بازار جهانی خودرو

استلانتیس و رنو خودروسازان بزرگی هستند که به‌خاطر کمبود جهانی مواداولیه نیمه‌هادی مجبور به‌تعلیق تولید خود شده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  روز جمعه سخنگوی کمپانی رنو اعلام کرد که این خودروساز تولید خود را در یکی از کارخانه‌های فرانسه و دو کارخانه در مراکش برای چندین روز به‌حالت تعلیق درخواهد آورد. این مقام مسئول هیچ تاریخی را برای پایان احتمالی این تعطیلی اعلام نکرد. 

تعطیلی کارخانه ‌ها در اروپا

نشریات فرانسوی خبر داده‌اند کارخانه‌هایی که تحت‌تاثیر این کمبود قرار گرفته‌اند عبارتند از کارخانه ساندوویل در فرانسه که در آن ون‌های تجاری بزرگ تولید می‌شود؛ کارخانه تنجر در مراکش که در آن مدل‌هایی از داچیا و رنو برای صادرات به‌آفریقا و خاورمیانه تولید می‌شود و همچنین کارخانه اصلی داچیا در پیتستی رومانی. وبسایت فرانسوی له‌اکو اعلام کرده که کارخانه‌های رنو برای دو یا سه روز تعطیل خواهند بود و به‌استناد گفته‌های یکی از مقامات رنو به این وبسایت، این شرکت در تلاش است با بررسی روزانه این وضعیت اثر این بحران را به‌حداقل برساند. 

گروه خودروسازی تازه‌تاسیس استلانتیس نیز که از ادغام فیات-کرایسلر و PSA به‌وجود آمده، خود را در تنگنای تهیه مواد نیمه‌هادی می‌بیند. کمبود این مواداولیه در روز جمعه منجر به‌تعطیلی کارخانه این شرکت در آیزناک آلمان که در آن مدل‌های اوپل ساخــــته می‌شود و همچنین کارخانه آن در ساراگوسای اســــپانیا شد که در آن اوپل کراس‌لند X و سیتروئن C3 ایرکراس تولید می‌شود. 

همچنین براساس گفته‌های منابع آگاه به‌وبسایت له‌اکو ظرف روزهای آتی مشخص خواهد شد که آیا تولید در کارخانه گروه استلانتیس که در آن مدل‌های پژو و DS تولید می‌شوند نیز به‌حالت تعلیق در خواهد آمد یا نه. استلانتیس همچنین درحال برنامه‌ریزی برای توقف تولید در کارخانه خود در ملفی ایتالیاست که در آن مدل‌های جیپ و فیات تولید می‌شود. 

آثار منفی کمبود

خودروسازان در سراسر جهان از جمله فوردموتور، تویوتا و فولکس ‌واگن نیز تحت‌تاثیر کمبود چیپ‌های نیمه‌هادی قرار گرفته‌اند. این چیپ‌ها در سیستم‌های مدیریت موتور و یاری‌رسان‌ها که عمدتا در کشــــورهای آسیایی و خصوصا تایوان تولید می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

موسسه تحلیل بازار IHS مارکیت اعلام کرده که این بحران می‌تواند به‌معنی کاهش جهانی تولید 672 هزار دستگاه خودرو در سه‌ماهه نخست سال میلادی جدید باشد و همچنین هشدار داده که آثار این اختلال می‌تواند تا سه‌ماهه سوم سال نیز ادامه پیدا کند. بحران کووید-19 تقاضا برای چیپ‌های مصرفی در لوازم الکترونیکی همچون لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند را افزاش داده و تولیدکنندگان این قطعات نیمه‌هادی برای عرضه کافی دچار مشکل شده‌اند. 

همچنین برخی عرضه‌کنندگان چینی چیپ‌های نیمه‌هادی به‌خاطر تحریم‌های دولت ترامپ نمی‌توانند محصولات خود را در اختیار تولیدکنندگان آمریکایی قرار دهند. این بحران خودروسازان اروپایی را به‌اتخاذ تصــمیمی جدی در زمینه تامین چیپ‌های نیمه‌هادی واداشته است. 

تلاش برای خودکفایی

در همین راستا مارک دوسمن، عضو هیات‌مدیره گروه فولکس‌واگن و مدیرعامل آئودی در گفت‌وگو با «رویترز» با اشاره به‌لزوم سرمایه‌گذاری خودروسازان اروپایی برای دسترسی به‌منابع دیگر تامین چیپ‌های نیمه‌هادی گفته است: «قرار نیست ما خودمان چیپ تولید کنیم و باید در این زمینه با تولیدکنندگانی در تماس باشیم که قدرتی هـــمچون همتایان آسیایی و آمریکایی‌شان داشته باشند.»

او همچنین بر این نکته تاکید کرده که فناوری برای موفقیت فولکس‌واگن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و افزوده که اروپا باید در آینده در زمینه تامین نرم‌افزار و چیپ‌ها در جهان پیشتاز باشد. 

به‌طور کلی وابستگی بیش از حد خودروسازان اروپایی به‌تامین‌کنندگان آسیایی قطعات نیمه‌هادی بعد از خیز دوباره بازار خودرو پس از رکود اولیه بحران کرونا بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند و خودروسازان اروپایی به‌طور خاص به‌این می‌اندیشند که با طرح برنامه‌هایی بلندمدت و اساسی، آثار سوء این وابستگی را تا حد ممکن کاهش دهند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =