت پلاستیک به‌کار رفته در داشبورد و رودری‌ها و... گلایه می‌کنند. قطعا حق با مشتری است. اما اگر برای خودروهایی با قیمت پایین از مواد اولیه با کیفیت، چرم و... استفاده شود، قطعا قیمت تمام‌شده این ارقامی که می‌بینیم نخواهد بود.» این تولیدکننده با اشاره به گزارش ارزشیابی کیفی خودروها در سال جاری می‌گوید: «قطعا با افزایش قیمت خودرو و واقعی‌شدن آن و همچنین اصلاح قیمت قطعات شاهد افزایش کیفیت خودروها در آینده خواهیم بود؛ شک نکنید درصورتی‌که دست خودروساز در قیمت‌گذاری باز باشد، قطعه‌سازان نیز امکان تولید قطعات باکیفیت‌تری را خواهند داشت.»

   خودروهای جدید خودروسازان و تغییرات کیفیت آن‌ها
طی سال جاری خودروسازان از خودروهای جدید خود رونمایی کردند و احتمالا این خودروها تا ماه‌های آینده در بازار عرضه خواهد شد. هرچند صحبت در خصوص کیفیت آن‌ها و ستاره‌های کیفی آن‌ها کمی زود است، اما به نظر می‌رسد استفاده از پلت‌فرم‌های جدید و بهره‌گیری از تجربیات تولید خودروهای قدیمی‌تر به تولید با کیفیت این خودروها کمک خواهد کرد. ضمن این‌که این خودروها خیلی درگیر قیمت‌گذاری نخواهند بود و دست خودروساز در قیمت‌گذاری آن باز است. جایگزینی این خودروها با خودروهای قدیمی طی سال‌های آینده رقابت را در صنعت خودرو افزایش خواهد داد، به‌طوری‌که احتمالا طی سال‌های آینده تلاش خودروسازان نه برای رساندن ستاره خودروهایشان از دو ستاره به سه ستاره، بلکه برای حفظ 4 یا 5 ستاره کیفی خواهد بود. از این منظر پیش‌بینی می‌شود که وضعیت تولید خودرو در کشور وارد فاز تازه‌ای خواهد شد. هرچند قیمت‌گذاری همچنان مانع جدی برای توسعه کیفی خودروها خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =