شهرام فداکار ، مدیرعامل ارس‌خودرو دیزل (آمیکو)

در سال ۹۸ و ۹۹ بسیاری از محصولات فروخته‌شده آمیکو در سگمنت کامیونت بوده، برای سال ۱۴۰۰ احتمالا در سبد محصولات شرکت، کامیونت نداریم، اما برای اوایل سال ۱۴۰۱ این محصول را اضافه خواهیم کرد. با توجه به آن‌که برخی استانداردها تغییر خواهند کرد، احتمالا آمیکو هم تغییراتی را در سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد

تولید خودروهای کاروتجاری در ایران با چالش‌های بسیاری همراه است. این چالش‌ها باعث شده است خودروسازان فعال در این بخش به توسعه، تعمیم و تنوع‌بخشی فعالیت‌های خود بیندیشند و با نوآوری ضمن سرپا نگه‌داشتن کسب‌وکار خود، بتوانند آن را گسترش دهند. شرکت ارس‌خودرو دیزل نیز در راستای توسعه فعالیت‌های خود ضمن تولید خودروهای سنگین برنامه‌های مختلفی برای توسعه کسب‌وکار خود داشته است.

به گزارش «اخبار خودرو»، طی سال‌ جاری این شرکت فعالیت کسب‌وکار سیار را با کاربری‌سازی‌های مختلف روی کامیونت‌های خود به اجرا درآورد. اما این شرکت محدود به این بخش نشده است و قصد دارد طی سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های خود را گسترش دهد. صادرات قطعات و همچنین تنوع محصول برای سال‌های آینده ازجمله مهم‌ترین اقدامات ارس‌خودرو دیزل خواهد بود.

اولویت صادرات با توجه به استانداردهای کشورهای مقصد

در همین زمینه مدیرعامل ارس‌خودرو دیزل (آمیکو) با اشاره به لزوم ورود شرکت‌ها به صادرات درخصوص برنامه‌های صادراتی این خودروساز داخلی به «دنیای خودرو» گفت:‌ «آمیکو توان صادرات محصولات خود را به بازارهایی خواهد داشت که استانداردهای آن‌ها را پاس کرده باشد. با توجه به وضعیت استانداردهای موجود در کشورهای خلیج فارس و عراق و بازار کردستان عراق، دستیابی به این استانداردها برای تولیدکنندگان ایرانی دشوار است.»

تولید ۵ هزار محصول با محوریت پیکاپ و کامیون

شهرام فداکار در ادامه افزود: «با این حال کشورهایی مانند عراق و سوریه می‌توانند بازار صادراتی مناسبی برای تولیدکنندگانی داخلی ایران باشند. مساله این است که بعد از دستیابی به استانداردها، خدمات پس از فروش مناسب ارائه شود. راه‌اندازی سیستم خدمات پس از فروش مناسب در یک کشور و تداوم آن، چندان ساده نیست.»

وی اظهار کرد: «بنابراین در زمینه صادرات نیاز به یک برنامه‌ریزی بلندمدت و سرمایه‌گذاری وجود دارد. با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه ایران، بازارهای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی محدودتر شده است.»

تمرکز آمیکو بر صادرات قطعات تولید داخل

 فداکار در ادامه مهم‌ترین بخش صادرات در صنعت خودرو را مربوط به قطعه‌ دانست و بیان کرد: «گروه صنعتی آمیکو یک شرکت بزرگ است که علاوه‌بر برخورداری از امکانات فعلی، پتانسیل بالایی هم برای ایجاد امکانات جدید دارد.»

وی ادامه داد: «آمیکو به‌منظور صادرات قصد دارد بیشتر تمرکز خود را روی قطعاتی بگذارد که توان تولید و صادرات آن در ایران وجود داشته باشد. در گام نخست می‌توانیم قطعات محصولات سایر شرکت‌های خودروساز را صادر کنیم و بعد از پتانسیل‌های قطعه‌سازی موجود در کشور استفاده کنیم.»

وی با اشاره به اهمیت مزیت نسبی برای صادرات عنوان کرد:‌ «محصولی مانند کامیون ۲۶۳۱ که با برند آمیکو تولید می‌شود، توانسته خود را در بازار ایران اثبات کند. محصول جدید یورو پنج EEV هم در بازار داخلی موفق بوده است. بنابراین می‌توان روی صادرات آن‌ها تمرکز کرد، اما مسائل جانبی آن بسیار مهم است؛ باید استانداردهای محصولات ما با کشورهایی مانند حوزه CIS و عراق و تمام کشورهای صادراتی تطابق داشته باشد.»

سیاست آمیکو؛ تیراژ پایین، کیفیت بالا

مدیرعامل ارس‌خودرو دیزل در ادامه با اشاره به تیراژ محصولات این برند تصریح کرد: «برخی ویژگی‌ها در دی‌ان‌ای آمیکو وجود دارد؛ این شرکت همیشه محصولاتی را تولید کرده که با کیفیت‌های بالا در بالاترین سطح فروش عرضه شده‌اند.» 

وی افزود:‌ «نسخه‌ای از محصول ۲۶۳۱ که آمیکو پیش‌تر تولید می‌کرد، جزو گران‌ترین محصولات بوده و با اختلاف معناداری حتی با بنز رقابت می‌کرده است.»

فداکار افزود: «محصولات این شرکت هرگز در رده پایین رقابتی نبوده است. آسنای تولیدشده در آمیکو گران‌ترین پیکاپ داخلی بازار ایران است. این در حالی است که اگر قرار باشد محصولاتی با کیفیت بالا تولید شود، طبیعتا تیراژ تولید آن کاهش می‌یابد.»

وی خاطرنشان کرد: «برای آمیکو تولید محصولات باکیفیت در اولویت است و نه افزایش تیراژ. بسیاری از خودروسازان درحال‌حاضر به دنبال قیمت پایین و تیراژ بالا هستند، اما آمیکو محصولات درجه یک را با تیراژ نه‌چندان بالا تولید می‌کند.»

تولید ۵هزار دستگاه خودرو با محوریت پیکاپ و محصول ۲۶۳۱

مدیرعامل این خودروساز داخلی همچنین با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای سال ۱۴۰۰ گفت: «آمیکو در نظر دارد در سال جدید حدود ۵هزار دستگاه خودرو تولید کند که بیشتر روی پیکاپ و محصول ۲۶۳۱ این شرکت برنامه‌ریزی شده است.»

وی در ادامه افزود: «آمیکو در نظر دارد روی بحث تنوع محصول مانور دهد. این تنوع محصول به‌ویژه در سگمنت کامیونت برنامه‌ریزی شده است. در سال ۹۸ و ۹۹ بسیاری از محصولات فروخته‌شده آمیکو در سگمنت کامیونت بوده است. برای سال ۱۴۰۰ احتمالا در سبد محصولات شرکت، کامیونت نداریم، اما برای اوایل سال ۱۴۰۱ این محصول را اضافه خواهیم کرد.»

وی همچنین اظهار کرد: «با توجه به آن‌که برخی استانداردها تغییر خواهند کرد، احتمالا آمیکو هم تغییراتی را در سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد.»

ایده فروشگاه‌سیار باید تبدیل به یک کار بالقوه شود

فداکار در ادامه با اشاره به کسب‌وکارهای سیار آمیکو گفت: «فروشگاه سیار ایده خوبی است که در شرکت آمیکو اجرا شد، اما هنوز تبدیل به یک کار بالقوه نشده است.»

وی ادامه داد: «درحال‌حاضر تعداد قابل ملاحظه‌ای از این خودروها برای فروش برنامه‌ریزی شده است. این تفکر که بتوان با توجه به قیمت‌های فعلی با حدود ۵۰۰میلیون تومان، کسب‌وکاری ایجاد کرد که به‌راحتی و بدون نیاز به جواز مشخصی تغییر ماهیت دهد و وابستگی مشخصی به محله‌ای نداشته باشد، بسیار نوآورانه است.»

مدیرعامل ارس‌خودرو دیزل در پایان خاطرنشان کرد:‌ «با توجه به این‌که ایده تولید خودروهایی برای کسب‌وکار سیار را می‌توان روی اکثر خودروها پیاده کرد، آمیکو در نظر دارد این ایده را توسعه دهد. ایده‌های این‌چنینی حتما در مجموعه آمیکو شکل گرفته است و گسترش پیدا می‌کند تا به یک بیزینس تبدیل شود. ایده‌ها بعد از نمونه‌سازی و انبوه‌سازی به یک بیزینس تبدیل خواهند شد. یکی از کارهایی که آمیکو در کنار فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد، توسعه بیزینس‌هایی از این دست است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فواد قیم IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    مایل خرید یکی ازاین ماشین هستم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =