خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی همچنان پشت درهای بسته گمرک مانده‌اند، این درحالی‌است که تنها 16 روز از فرصت مصوبه هیات دولت برای خاتمه‌یافتن پرونده خودروهای محبوس باقی مانده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای وارداتی همچنان پشت درهای بسته گمرک مانده‌اند، این درحالی‌است که تنها 16 روز از فرصت مصوبه هیات دولت برای خاتمه‌یافتن پرونده خودروهای محبوس باقی مانده است. اما همچنان شرکت‌های واردکننده خودرو موفق به عبور از هزارتوی مقررات سلیقه‌ای نمی‌شوند؛ مقرراتی که ناشی از برداشت اشتباه مدیران میانی از دستورالعمل‌هاست. اما طبق آخرین دستورالعملی که از سوی ریاست گمرک درخصوص کالاهای گروه چهارم صادر شده، در این گروه به‌جز خودرو که با دستور هیات دولت و تعیین فرصت محدود مجاز به ترخیص است، کالاهای دیگر باید برای ترخیص از انبارهای گمرک تایید ثبت سفارش وزارت صمت را دریافت کنند. مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در این خصوص می‌گوید: «دستورالعمل اجرایی در اختیار گمرکات اجرایی کشور قرار گرفته و صراحتا به دلیل دستور مقام بالاتر (هیات دولت و صدور مجوز ترخیص) درخصوص خودرو نیاز به استعلام ثبت‌سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست. آخرین فرصت مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرکات از سوی هیات دولت هم در هجدهم شهریور به پایان می‌رسد.» در همین راستا مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «اعمال سلیقه در مصوبات دولت، وضعیت خودروهای وارداتی و شرکت‌های واردکننده خودرو را به اینجا رسانده است. البته سازمان گمرک تاکنون نهایت همکاری را با واردکنندگان خودرو برای ترخیص اموال مانده در گمرک که متعلق به مردم است، داشته و فی‌الحال هم تعداد محدودی خودرو در انبارهای این سازمان مانده که مساعدت همه مسئولان فنی و اجرایی در گمرک را می‌طلبد تا بعد از چند نوبت دستور تمدید فرصت ترخیص از سوی هیات دولت و شورای سران سه قوه موضوع‌شان خاتمه یابد.»

دلیل ممانعت معاونت فناوری گمرک از خروج خودروهای متوقف‌شده در گمرکات کشور چیست؟ 
طبق مراجعاتی که نمایندگان شرکت‌های نمایندگی و واردکنندگان خودرو به گمرک داشته‌اند، واحد فناوری گمرک معتقد است طبق دستورالعمل جدید درخصوص گروه چهارم که خودرو نیز در این گروه قرار دارد، خودروهای دپوشده باید استعلام تایید ثبت سفارش از وزارت صمت دریافت کنند. اما این درخواست واحد فناوری گمرک به دلیل نداشتن دستورالعمل مشخص امکان‌پذیر نیست و حتی درصورتی‌که واردکنندگان خودرو بخواهند موضوع تایید ثبت سفارش از سوی وزارت صمت را هم به مراحل ترخیص این اموال اضافه کنند، به فرصت باقیمانده از مصوبه هیات دولت نخواهند رسید. 

 آیا معاون فنی گمرک در این خصوص راهکاری برای واردکنندگان خودرو معین کرده است؟
طی تماس تلفنی با آقای ارونقی و مطرح‌کردن موضوع پیش‌آمده، ایشان به صراحت گفتند دستورالعمل ارسال‌شده از سوی ریاست گمرک در گروه چهارم خودرو را استثنا کرده است و نیازی به اخذ تایید ثبت سفارش از وزارت صمت نیست. پس مشکل شرکت‌های واردکننده خودرو با دستورالعمل معاونت فنی نیست، بلکه با برداشت مفهمومی واحد فناوری از محتویات این دستورالعمل است.
 
 واحد فناوری گمرک از شرکت‌های واردکننده خودرو چه مدارکی را برای طی‌کردن روند ترخیص خودروها درخواست کرده است؟
نماینده یکی از شرکت‌های واردکننده خودرو که در واحد فناوری گمرک ایران حضور یافته بود، در این باره به انجمن واردکنندگان خودرو اطلاع داد؛ واحد فناوری با اشاره به نامه‌ای از سوی معاونت فنی و امور گمرکی، ترخیص خودروهای مانده در گمرک را منوط به دریافت تاییدیه ثبت سفارش وزارت صمت می‌داند. این درحالی است که این معاونت نامه‌ای که خودرو را از این دستورالعمل مستثنا می‌کند، منتشر کرده است و این نامه را در اختیار انجمن نیز قرار گرفته است.
 برای روشن‌شدن وضعیت خودروهای مانده در گمرک چه اقداماتی باید انجام شود؟
طبق تماس تلفنی با آقای ارونقی از ایشان خواستم که ماهیت بخشنامه اجرایی در خصوص کالاهای گروه چهارم به استثنای خودرو را برای واحد فناوری گمرک مجددا شفاف‌سازی کنند. با توجه به این موضوع که از فرصت ترخیص خودروهای مانده در گمرک 16 روز مانده است، این فرایند جز هدر دادن زمان مربوطه و اتلاف انرژی شرکت‌های واردکننده خودرو و نمایندگان رسمی حاصلی ندارد. زیرا فرصت کوتاهی از مصوبه هیات دولت در خصوص این خودروها باقی مانده و شرکت‌های واردکننده خودرو باید بتوانند نهایت استفاده از آخرین مهلت هیات دولت داشته باشند. لازم به ذکر است این فرصت قطعا از سوی هیات دولت برای بار پنجم تمدید نخواهد شد. به همین دلیل از تصمیم‌گیران در واحد فناوری گمرک ‌می‌خواهیم همکاری لازم را با توجه به شرایط ویژه واردکنندگان خودرو داشته باشند. 

نامه‌ معاون فنی و امور گمرکی به دیگر معاونت‌های گمرک

ریاست گمرک ایران پیرو درخواست و پیشنهاد این معاونت در راستای روشن‌شدن زوایای دستورالعمل مذکور، نامه‌ای به دیگر معاونت‌های گمرک با قید ضرورت آنی ارسال کرده که در آن آمده است: «عطف به گزارش معاون برنامه‌ریزی درخصوص پیشنهادهای این حوزه معاونت، کالاهای گروه 4 با دستور آن مقام محترم قفل شده و تمامی رویه‌ها را دچار اختلال کرده است. اگر امکان این موضوع وجود ندارد که توسط مدیر هر گمرک قفل مربوطه در موارد مورد نیاز غیرفعال شود، نظر فنی این حوزه معاونت غیرفعال کردن قفل تمامی گروه 4 است که مراجعات و مکاتبات و تبعات قفل‌کردنش بیشتر از زمان قبل (که قفل نبود) شده است. پس تصریحا؛ قفل گروه 4 برداشته شود و وظیفه گمرک بررسی اسناد و اظهارنامه‌ها بوده و هست و برداشتن قفل هیچ مسئولیتی را از گمرک کم نمی‌کند. ضمنا قبلا این قفل وجود نداشت و حدود سه ماه است که این مشکلات در پی قفل گروه 4 دامن‌گیر گمرک شده است. درخصوص بند یک ماده 38 نیز نظر این حوزه فنی صرفا تغییر عنوان فیلد مربوطه بود که این موضوع نیز صورت نپذیرفت و بنابراین هیچ پیشنهادی در این خصوص نداشته است و همان وضعیت موجود بر اقدام دیگری جز مورد اشاره‌شده رجحان دارد. بنابراین در آن خصوص هم مورد خاصی مورد درخواست نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =