لنت ترمز

بررسی بازار لنت‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد بخش اعظم لنت‌ترمزهایی که به‌نام وارداتی به‌فروش می‌رسند، به‌رغم قیمت بالا از لحاظ کیفی در سطح بسیار پایین‌تری نسبت‌به محصولات ایرانی قرار دارند. اما همین محصولات تا ۵ برابر گران‌تر به فروش می‌رسند.

موضوع واردات لنت‌ ترمز در حالی همچنان مطرح می‌شود که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید هر نوع لنت‌ترمز را دارند. اما مساله واردات سبب شده است برخی واردکنندگان از آن سوء استفاده کنند. بررسی خرید ‌و ‌فروش لنت ‌ترمز مورد نیاز خودروهای لوکس توسط برخی واردکنندگان نشان می‌دهد این شرکت‌ها لنت را با قیمت‌هایی بسیار گزاف به مشتری عرضه می‌کنند.

واردکنندگان با این بهانه که سبد محصولاتشان ناقص است، اقدام به جیره‌بندی قطعات کرده‌اند. نمایندگان این شرکت‌ها مدعی هستند لنت‌ترمز موردنیاز‌ خودروهای لوکس را به‌سختی و البته با قیمت بسیار بالا از این واردکنندگان خریداری می‌کنند. این در حالی‌است که برخی واردکنندگان؛ بخش اصلی سبد محصولات خود را از داخل تامین می‌کنند. به‌عنوان‌مثال بسیاری‌از کیت‌کلاچ‌هایی که در بسته‌بندی و تحت‌نام برندهای خارجی عرضه می‌شوند، توسط کارخانه‌های داخلی تولید شده‌اند. اما متاسفانه در این بخش از بازار به‌رغم برخورداری از توان تولید انواع لنت توسط تولیدکنندگان متاسفانه با وجود برخی افراد سودجو مواجه هستیم که لنت‌های ساخت داخل را به نام محصول وارداتی با چندبرابر قیمت به بازار عرضه می‌کنند.

بررسی بازار لنت‌های داخلی و خارجی نشان می‌دهد بخش اعظم لنت‌ترمزهایی که به‌نام وارداتی به‌فروش می‌رسند، به‌رغم قیمت بالا از لحاظ کیفی در سطح بسیار پایین‌تری نسبت‌به محصولات ایرانی قرار دارند. اما همین محصولات تا ۵ برابر گران‌تر به فروش می‌رسند.

به گزارش خبرنگار «دنیای خودرو» لنت‌های خارجی از سال گذشته تاکنون با جهش قیمت چشمگیری مواجه شده‌اند. به‌گفته یکی از فعالان این حوزه، در‌حال‌حاضر لنت‌ترمز محصولات بنز یا پاسات فولکس‌واگن در بازار یافت نمی‌شود به‌همین‌دلیل با ارقام بسیار بالایی به فروش می‌رسند.

این فعال حوزه لنت ترمز به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «قیمت‌ها از سال گذشته تاکنون بیش‌از ۳ برابر رشد داشته‌اند. این درحالی‌است که محصول باکیفیت خارجی در بازار موجود نیست.»

وی تاکید کرد: «به‌دلیل‌آن‌که واردات لنت‌ترمز ممنوع است اما شاهد افزایش ورود لنت‌های بی‌کیفیت به‌صورت قاچاق به بازار هستیم. این مساله بر کسب‌وکار ما و بازار تاثیر منفی گذاشته است زیرا در بازار، لنت باکیفیت پیدا نمی‌شود.»

این فعال بازار درخصوص تغییر قیمت‌ها نیز افزود: «‌به‌عنوان‌مثال طی یک‌ماه گذشته قیمت لنت‌ترمز چینی بنز مدل C۲۰۰ از ۴۰۰ هزار تومان به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.»

البته در بررسی بازار، شرایط برای دیگر مدل‌‌های لنت‌‌ترمز نیز به‌همین‌صورت است. به‌دلیل کمبود لنت‌های وارداتی، شرکت‌های واردکننده تقریبا محصولات خود با قیمت‌ دلخواه عرضه می‌کنند.

این فعال بازار لنت با تاکید بر فروش لنت‌ترمز‌های خارجی از سوی برخی شرکت‌های واردکننده ادامه داد: «در‌حال‌حاضر فروش لنت خارجی به صورت جیره‌بندی انجام می‌شود. به‌این‌صورت که شرکت واردکننده، نماینده یا خریدار را مجبور به خرید سبد می‌کند. یعنی در کنار خرید لنت‌ترمز باید سایر کالاهای واردکننده را نیز خریداری کرد. در غیر این صورت لنت‌ترمز به او تحویل داده نمی‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =