چرخ‌ هایی که می‌ توانند شکل خود را تغییر دهند

وقتی صحبت از تکنولوژی‌های جدید نظامی می‌شود، نخستین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد، «دارپا» است. «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا» که طی چند دهه اخیر تاثیرات مهمی در تکنولوژی‌های نظامی و البته زندگی عادی مردم گذاشته است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، درحال‌حاضر دارپا پروژه‌های بسیار جالبی را در دست توسعه دارد. یکی از همین پروژه‌ها، برنامه Ground X-Vehicle Technologies است که براساس آن یک خودرو آفرود نظامی آینده طراحی و تولید می‌شود؛ خودرویی که می‌تواند از پس ۹۵درصد مسیرهای آفرود برآید. سه پروژه مربوط به این خودرو نظامی در دست توسعه قرار دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. 

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا؛  سال‌هاست طراحی هواپیما، زیردریایی و خودروها را تغییر می‌دهد اما آنچه هرگز تغییر نکرده، طراحی چرخ است. اما ظاهرا دارپا قصد دارد تغییراتی را در این قطعه ایجاد کند. از نظر آن‌ها، نیازی نیست که چرخ لزوما دایره‌ای باشد. آن‌ها روی چرخی کار می‌کنند که بتواند باتوجه به هر ماموریت شکل خود را تغییر دهد تا بیشترین کارایی را ارائه کند. 

ایده ساده‌ای پشت این طراحی وجود دارد. این چرخ دایره‌ای‌شکل می‌تواند شکل خود را بهبود بخشد و با تبدیل شدن به یک چرخ مثلثی، چسبندگی بیشتری با زمین داشته باشد. این تغییرشکل از دایره به مثلث، تنها در ۲ثانیه انجام می‌شود و حتی برای انجام این فرآیند، نیازی به توقف وسیله‌نقلیه نیست. از حالت دایره‌ای چرخ زمانی استفاده می‌شود که وسیله نقلیه در مسیرهایی با سطح سخت قرار دارد اما حالت مثلثی برای عبور از سطوح نرم‌تر است.

موتور الکتریکی؛ داخل چرخ

تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا به‌طورمعمول در خودروها به این شکل است که نیروی تولیدی موتور توسط چند سیستم مختلف به چرخ‌ها می‌رسد. اما با ورود موتورهای الکتریکی، این موضوع اندکی دستخوش تغییر شده است. اگر یک موتور الکتریکی را داخل چرخ‌ها قرار دهیم که هنگام نیاز بتواند به حرکت چرخ‌ها کمک کند، می‌توان در لحظات حساس و در زمان کوتاهی به سرعت دلخواه دست یافت. 

درضمن امکان مانوردهی بهتر و کنترل بهتر کشش، قدرت و سرعت خودرو به راننده داده می‌شود. این سیستم از سه بخش موتور، سیستم کنترل دمای پیچیده و گیربکس با سه حالت مختلف تشکیل شده است. دارپا برای این پروژه با کمپانی انگلیسی QinetiQ همکاری می‌کند. آن‌ها درحال‌حاضر توانسته‌اند روی یک چرخ ۲۰اینچی این سیستم را پیاده‌سازی کنند. 

سیستم تعلیق چندحالته

در تکنولوژی خودروهای نظامی دارپا، چرخی که بتواند حالت خود را تغییر بدهد برای عبور از تمام مسیرها لازم است ولی کافی نیست. برای انجام این کار، به سیستم تعلیق پیشرفته‌ای احتیاج داریم. کمپانی Pratt & Miller در این پروژه به کمک دارپا آمده تا بتوانند سیستم تعلیق چندحالته خود را تولید کنند.

این تکنولوژی به چرخ‌ها این امکان را می‌دهد که به‌طور جداگانه نسبت‌به دیگر چرخ‌ها حالت خود را تغییر دهند. هرچند پیش از این، چنین سیستمی را نیز دیده بودیم، اما در سیستم تعلیق جدید میزان جابه‌جایی چرخ‌ها شگفت‌انگیز است. جابه‌جایی سریع و زیاد سیستم تعلیق این امکان را به خودروهای نظامی می‌دهد که با بیشترین سرعت ممکن از مسیرهای ناهموار عبور کنند. 

البته درعین‌حال کمترین ضربات به کابین وارد می‌شود و سرنشینان احساس ناراحتی نخواهند کرد. این سیستم می‌تواند در بیشترین حالت حدود ۱۰۰سانتی‌متر بالا و حدود ۷۵ سانتی‌متر پایین برود. در مسیرهای معمولی میزان جابه‌جایی سیستم تعلیق بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر خواهد بود. 

تکنولوژی‌هایی که ذکر شده‌اند، در مرحله تست قرار دارند. بنابراین فعلا نمی‌توان گفت چه زمانی این تکنولوژی‌ها در خودروهای نظامی  استفاده خواهند شد اما احتمال استفاده از این تکنولوژی‌ در خودروهای معمولی نیز وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =