برچسب‌‌ گذاری تایر

اتحادیه سازندگان قطعات وسایل‌ محرک انگلستان « British Turned Parts Manufacturers Association» یا BTMA از طرح تغییر نظارت بر درج برچسب مشخصات عملکردی تایرها استقبال کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، وزارت حمل‌ و ‌نقل این کشور یا «DfT» در حال تدوین قوانینی است که اختیاراتی را به دولت برای اجرای مقررات برچسب‌گذاری از ابتدای ژانویه همراه با مجازات‌های مدنی تفویض می‌کند. 

مدت‌هاست فعالان این صنعت استدلال‌هایی مبنی‌بر کافی نبودن مجازات‌ عدم درج این برچسب‌ها را بیان کرده‌اند و باور دارند تعدد پرونده‌ها نشان از عدم کفایت قانون فعلی دارد.

در قوانین جدید به غیر از مجازات، الزام اعمال تغییرات لحاظ‌ شده است و حتی در صورت عدم اعمال تغییرات، مجازات‌های سخت‌تری را نیز درنظر گرفته‌اند. اوایل سال جاری DfT، آژانس استاندارد خودرو و راننده یا «DVSA» این کشور را به‌عنوان مرجع بررسی اجرای مقررات درج برچسب روی تایر اعلام کرد. 

این آژانس جایگزین اداره اندازه‌گیری ملی‌شده بود زیرا در سال‌های اخیر نتوانست عرضه‌کنندگان تایر را ملزم به درج برچسب‌ عملکرد تایر در تست‌های استاندارد کند.

آژانس DVSA تاکنون ۶۸ بار بازدید مخفیانه داشته و متوجه شده است ۷۸درصد فروشندگان تایر الزامات ارائه اطلاعات از روش برچسب‌گذاری را رعایت نمی‌کنند.

کارل نایلور، رئیس اتحادیه سازندگان قطعات وسایل محرک گفت: «اطلاعات عملکردی که در برچسب‌گذاری‌ها برای مصرف‌کننده درج می‌شود، به دلیل نشان دادن تاثیرات زیست‌محیطی و بهبود ایمنی در جاده، تاثیر چشمگیری در انتخاب دارد. ممکن است عدم درج این برچسب‌ها در بازه‌هایی باتوجه به رقابت قیمتی توجیه‌پذیر باشد اما باید همه برای ایجاد تغییرات لازم در شفاف‌سازی بازار و اعمال تغییرات لازم در رفتار مصرف‌کننده تلاش کنیم.»

در سیستم جدید برچسب‌گذاری تایرها در اتحادیه اروپا و انگلستان سه عامل اصلی و تاثیرگذار برای عملکرد تایر درج می‌شود که عبارتند از مصرف سوخت، صدای اضافه و عملکرد در شرایط بارانی. 

در بخش مصرف سوخت مشخص که ارتباط مستقیمی با مقاومت غلتشی تایر دارد، میزان تاثیر استفاده از تایر در کاهش مصرف سوخت در یک معیار ۷درجه‌ای (از A تا G ) مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش چسبندگی در شرایط بارانی یا «Wet Grip»  ایمنی تایر و مسافت ترمزگیری در شرایط مرطوب جاده درجه‌بندی شده است و  و درنهایت صدای منتشرشده از تایر با درجه‌بندی سه‌گانه ضمن درج میزان دسی‌بل تولیدشده در برچسبی که در وب‌سایت سازنده قرار دارد و دور بسته‌بندی محصول و در کاتالوگ به‌چشم می‌خورد، درج می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =