بازار خودرو

با وجود ثبات قیمت خودرو در چند روز اخیر اما بازار همچنان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. در یکی، دو هفته اخیر بازار خودرو با نوسان قیمت‌ها مواجه بود زیرا پس‌از کاهش قیمت‌ها باردیگر وارد فاز افزایشی شد و همین‌امر روزهای متلاطمی را در بازار خودرو رقم زد.

به گزارش «اخبار خودرو»،با وجود ثبات قیمت خودرو در چند روز اخیر اما بازار همچنان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. در یکی، دو هفته اخیر بازار خودرو با نوسان قیمت‌ها مواجه بود زیرا پس‌از کاهش قیمت‌ها باردیگر وارد فاز افزایشی شد و همین‌امر روزهای متلاطمی را در بازار خودرو رقم زد.
پس از برخی تحولات سیاسی در خارج کشور و ایجاد جو روانی مثبت، قیمت خودرو در بازار به شکل چشمگیری کاهش یافت اما ازسوی‌دیگر به‌واسطه تصمیمات اخیر برخی مسئولان باردیگر بازار سیر صعودی به خود گرفت.  
البته به‌نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان، کاهش قیمت خودرو کاملا مقطعی و مصنوعی است و تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار همسان نشوند، خبری از کاهش یا تعدیل قیمت خودرو نخواهد بود. 
افزایش قیمت دوباره برخی محصولات از سمت کارخانه باعث شد فاصله قیمت بین بازار و کارخانه تا حدی کاهش یابد. اتفاقی که شاید تا چند ماه اخیر افراد بسیاری به‌دنبال آن بودند اما متاسفانه در شرایط فعلی بازار بخش عمده‌ تقاضای خرید مردم از بین رفته است بنابراین عرضه خودرو در بازار به شکل قابل‌توجهی نیاز به تامل دارد. ازجمله مهم‌ترین عوامل نبود خودرو در بازار، ثبت‌نام بیش‌از چهارمیلیون نفر در شرایط فروش فوق‌العاده خودروسازان است، شرایط فروشی که در بهترین حالت 13‌هزار خودرو را به صورت 3ماهه تحویل برندگان قرعه‌کشی می‌دهد. ازسوی‌دیگر درحالی که همچنان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار تا حدودی غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد شاید تحویل خودرو به مشتریان با قرعه‌کشی، اقدام چندان مناسبی نباشد. ازیک‌سو، درپی  ممنوعیت واردات، خودروهای 300 و 400میلیون‌تومانی ژاپنی و آلمانی سال 96،  با قیمت‌های 3 تا 10 میلیارد تومان در بازار دیده می‌شوند و ازسوی‌دیگر خودروهای  چینی در بازه 100میلیون‌تومان نیز به یک‌میلیارد تومان رسیده‌اند و خودروهای ایرانی زیر 100میلیون‌تومان را هم باید با قیمت 300 و 400 میلیونی خریداری کرد. حال با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو می‌توان گفت تنها دوای درد آن عرضه بی‌چون‌وچرا خودرو برای خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی است. هر چند به‌گفته برخی مسئولان این صنعت، تشخیص مصرف‌کننده واقعی از دلالان کار بسیار دشواری است اما اجرای قوانینی مانند نداشتن پلاک فعال و نخریدن خودرو در چند سال اخیر از دو خودروساز بزرگ کشور تا حدی می‌تواند به تفکیک مصرف‌کننده از دلال کمک کند، اقدامی  در حال حاضر اجرا می‌شود. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که در کنار چنین قوانین سختگیرانه‌ای اما همچنان برای تحویل خودرو، قرعه‌کشی برگزار می‌شود. در این میان خبرهایی درباره رکوردشکنی در تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور به گوش می‌خورد. اتفاقی که می‌تواند زمینه‌ساز عرضه بیشتر خودرو به بازار باشد. البته باید گفت اجرای قرعه‌کشی اِشکالی ندارد اما مشکل اصلی؛ تعداد عرضه خودرو در هر طرح‌فروش است. به‌عنوان‌مثال از 4میلیون نفر ثبت‌نام‌کننده خودرو در شرایط عادی، باید حداقل یک تا 1.5میلیون نفر جزو برندگانی باشند که می‌توانند طی 3ماه آینده صاحب خودرو شوند.  البته به‌گفته برخی مسئولان تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار فروکش کرده است.
ازسوی‌دیگر در شرایط فعلی بازار برخی مسئولان معتقدند ریزش قیمت‌ها که از نیمه‌دوم آبان نسبت به اوایل این ماه به میزان ۳۰ درصد آغاز شد؛ ثابت مانده است. به‌عبارتی در خودروهای داخلی و همچنین مونتاژی‌ها همان ۳۰درصد کاهش دیده می‌شود. اما پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های پیش‌رو و تا آخر آذرماه قیمت خودرو با ریزش مجدد همراه باشد؛ چراکه خودرو ازسوی خودروسازان تحویل و وعده داده شد تا آخر ماه جاری، ۴۰هزار خودرو وارد بازار شود. بنابراین در بازاری که خریدار کم و تعداد فروشندگان زیاد است، قیمت‌ها ریزش خواهد داشت و احتمالا دو تا سه ماه آینده دیگر شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =