کد خبر: 232284
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه، ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « مصائب میز پنجم » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، سردبیر روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

با افزایش نرخ ارز در یک‌سال‌ونیم گذشته و حیاتی‌تر شدن بحث صرفه‌جویی ارزی، پویش ساخت داخل انگیزه بیشتری پیدا کرد و از تیرماه پارسال تا امروز، چهار میز داخلی‌سازی در زمینه صنایع خودرو و قطعه‌سازی برگزار شد که نتیجه آن ۳۴۳میلیون‌یورو صرفه‌جویی ارزی بوده و ۴۰‌درصد از صرفه‌جویی ارزی برنامه‌ریزی‌شده را محقق کرده است. طی برگزاری این چهار میز، برای تولید داخل ۲۵۱ قطعه قراردادهایی منعقد شده که تقریبا نیمی از این قراردادها به تولید انبوه رسیده است. 

بنا بر آخرین آمارهای اعلام‌شده، میزان پیشرفت فیزیکی و صرفه‌جویی ارزی در میز نخست به ترتیب ۸۲درصد تعدادی و ۶۰ درصد ارزی، در میز دوم ۶۵درصد تعدادی و ۷۰درصد ارزی، در میز سوم ۵۷درصد تعدادی و ۲۷درصد ارزی و در میز چهارم ۵۴.۵درصد تعدادی و ۲۵درصد ارزی بوده است. 

اما هرچه در فرآیند داخلی‌سازی جلو می‌رویم، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ساخت داخل بیشتر و دشوارتر می‌شود که البته عمده آن نیز ارزی است. چراکه قطعات پیچیده‌تر شده‌اند و نیازمند فناوری بالاتری هستند. 

در این ‌راستا، ۱۰مشوق از سوی قطعه‌سازان به دستگاه‌های دولتی و همچنین خودروسازان پیشنهاد شده است. در زمینه مشوق‌های دولتی، اختصاص تسهیلات با بهره پایین، اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی، تدوین مشوق‌های مالیاتی، حمایت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، حفاظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از واردات قطعات ساخت داخل، مدنظر است.

یکی دیگر از این مشوق‌ها خرید با قیمت تمام‌شده معادل واردات در ابتدای کار و پس از آن، کاهش بها در بلندمدت است. برگزاری میز پنجم نیز که شامل ۱۶ مجموعه و ۴۳ قطعه خواهد بود و کاهش ارزبری ۲۴۲میلیون دلاری در آن پیش‌بینی می‌شود، تا پیش از این، معطل انتخاب وزیر صنعت بود و پس از آن نیز منتظر وقت آزاد وزیر. ا

لبته وزیر جدید به‌تازگی بر مسند وزارت نشسته و آغاز دوره وزارت وی نیز مقارن شده است با تعطیلات اجباری برای مقابله با شیوع بیماری کرونا که این نیز در معوق شدن برگزاری میز پنجم داخلی‌سازی تاثیرگذار  است.

هرچند قرار است این میز به‌صورت مجازی برگزار شود، اما به‌هرحال برای این منظور نیز ناگزیر عده‌ای باید در اتاقی گرد هم آیند. آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که اگر تعطیلات کرونایی طولانی‌تر از این نشود، میز پنجم هم تا پایان آذرماه برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =