گودیر

کاهش مقاومت غلتشی بدون‌تردید بر مصرف سوخت تاثیر مثبت دارد. 

سیلیس یا سیلیسیم دی‌اکسید (SiO2) که به‌نام کوارتز هم در صنعت شناخته می‌شود، از منابع مختلفی تهیه می‌شود و یکی از فراوان‌ترین موادمعدنی در سراسر جهان است. اگرچه عمده مصرف سلیس در تولید شیشه بوده اما انواع صنعتی آن هم باعث تقویت آج لاستیک می‌شود و هم مقاومت غلتشی تایر را کاهش می‌دهد، درنتیجه مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا می‌کند. اما فکر می‌کنید تایرساز آمریکایی برای رسیدن به این مزایا از چه منبعی برای تامین سیلیس استفاده می‌کند؟ 

از مزرعه برنج تا آج لاستیک

براساس اعلام سازمان ملل متحد سالانه بیش‌از ۷۰۰ میلیون تن برنج در سراسر دنیا برداشت می‌شود. طی فرآیند آسیاب، پوسته محافظ خارجی یا همان پوسته برنج جدا و دور ریخته می‌شود. برای کاهش میزان زباله‌های حمل‌شده به محل دفن، اغلب اوقات این پوسته‌ها برای تولید برق سوزانده می‌شوند که محصول خارجی این فرآیند سیلیس حاصل از خاکستر پوسته برنج یا RHA است.

گودیر تحقیق درباره استفاده از سیلیس RHA را از سال ۲۰۱۳ آغاز و در همان ابتدا نتایج مثبتی از این ماده دریافت کرد. حال هفت سال از ورود RHA به تایرهای گودیر می‌گذرد و این شرکت تصمیم گرفته است برای افزایش کیفی محصولات خود استفـــاده از این ماده را دوبرابر کند. 

دکتر باب ولوسزینک (Bob Woloszynek) مدیر توسعه مواد خام مصرفی و فناوری‌های تقویتی گودیر گفت: «وقتی مواد جاگزین را به‌عنوان منابع تامین درنظر می‌گیریم، به‌دنبال تاثیرات آن بر عملکرد محصول هستیم. مشاهده تاثیرات استفاده از سیلیس RHA نسبت ‌به سیلیس معمولی برپایه شن و ماسه ما را خوشحال کرد».

حال استفاده از سیلیس RHA به‌طور کامل در سبد محصولات مصرفی گودیر قرار گرفته است و در چند مرکز تولید بین‌المللی از این شرکت استفاده می‌شود. 

تاثیر مثبت استفاده از سیلیکا در عملکرد تایر

افزودن سیلیس باعث افزایش انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی تایر در دمای پایین می‌شود و درنهایت عملکرد در سرعت‌های بالا و هنگام دور زدن به خاطر قابلیت چنگ‌زنی و چسبندگی بیشتر تایر ارتقا پیدا می‌کند. 

 گودیر همچنین به این نتیجه رسیده است استفاده از سیلیس در مقایسه با دوده (کربن سیاه) مقاومت غلتشی تایر را نیز ارتقا می‌دهد. کاهش مقاومت غلتشی بدون‌تردید بر مصرف سوخت تاثیر مثبت دارد. 

این شرکت درحال‌حاضر همکاری نزدیکی با تامین‌کنندگان این ماده برای گسترش  استفاده از سیلیس RHA دارد و براساس هدف‌گذاری تعیین‌شده تا سال ۲۰۲۱ استفاده از این ماده دو برابر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =