خودروهای برقی

تولید خودروهای برقی و چشم‌انداز کشورهای پیشرفته برای کاهش و به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث شده است صنعت تولید باتری طی سال‌های آینده بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را به خود جذب کند.

کشورهای پیشرفته، قوانین بالادستی جدیدی به منظور توسعه و افزایش استفاده از خودروهای برقی به تصویب رسانده‌اند. بر این اساس بین شرکت‌های خودروساز رقابت جدی در عرضه محصولات برقی شکل گرفته است، به‌طوری‌که بسیاری از این شرکت‌ها برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را طراحی کرده‌اند.

تقریبا هرسال مدل‌های جدیدی از خودروهای برقی با تکیه بر توسعه باتری‌ها عرضه می‌شود و طی سال‌های آینده بر تعداد خودروهای برقی نیز افزوده خواهد شد. خودروسازانی مانند تسلا فناوری تولید باتری‌های برقی را به شدت گسترش داده‌اند.

باتری جدید شرکت تسلا با یک بار شارژ ۸۰۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت. از این نظر طی سال‌های آینده تمرکز و سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح خودروسازی بر توسعه فناوری باتری‌ها خواهد بود.

بنابه گزارشی که اتحادیه اروپا منتشر کرده است، جذب گسترده وسایل نقلیه الکتریکی و افزایش استفاده از باتری به‌عنوان راهکاری درراستای تحقق هدف اروپای سبز و صفر شدن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ در نظر گرفته شده است.

بر اساس این استراتژی تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۰ میلیون خودرو برقی در اروپا تردد خواهد کرد اما تا سال ۲۰۵۰ تقریبا همه خودروها اعم‌از وانت، اتوبوس و وسایل نقلیه سنگین برقی و بدون انتشار گازهای آلاینده خواهند شد.بنابراین استفاده از باتری‌ها و توسعه فناوری آن‌ها طی سال‌های آینده مورد تاکید خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد باتوجه به سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای پیشرفته در زمینه تولید خودروهای برقی و توسعه فناوری باتری‌ها، آینده از آن این صنعت است. از این منظر لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ داخلی ازجمله صباباتری، مپنا و بسیاری از شرکت‌های دیگر در این حوزه ضروری است.

آینده متعلق به صنعت باتری خواهد بود و باتری‌ها نقش ویژه‌ای در صنعت خودرو ایفا خواهند کرد. ورود به حوزه تولید خودروهای برقی سبب خواهد شد صنعت خودرو کشور نیز بتواند در حوزه طراحی و تولید خودروهای برقی ورود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =