نشست خبری اعضای هیات ‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه ‌های خودرو ایران

بررسی‌ ها نشان می‌ دهند شرکت ‌های چینی برای ورود به بازار ایران بسیار علاقه ‌مند هستند و احتمال می ‌رود شرکت ‌های اروپایی در این مرحله وارد بازار ایران نشوند

نشست خبری اعضای هیات ‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌ های خودرو ایران با محوریت چالش ‌ها و مشکلات قطعه ‌سازان طی سال‌ جاری و همچنین ارائه گزارشی درخصوص فعالیت قطعه ‌سازان در سال جهش تولید برگزار شد. در این نشست همچنین به شیوه جدید فروش محصولات فولادی به صنایع پایین‌ دستی اشاره و از آن به‌ عنوان یکی از مهم ‌ترین چالش‌ های قطعه ‌سازان در سال آینده یاد شد، چالشی که می ‌تواند میزان تیراژ و همچنین قیمت تمام ‌شده قطعه و خودرو را به ‌شدت افزایش دهد.

اصغر خسروشاهی، نایب ‌رئیس هیات‌ مدیره انجمن قطعه‌ سازان

رشد ۲۰ درصدی تولید با همت قطعه‌ سازان و در غیاب خارجی ‌ها

قطعه‌سازان نسبت‌به سال گذشته به‌رغم همه مشکلات بیش‌از ۲۰درصد افزایش تولید داشته‌اند که البته انتظارمان بیش از این بود. اما موضوع این‌جاست که ما در تصمیم‌گیری‌های کلان آن‌طور که بایدوشاید دخیل نیستیم.

مثلا در ابتدای بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس، نظر ما نیز دریافت می‌شد. اما هم‌اکنون هیچ نظری از قطعه‌سازان دریافت نمی‌شود. این درحالی‌است که کلیات طرح در کمیسیون صنایع به تصویب رسیده، درخصوص احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت خودرو نیز باید گفت از آن‌جاکه پژو و فیات با سرمایه‌گذاران آمریکایی اقدام به ایجاد جوینت‌ونچر کرده‌اند، ممکن است در صورت رفع تحریم‌ها، دیگر سیاست قبلی را نداشته باشند. ضمن آن که ایران نیز رویکرد قبلی را نسبت‌به این شرکت‌ها نخواهد داشت.

در همین‌حال، رنو نیز ۱۸۰کارمند ایرانی خود را اخراج کرده است که نشان می‌دهد فرانسوی‌ها ظاهرا برنامه‌ای برای بازگشت و سرمایه‌گذاری در بازار ایران ندارند. از این پس شرط ایران برای همکاری با خارجی‌ها، پذیرفتن تولید خودرو با سطح بالای داخلی‌سازی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند شرکت‌های چینی برای ورود به بازار ایران بسیار علاقه‌مند هستند و احتمال می‌رود شرکت‌های اروپایی در این مرحله وارد بازار ایران نشوند.

بنابراین بهترین گزینه همکاری، شرکت‌های چینی دارای فناوری تولید خودرو و حاضر به همکاری به‌صورت جوینت‌ونچر هستند. یکی از مشکلات موجود در دوره دوم دولت آقای روحانی نیز تغییر چهار وزیر صنعت بود. به نظر ما باید اتاق فکری در وزارت صمت تشکیل شود و نسبت به ایجاد نقشه راه اقدام کنند.
 

محمد شهپری، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه سازان ایران

مطالبات قطعه‌سازان از ۳۰هزار میلیارد تومان فراتر رفته است

میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان طی یکی دو سال اخیر بسیار بیشتر شده و درحال‌حاضر این مطالبات به بالای ۳۰هزار میلیارد تومان رسیده، بررسی حساب‌های خودروسازان حاکی از زیان انباشته بالایی است و باید بررسی شود چه کسانی سودهای کلان حاصل از عدم آزادسازی قیمت خودرو را به جیب خود زدند. نمی‌توان صنایع بالادستی را رها کرد و تنها به صنایع پایین‌دستی چسبید.

بررسی گزارش‌های مالی شرکت‌های فولادی، مس و پتروشیمی بیانگر سودهای آن‌چنانی بوده و متاسفانه در صنعت خودرو که مصرف‌کننده این مواد اولیه است، به‌دلیل عدم تعیین‌تکلیف قیمت خودرو، شاهد ضررهای هنگفت هستیم.

مساله مهم و بزرگ برای قطعه‌سازان، این است که سال آینده چه اتفاقی می‌افتد و خودروسازان با این زیان و ضرر هنگفت سالانه تا چه زمانی قادر به تحمل و ادامه فعالیت هستند و آیا باز هم بانک‌ها مایل به تزریق تسهیلات و حمایت از این صنعت خواهند بود و اعتماد می‌کنند یا این‌که شاهد نابودی این صنعت خواهیم بود.

فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان

دود دعوای فولادی‌ ها و معدنی‌ها در چشم صنایع قطعه ‌سازی

تصمیم‌گیری درست در صنعت خودرو آن است که منتهی به کاهش قیمت تمام‌شده تولید در راستای منفعت مردم شود. این شرایط در حالی‌ است که در سال ۹۹ در دو حوزه شاهد تصمیماتی بودیم که نتیجه آن عواقب ناخوشایندی در پایان سال نه‌تنها برای صنعت خودرو، بلکه برای سایر صنایع خواهد داشت. 

موضوع اصلی ما در خصوص فولاد است. فولادسازان سال‌ها مواد اولیه را با قیمت پایین خریداری می‌کردند و به قیمت جهانی می‌فروختند. با ورود وزارت صمت به قیمت مواداولیه، تولید را نیز کاهش دادند و این کاهش تولید، اثر خود را بر صنعت خودرو  نشان داد. 

چراکه شرکت‌های فولادی تصمیم گرفتند با کاهش عرضه، وزارت صمت را مجبور به اصلاح قیمت کنند. ازسوی‌دیگر، فولادسازان عنوان کردند تولیدکنندگان صنعت قطعه و خودرو نسبت به دریافت ورق اضافه اقدام می‌کنند که براین اساس ظرفیت‌سنجی مورد تاکید قرار گرفته است. 

در همین راستا، از رئیس‌جمهور، وزیر صمت و مجلس می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند. زیرا باعث افزایش قیمت خواهد شد و در نهایت کاهش تولید را رقم خواهد زد. علاوه‌بر بحث عرضه و قیمت فولاد که سال آینده چالش بزرگی خواهد بود، مورد دیگری که به آن  انتقاد داریم، نحوه دریافت مالیات از این صنعت است.

در همه دنیا مالیات بردرآمد مطرح می‌شود اما در ایران ممیزان با تولیدکنندگان بر سر تعیین میزان مالیات چانه‌زنی می‌کنند. در این مورد نیز از رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی می‌خواهیم در صورت اعتقاد به جهش تولید نسبت‌به تغییر روش دریافت مالیات اقدام کنند.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان

یک شیرمرد، مساله قیمت ‌گذاری را برای همیشه تمام کند

از نظر انجمن، افزایش قیمت خودرو به هر نحوی که به مصرف‌کننده ضربه بزند، بدترین و آخرین راه ممکن است و این موضع قطعی ماست. راهکارهای انجمن در راستای تعدیل قیمت خودرو به نفع مصرف‌کننده بوده، سه طرح برای حل مشکلات صنعت خودرو به‌صورت موازی در دولت و مجلس در حال بررسی است که همه آن‌ها محدود هستند و تنها تنظیم‌کنندگان طرح روی آن نظر می‌دهند.

یکی طرح مجلس است و طرح دیگر، بسته جهش تولید است که از سوی وزارت صمت و سازمان گسترش دنبال می‌شود و تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است. خروجی این دو طرح نحوه قیمت‌گذاری خودرو در نهاد ریاست‌جمهوری است که خودروسازان، وزارت صمت و مجلس همگی در آن دخیل هستند و از این روش نیز خروجی مناسبی دریافت نکردیم. البته روند کار به خوبی پیش رفته و امیدواریم پیش از پایان سال نحوه قیمت‌گذاری خودرو تعیین‌تکلیف شود.

لازم است با وجود پیشنهادهای مختلف شیرمردی پیدا شود و یک‌بار برای همیشه موضوع قیمت خودرو را به سرانجام برساند. به‌رغم این‌که مشکلات صنعت خودرو همه را ناامید کرده، اما نظر ما این است با کاهش بهای مواداولیه، قیمت خودرو تا ۳۰درصد کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب می‌توان تا حدودی رضایت مردم را جلب کرد.

طبق آخرین جلسه‌ای که خدمت وزیر صمت رسیدیم، نظر ایشان بر تشکیل کنسرسیومی متشکل‌از قطعه‌سازان بود که سال گذشته این کنسرسیوم تشکیل و به‌صورت قانونی و حقوقی ثبت شد و بیش از ۳۰ شرکت بزرگ قطعه‌سازی نیز سهام‌دار کنسرسیوم هستند، اما خودروسازان وقت ملاقات به ما نداده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =