لنت کوبی

کارشناسان در عرصه خودروسازی همواره بر این نکته تاکید دارند که لنت‌ترمز به‌عنوان قطعه‌ای مهم و فوق‌ایمنی در خودرو نباید به‌صورت خودسرانه و در کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید شود.

بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و مسافربر به‌جای خرید قطعه نو خودرو و تعویض آن با نسخه کهنه و غیراستاندارد، قطعه مصرف‌شده و دست‌دوم را ‌تعمیر و اصطلاحا اورهال می‌کنند و درهمین راستا از فعالیت مراکز لنت‌کوبی که از دو  روش به اصطلاح پرچ‌کردن لقمه لنت یا  لقمه‌چسبانی برای احیای آن استفاده می‌کنند ‌ بیش از گذشته استقبال می‌شود. این درحالی است که تولیدکنندگان داخلی لنت‌ترمز با وجود افزایش قیمت ارز و مواد اولیه، لنت‌ ارزان و باکیفیتی را در کشور تولید و توزیع می‌کنند و این امر سبب شده است تعمیر لنت نه‌تنها صرفه اقتصادی نداشته باشد، بلکه خطرات جانی و مالی چشمگیری را نیز متوجه دارندگان و سرنشینان این دسته از خودروها کند.

درهمین زمینه بابک، یکی از تعمیرکاران قدیمی لنت‌ترمز به‌ «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «متاسفانه برخی مالکان خودرو لقمه لنت یا کلافی را به‌شکل مجزا خریداری کرده و آن را با استفاده از چسب به‌اصطلاح  روی آهن  لنت به روش لقمه‌چسبانی می‌چسبانند و در بسیاری از مواقع با از بین رفتن میزان و کیفیت چسب به‌کار رفته، مواد از آهن جدا می‌شود.»

وی می‌افزاید: «ایمنی این اقدام بسیار پایین بوده و معمولا با از بین رفتن چسب، لنت‌ها نیز به‌سرعت از آهن جدا می‌شوند. دراین روش لقمه لنت راباچسب مربوطه درکوره می‌گذارندو اگر دمای محیط به قدر کافی بالا نباشد یازمان پخت کم یا زیاد باشد، خاصیت چسب از بین رفته  و به دنبال آن ریسک حادثه افزایش می‌یابد.  در واقع می‌توان گفت اطمینانی به‌این کار نیست و افراد نباید تن به‌چنین اقداماتی بدهند. همچنین با این کار لنت‌ها درکنار اینکه به‌سرعت از بین می‌روند، تا زمانی که درگیر هستند، به‌اصطلاح سوت می‌کشند.»

این تعمیرکار حوزه لنت‌ترمز درخصوص اقدام برخی مالکان خودرو مبنی بر خرید لنت خام و نصب آن روی آهن‌های استوک تاکید می‌کند: «متاسفانه این اقدام کاری کاملا نادرست است و از وضعیت نامناسبی در این حوزه خبر می‌دهد. این‌گونه افراد با چنین اقدامی با جان خود و دیگران بازی می‌کنند و درواقع باید به‌آن‌ها گفت مگر خرید لنت چقدر هزینه دارد که کار را به این نقطه رسانده‌اند؟!»

به‌نظر می‌رسد نبود نظارت کافی بر این‌گونه موارد و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده است بسیاری از افراد با جان خود و دیگران بازی کنند. موردی که به‌خودی خود سبب افزایش تصادفات و جراحت‌ها و فوتی‌های ناشی از آن خواهد شد. 

درآخر اینکه کارشناسان در عرصه خودروسازی همواره بر این نکته تاکید دارند که لنت‌ترمز به‌عنوان قطعه‌ای مهم و فوق‌ایمنی در خودرو نباید به‌صورت خودسرانه و در کارگاه‌های زیرپله‌ای تولید شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید سیبیل IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    لنت های موجود در بازار با هر اسم و برندی متاسفانه آشغال هستند و اکثرا مشکل سوت کشیدن دارن.هیچ نهاد نظارتی هم وجود نداره.اما خوبی لنت کوبی جنس هست که خودت انتخاب میکنی کار رو به آدم کاربلد بسپری هیچ اتفاقی نمیفته ، دوستان بنده و خودم همیشه لنت کوبی میکنیم وبسیار راضی هستیم هم از لحاظ کیفی و هم قیمتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =