بازار خودرو

بازار خودرو اگرچه از روز شنبه مجددا به‌دلیل شرایط قرمز کرونایی به‌قرنطینه دو هفته‌ای رفت، اما قیمت خودرو با تغییرات گسترده و محسوسی مواجه شد و بعد از انعکاس خبر افزایش نرخ خودرو از طرف خودروسازان، به‌یک‌باره با افزایش بهای هفت تا ۱۰ میلیون‌تومانی این محصول در بازار مواجه شدیم که این امر به‌خودی بیانگر واکنش منفی فعالان این بازار است.

این درحالی است که بازار خودرو در هفته‌های پایانی سال گذشته و همچنین در هفته نخست پس از تعطیلات نوروز، از ثبات خاصی بهره‌مند بود که البته رکود خرید را نیز تجربه می‌کرد. اما در اوایل هفته گذشته مسئولان شورای‌رقابت اعلام کردند که قیمت خودرو در بهار امسال افزایش می‌یابد تا بعد از شش ماه (سه‌ماه پایانی سال گذشته و سه‌ماه نخست امسال) قیمت خودرو در کارخانه تغییراتی داشته باشد تا به قولی جبران مافات کند!

دراین حال بازار خودرو پس از پایان تعطیلات نوروزی و با وجود ثبات نسبی نرخ ارز، در واکنش به‌جو روانی ناشی از طرح افزایش قیمت مصوب کارخانه‌ای خودروسازان، افزایش هفت تا ۱۰ میلیونی را طی ساعات روز شنبه به‌عنوان نخستین روز هفته  به‌ثبت رساند. بازار خرید و فروش خودرو در نخستین روزهای فعالیت خود در سال ۱۴۰۰ اگرچه ثبات قیمت را در پیش گرفته بود، اما اظهارات رئیس شورای‌رقابت مبنی بر قطعیت افزایش قیمت خودرو در سه‌ماهه نخست امسال سبب شد قیمت‌ها در بازار آزاد دستخوش تغییرات شده و با درصدی افزایش همراه شود. با این حال تغییر مسیر قیمتی در بازار نیز تا لحظه تعیین این گزارش نتوانسته است رکود حاکم بر بازار خودرو را بشــکند. 

البته شاید بتوان دلیل این رکود را اظهارات جالب‌توجه رئیس شورای‌رقابت درمورد خرید خودرو دانست. جایی که این مقام مسئول به‌صراحت اعلام می‌کند که اگر قیمت خودرو بالاست، مردم خودرو نخرند! البته این احتمال وجود دارد که برخی به‌حرف رئیس شورای‌رقابت گوش دهند و از خرید خودرو منصرف شوند تا شاید تغییری در قیمت‌ها حاصل شود. اما این امر به‌خودی خود تاثیری روی قیمت‌ها نخواهد داشت.

البته باید گفت هرساله با چنین شرایط و رکودی در بازار خودرو طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌ مواجه می‌شویم و بازار اصطلاحا به‌خواب بهاری می‌رود. همچنین برخی انتظارات از مذاکرات برجامی و از سویی قرمز شدن برخی شهرها و تصمیم ستاد مقابله با کرونا و تعطیلی مراکز خرید و فروش خودرو از روز شنبه به‌مدت دو هفته مزید بر علت شده است و تمام این عوامل قطعا سایه رکود بر بازار خودرو را سنگین‌تر از گذشته خواهد کرد.

با این تفاصیل کارشناسان معتقدند اگرچه بازار خودرو به‌تازگی درصدی افزایش قیمت را تجربه کرد، با این حال تاکنون جو آن آرام بوده و پیش‌بینی می‌شود با ثبات نرخ ارز و عرضه کافی خودرو از سوی خودروسازان، قیمت خودرو درماه‌های آینده روند کاهشی داشته باشد. از طرفی مردم تا حدود زیادی به‌مثبت شدن روند مذاکرات برجام امیدوار بوده و پیش‌بینی می‌کنند به‌دنبال آن، بهای ارز و به‌تبع آن خودرو افت چشمگیری داشته باشد. البته طی ماه‌های اخیر با ثبات نسبی نرخ ارز و قیمت خودرو، تقاضای کاذب افت محسوسی داشته و همچنین از شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار به‌شکل قابل توجهی کاسته شده است. اما باید دید خبر افزایش بهای خودرو توسط خودروسازان تا چه‌حدی می‌تواند بین قیمت کارخانه و بازار فاصله ایجاد کند.»

همچنین اتفاقی که وضعیت بازار خودرو را به‌رکود بیش‌تر نزدیک می‌کند، قرمز شدن برخی شهرهای کشور است؛ چرا که از نخستین روز این هفته برمبنای تصمیم ستاد مقابله با کرونا، بازار خودرو، مراکز فروش مانند نمایشگاه‌ها و دفاتر فروش، مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودروها در شهرهای قرمز نیز تعطیل شده‌اند که این امر امکان خرید و فروش خودرو را غیرممکن کرده است.

براساس آخرین گزارش‌ها از بازار خودرو، درحال حاضر در محصولات ایران‌خودرو پژو ۲۰۶ درتیپ‌های ۲ و ۵، سمند LX مدل ۱۴۰۰، دنا  معمولی، دناپلاس و پژو ۴۰۵ با درصدی افزایش قیمت نسبت به‌هفته گذشته به‌ترتیب ۲۰۸، ۲۵۵، ۱۹۸، ۲۷۰، ۳۱۵ و ۱۸۷ میلیون‌تومان معامله می‌شود.

درمحصولات پرتیراژ گروه خودروسازی سایپا نیز پراید ۱۳۱، پراید ۱۱۱، تیبا صندوق‌دار، تیبا هاچ‌بک، ساینا و کوئیک اتوماتیک به‌ترتیب ۱۱۲، ۱۲۸، ۱۲۸، ۱۳۶، ۱۴۶ و ۲۰۵ میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    آخه کوییک هم شد ماشین ... بدرد نخوره باز به ایران خودرو شرف داره به سایپا ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =