تایرهای زمستانی

هنگام بارش برف مساله دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد، پهنای تایر است. اگر رقابت اتومبیلرانی در مسابقات برفی را تماشا کنید، یک وجه اشتراک بین آنها مشاهده خواهید کرد و آن، تایرهایی با  فاق کوتاه‌تر است.

با وجود این که در کشور ما استفاده از تایر زمستانی رایج نیست اما با تغییر اقلیم و شرایط متفاوت آب‌وهوایی، بیش‌ازپیش نیاز به این تایرها احساس می‌شود. البته این مساله در دیگر کشورها چندان جدی گرفته نمی‌شود و به‌همین ‌دلیل تایرسازان به‌دنبال تولید تایر به اصطلاح چهارفصل هستند. این تایرها با افزایش سطح تماس (چسبندگی) به زمین بهترین راه برای حفظ فرمان‌دهی و از دست ندادن کنترل خودرو را به ارمغان می‌آورند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بسیاری باور دارند خودروهای چهارچرخ متحرک می‌توانند کنترل را به تنهایی حفظ کنند اما لزوما اینگونه نیست. با این‌که هر چهار چرخ در اطراف خودرو کشش ایجاد می‌کنند اما ااین موضوع می‌تواند هنگام لغزنده بودن مسیر، تعادل خودرو را به خطر بیندازد و کنترل خودرو نیاز به مهارت راننده دارد.

در شرایطی که چسبندگی وجود ندارد، تایرها نمی‌توانند خودرو را به جلو حرکت دهند و حتی ممکن است در زمان ترمزگیری هر رفتاری از چرخ‌ها سر بزند. خودروهای چهارچرخ تنها می‌توانند میزان چسبندگی را به جاده افزایش دهند و در باقی موارد کاری از دستشان بر نمی‌آید.

هنگام بارش برف مساله دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد، پهنای تایر است. اگر رقابت اتومبیلرانی در مسابقات برفی را تماشا کنید، یک وجه اشتراک بین آنها مشاهده خواهید کرد و آن، تایرهایی با  فاق کوتاه‌تر است. در مسیرهای برفی هرچه تایر هرچه موثرتر با سطح زمین ارتباط برقرار کند، قدرت چنگ زدن بیشتری دارد.

اگرچه تایرهای پهن در مسیرهای پرپیچ‌ و ‌خم و پیست‌های اتومبیلرانی چسبندگی را افزایش می‌دهند اما در مسیرهای برفی خطرناک هستند، در چنین شرایطی تایرهای باریک زمستانی عملکرد بهتری دارند. این مساله به خوبی در مسیرهای یخ‌زده دیده می‌شود.

درسال‌های اخیر و هنگام بارش برف، ویدیوهای زیادی از لیز خوردن خودروها منتشر می‌شود. یک خودرو محورمحرک جلو کوچک مانند پراید با تایر زمستانی یا چهارفصل 185 از یک لندکروزر چهارچرخ متحرک با تایرها تابستانه عملکرد بهتری دارد. مساله تنها عملکرد خوب در زمان بارش برف نیست بلکه به این دلیل است که  برای ساخت تایرهای زمستانه از مواد نرمتری برای عملکرد بهتر  هنگام کاهش دما استفاده می‌کنند. بنابراین در دمای زیر 7درجه سانتی‌گراد چسبندگی بسیار خوبی را به شما می‌دهند.

در تایرهای تابستانی برای ارتقای عملکرد و واکنش سریع‌تر به فرمان‌دهی راننده از شیارهای بیشتری در بخش مرکزی آن استفاده می‌شود که در تایرهای زمستانه وجود ندارد. با این وجود در بخش آج تایر زمستانی شکاف‌های کوچکی وجود دارد تا با به‌دام انداختن برف عملکرد فرمان‌دهی خودرو  ارتقا پیدا کند.

گرچه تایرهای زمستانی نیز عاری از ایراد نیستند و سروصدای بیشتری به علت مقاومت بیشتر تولید می‌کنند و همچنین هنگام خشک شدن جاده عملکرد آنها به خوبی تایرهای تابستانی نیست.

سوال آخر که باید به آن پاسخ بدهیم این است چرا در صورت تنظیم نبودن باد تایرها مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می‌کند؟

با چرخش لاستیک روی زمین، تایر به طور دائمی تغییر شکل پیدا می‌کند که این امر باعث مصرف انرژی می‌شود. زمانی که چسبندگی مناسبی بین تایر و زمین وجود نداشته باشد، این تغییر شکل و قابلیت ارتجاعی به حالت اول خود بازمی‌گردد و در این حالت تمامی انرژی موردنیاز برای تغییر شکل بازیابی نمی‌شود. در نتیجه تایر با هربار چرخ روی زمین انرژی بیشتری را به صورت گرما تلف می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =