تسلا

درحالی که تا پیش از این برای زنده نگه داشتن برخی کاربردها و آپشن‌ها درمحصولات تمام‌ برقی مدل‌های اس و ایکس تسلا از باتری سربی-اسیدی استفاده می‌شد، با معرفی نمونه‌های فیس‌لیفت از این دو مدل خودرو مشخص شده که خودروسازی تسلا به‌خاطر طول عمر کوتاه این نوع باتری‌ها ترجیح داده آن‌ها را با باتری‌های دیگری از نوع لیتیوم-یون جایگزین کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا ضمن تایید حذف باتری‌های سربی-اسیدی ۱۲ ولتی از نسخه فیس‌لیفت تسلا مدل‌های اس و ایکس اعلام کرده باتری‌های جدیدی که برای حضور آپشن‌های ۱۲ ولتی و برخی دیگر سیستم‌های خودرویی در این مدل‌ها درنظر گرفته شده است، نسبت به‌باتری‌های قبلی ظرفیت بیش‌تری دارند.

البته تسلا نخستین خودروسازی نیست که به‌طور کامل باتری‌های سربی-اسیدی را از محصولات خود حذف می‌کند، بلکه پیش از این هیوندای نیز در سال ۲۰۱۷ طرحی را برای آیونیک هیبرید ارائه کرد که بر اساس آن یک «پارتیشن» از باتری‌ اصلی را جدا کرده تا درصورت لزوم با فشردن یک دکمه آن را به‌مدار برقی اصلی خودرو متصل ‌کند و درسایر وضعیت‌ها به‌عنوان باتری درنظر گرفته‌شده برای مصرف آپشن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. ا

گر در ذهنتان این سوال مطرح شده که دلیل قرار گرفتن باتری‌های اسیدی حتی در خودروهای تمام‌برقی چیست؟ پاسخ را می‌توان در پلت‌فرم و بستر اصلی خودروها جست‌وجو کرد که اکثرا به‌صورت مشترک با خودروهای بنزینی طراحی شده‌اند و برای برخی آپشن‌ها هنوز نیازمند حضور چنین باتری‌هایی هستند. 

مگر این‌که تغییرات عمیق‌تری ایجاد شود تا امکان استفاده از باتری‌های مدرن برای این‌تجهیزات نیز فراهم شود. البته نکته مهم این است که این تجهیزات همچنان با برق ۱۲ ولت تغذیه می‌شوند. این درحالی است که ماسک پیشنهاد داده که در آینده می‌توان از تجهیزات جایگزینی استفاده کرد که برای برق ۴۸ ولتی طراحی شده باشند و این امر سبب از هم گسستگی در مدار باتری خودروهای برقی نشود.

وی گفت: «ما قبلا باید این کار را انجام می‌دادیم؛ اما این‌که در حال حاضر شاهد اجرایی شدن این پروژه هستیم، خود یک پیروزی بزرگ همچون بردن یک مسابقه بیس‌بال در آخرین لحظات است که ارزشمند به‌حساب می‌آید.»

با این گفته تسلا می‌توان شاهد نبرد بزرگ‌تری در صنایع‌داخلی خودرو بود که به‌سمت طراحی و تولید دو ولتاژ متفاوت و با اکوسیستم قدیمی ۱۲ ولتی و ۴۸ ولتی خواهد رفت. این درحالی است که دو دهه پیش نیز برخی قطعه‌سازان تلاش کردند اکوسیستم ۴۲ ولتی را پایه‌گذاری کنند؛ موضوعی که احتمالا سبب خوشحالی بیش‌تر ماسک در زمان حاضر می‌شد؛ اما درنهایت عدم‌استقبال از این پروژه سبب مسکوت ماندن آن شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =