LSI Chemical

شرکت آمریکایی ال‌اس‌آی کمیکال (LSI Chemical) با ارائه فرمولاسیونی موفق به‌اصلاح رنگ و مقاومت در برابر سایش قطعات داخلی روغن‌های موتور حاوی نانوذرات شده‌ است.

مواد مقیاس نانو برای افزایش عملکرد به روان‌کننده‌های موتور اضافه می‌شوند؛ اما استفاده از این مواد به‌دلیل عدم توانایی معلق ماندن نانومواد در روغن‌ها و تمایل آن‌ها به تیره شدن رنگ روان‌کننده‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شده‌ است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، به‌تازگی شرکت ال‌اس‌آی‌ کمیکال یک ماده افزودنی روان‌کننده موتور حاوی نانوذره تولید کرده که قادر است این مشکلات را حل کند. استفاده از این نانو افزودنی، عملکرد ضدسایش را بهبود داده و اصطکاک را کم می‌کند. 

ال‌اس‌آی کمیکال در ماه آگوست سال جاری از شرکت لوبریکیشن اسپشیالتیز (Lubrication Specialties Inc) منشعب شده و محصولات افزودنی روان‌کننده خود موسوم به NanoClear را برای موتورهای خودرو و کاربردهای صنعتی تولید کرده است. 

تدی کاولی، مدیرعامل ال‌اس‌آی کمیکال می‌گوید که مواد افزودنی روان‌کننده آن‌ها حاوی نانوذرات کربن است که دارای دامنه اندازه ذرات ۳ تا ۸ نانومتر بوده و از قطبیت برخوردار است.

این موضوع به نانوذرات معلق در روغن‌موتور امکان می‌دهد مانند بلبرینگ‌های ریز عمل کرده و ناهمواری‌های سطح فلزات ماشینکاری‌شده را پر کند و درنهایت این موضوع موجب کاهش اصطکاک می‌شود. 
هم‌زمان، نانوذرات سایش بین قطعات موتور را نیز کاهش می‌دهد. کاولی می‌گوید: «این نانوذرات کربنی با مولکول‌های روان‌کننده پیوندهایی ایجاد کرده و مانند روغن با گرانروی بالاتر رفتار می‌کند.» 

این پیوند موجب بهبود عملکرد در برابر سایش می‌شود. برای مثال، این شرکت با افزودن محصول نانوکربن به روغن‌موتور مصنوعی تجاری با نام 10W-30 توانسته سایش را ۲۰ درصد کاهش دهد.

به‌گفته کاولی برای غلبه بر مشکل رسوب نانوذرات در روغن، ال‌اس‌آی کمیکال یک ترکیب استری منحصر به‌فرد و اختصاصی ایجاد کرده که با نانوذرات ترکیب می‌شود و آن‌ها را در حالت تعلیق نگه می‌دارد.

کاولی می‌گوید استفاده از این ترکیب موجب حفظ ظاهر شفاف روغن برای سال‌ها می‌شود. در مقابل، نانوذرات سرامیک معمولی طی چندساعت از محلول خارج می‌شود. ال‌اس‌آی کمیکال یک‌سری محصولات افزودنی روان‌کننده به‌بازار عرضه کرده و محصولات دیگری را نیز تولید می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =