تعمیر خودرو

متخلفان، با دستکاری تعمدی خودروهای پارک ‌شده در حاشیه خیابان و جا زدن خود به ‌عنوان تعمیرکاران عبوری، درواقع از شهروندان اخاذی می‌کنند.

تخلف در حوزه تعمیر خودرو، هم‌زمان با افزایش قیمت قطعات یدکی و همچنین هزینه تعمیرات خودرویی، ازجمله نگرانی‌های جدید فعالان این حوزه است. البته این معضل همواره وجود داشته اما همچنان تعمیر خودرو با قطعات تقلبی همچنان به شیوه‌های مختلف ادامه دارد. برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش نیز در حاشیه بازار رسمی این خدمات شکل گرفته‌اند.

بر این اساس، چند روز پیش یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش خودروسازی در اطلاعیه‌ای نسبت ‌به اقدامات متخلفان در این حوزه هشدار داد و گفت متخلفان، با دستکاری تعمدی خودروهای پارک‌شده در حاشیه خیابان و جا زدن خود به‌عنوان تعمیرکاران عبوری، درواقع از شهروندان اخاذی می‌کنند. البته تخلف هنگام تعمیر خودرو در تعمیرگاه‌ها همچنان یکی از موارد پرشکایت در حوزه خودرو بوده و پرونده‌های متعددی در نهادهایی همچون سازمان تعزیرات حکومتی در این زمینه نیز تشکیل شده است.

 چندروز پیش، شرکت خدمات پس از فروش ایران ‌خودرو، با هشدار نسبت‌به مخاطرات جانی و مالی استفاده از امدادخودروهای متفرقه، از روش‌های نوین اخاذی چنین امدادگرهایی نیز خبر داد.

براساس گزارش این شرکت، با استناد به گزارش‌های پخش‌شده از رسانه ملی، امدادگران متفرقه، در تازه‌ترین شگرد خود با دست‌کاری خودروهای پارک‌شده، اقدام به از کار انداختن خودرو کرده و سپس به‌عنوان امدادخودرو گذری به ساده‌ترین روش‌، اقدام به تعمیر خودرو و دستمزدهای کلان از مالک دریافت می‌کردند.

براین‌اساس، شرکت‌های خدمات پس از فروش مرتبط با خودروسازان کشور می‌گویند دارندگان خودرو باید صرفا با شرکت‌های امدادخودرو اصلی و از طریق سیستم‌های پیامکی این شرکت‌ها تماس بگیرند تا امکان تخلف در این زمینه از بین برود. 

سیدعباس میرحسینی، مدیرعامل امدادخودروایران چند روز پیش نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» تاکید کرده بود شهروندان برای دریافت خدمات تعمیر خودرو، حتی در کنار خودروهای امدادخودرو هم باید از طریق سامانه درخواست کمک بدهند تا جلو هرگونه سوءاستفاده احتمالی گرفته شود.

شرکت‌های تقلبی و خدمات جعلی

در این میان، بازار داغ فروش کارت‌های اشتراک امداد ازسوی شرکت‌های جعلی ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش خودرو، ادامه دارد.این در حالی است که خریداران این کارت‌ها پس از دریافت آن‌ها هیچ دسترسی به امکانات و خدمات این شرکت‌های امدادخودرویی ندارند و عملا برای «هیچ» هزینه پرداخته‌اند. 

نکته جالب ماجرا آن‌که برخی از این شرکت‌ها به منظور سوء‌استفاده بیشتر، این کارت‌های اشتراک را با چند برند متفاوت عرضه می‌کنند، این در حــالی است که متاسفانه هیچ نظارتی بر این روند صورت نمی‌گیرد.

ازآن‌سو، هم‌زمان با کاهش چشمگیر توانایی شرکت‌های قطعـه‌سـاز در تـولیـد قطـعات خـودرو به‌دلیـل مشـکلات مالی، رواج قطعات تقلبی در بازار همچنان ادامه دارد. 

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در این مورد به خبرنگار «دنیای ‌خودرو» گفت: «این معضل جدیدی نیست و قطعات تقلبی خودرو در بازار به وفور وجود دارد، البته همین امر بر کیفیت کار تعمیرکاران تاثیر می‌گذارد.» 

او ادامه داد: «براساس مقررات صنف تعمیرکاران، واحدهای مجاز به تعمیرات خودرو باید جواز خود را در معرض دید قرار بدهند. این اقدام به‌تنهایی می‌تواند بخشی از مشکل در این زمینه را حل کند.» 

این مقام مسئول ادامه داد: «این روزها تنها در تامین قطعات الکترونیکی برخی خودروها با مشکل مواجه هستیم که این مشکل در خودروهای چینی است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =