چراغ خودرو

پیش از تحریم‌ها ما سفارش قالب چراغ یکی از خودروها را به‌ یک شرکت تایوانی دادیم. قالب‌ها ساخته شد و آماده تحویل بود؛ اما خودروساز در پرداخت مطالبات ما اهمال کاری کرد و ارزی را که دراختیار داشت، صرف واردات خودروهای سی‌کی‌دی کرد

تحریم‌ها سبب شد صنعت ‌قطعه‌ کشور فرصت‌های بسیاری را از دست بدهد. تحریم‌ها و البته عدم‌همکاری خودروسازان با برخی قطعه‌سازان سبب شد در تولید برخی قطعات مشکلاتی ایجاد شود و به‌گفته یک فعال و تولیدکننده چراغ خودرو، برخی سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های چراغ‌ساز به‌دلیل عدم‌همکاری خودروسازان و عدم‌پرداخت هزینه‌ها با چالش مواجه شده و به‌نوعی راکد مانده است.

این تولیدکننده به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «پیش از تحریم‌ها ما سفارش قالب چراغ یکی از خودروها را به‌ یک شرکت تایوانی دادیم. قالب‌ها ساخته شد و آماده تحویل بود؛ اما خودروساز در پرداخت مطالبات ما اهمال کاری کرد و ارزی را که دراختیار داشت، صرف واردات خودروهای سی‌کی‌دی کرد. با شروع تحریم‌ها شرکت تایوانی نیز از همکاری سرباز زد.» 

وی با بیان اینکه با گذشت دو سال از آن ماجرا همچنان قالب‌ها در شرکت تایوانی وجود دارد، می‌گوید: «حالا که تحریم‌ها اوج گرفته، حتی اگر پول نقد هم به‌شرکت تایوانی پرداخت کنیم، حاضر نیست قالب‌ها را تحویل ما دهد. درحال‌حاضر این اقدام برای شرکت ما تنها بدهی به‌بار آورده است.»

این تولیدکننده درخصوص اینکه درحال‌حاضر چراغ این خودرو چگونه تامین می‌شود؟ می‌افزاید: «درشرایط فعلی این خودروساز با سازنده دیگری قرارداد منعقد کرده و قالب‌های جدیدی سفارش داده شده و قرار است محصول خروجی روی خودروها نصب شود. یعنی با این اقدام هم خودروساز مجبور به‌دوباره کاری شد و هم ما مبلغی حدود 1.5 میلیون‌دلار به‌طرف خارجی بدهکار شدیم.»

وی درخصوص اینکه چرا قالب‌سازی در کشور بومی‌سازی نمی‌شود، اظهار می‌کند: «توانایی ما در ساخت قالب‌های بزرگ اندک است؛ اما قالب‌های کوچک را به‌خوبی می‌سازیم. به‌طور کلی دانش طراحی رفلکتور و چراغ هنوز به‌صورت صددرصدی در کشورمان پا نگرفته است.»

وی با تاکید براین نکته که شرکت‌های مختلف توانایی‌ها و دانش‌ متنوعی را در اختیار دارند اما هنوز کامل نیست، می‌افزاید: «اینکه بتوانیم درتولید قالب‌ خطاهای احتمالی را رفع کنیم و تمام استانداردها را درتولیدات داخــــــلی پاس کنیم، برای هیچ‌شرکتی محقق نشده است. یعنی هنوز شرکتی نتوانسته به‌صـــــورت صـــــــددرصدی و بدون‌خطا محصولی را تولید کند. از این رو مجبور به‌همکاری با شــــــرکت‌های خــارجی هستیم.»

وی می‌افزاید: «هزینه و سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار سنگین است و خودروساز باید به‌ این مبحث ورود کند. البته خودروسازان گاهی در این بخش هزینه کرده‌اند؛ اما به‌نظر من این هزینه‌ کرد در جای مناسبی نبوده و به‌طور کلی دانش طراحی چراغ در کشور بومی‌سازی نشده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =