خودروسازان

فارغ از این‌که مذاکرات وین به احیای برجام بینجامد یا خیر، خودروسازان داخلی باید به‌زودی شرکای خارجی خود را برگزینند، اگر نه از میان اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها؛ دستکم از میان چینی‌ها. از این رو، کارشناسان صنعت خودرو بررسی راهکارهای تنظیم قراردادهای مطمئن‌تر با شرکت‌های خودروسازی خارجی را آغاز کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،فارغ از این‌که مذاکرات وین به احیای برجام بینجامد یا خیر، خودروسازان داخلی باید به‌زودی شرکای خارجی خود را برگزینند، اگر نه از میان اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها؛ دستکم از میان چینی‌ها. از این رو، کارشناسان صنعت خودرو بررسی راهکارهای تنظیم قراردادهای مطمئن‌تر با شرکت‌های خودروسازی خارجی را آغاز کرده‌اند. از آن‌جا که خودروسازان ایرانی در گذشته تجاربی را در همکاری با خودروسازان آسیایی و اروپایی کسب کرده‌اند، باید از این تجربیات به‌گونه‌ای بهره جست که حواشی و سرنوشت تلخ آن همکاری‌ها تکرار نشود. عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به تجربه حضور خودروسازان آسیای شرقی و اروپایی در ایران و احتمال همکاری مجدد با آن‌ها اظهار کرد: «باید انعقاد قراردادهای جدید را منوط به تعریف یک بازار باثبات و بلندمدت در صنعت خودرو کرد.»

قراردادها باید با افق بلندمدت تنظیم شوند
به‌گفته آرمان خالقی، حضور خودروسازان خارجی در ایران به تجربه‌هایی مانند همکاری فرانسوی‌ها، کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها با خودروسازان داخلی و خروج آن‌ها از قراردادهای منعقدشده در اثر فشار تحریم یا سهامداری شرکت‌های آمریکایی ختم شده‌ است. در این‌جا نوع قراردادهای منعقدشده با خودروسازان خارجی حائز اهمیت است؛ به‌طوری‌که باید یک افق بلندمدت برای آن در نظر گرفت و ضمانت اجرا و تعهد طرف خارجی به تداوم همکاری نیز در آن لحاظ شده باشد.» وی افزود: «قرارداد خودروسازان باید به‌گونه‌ای تنظیم شوند که فرصت خروج از قرارداد از سوی طرف خارجی با کمترین فشار و بهانه فراهم نشود. در این شرایط طرفین قرارداد متضرر می‌شوند، زیرا خودروساز خارجی بازار ایران را از دست می‌دهد و ازسوی دیگر با آماده‌سازی خطوط تولید برای خودرویی خاص، پس از خروج آن محصول از چرخه تولید، حساب و کتاب شرکت‌ها به هم می‌ریزد و خودروساز داخلی است که زیان بیشتری را متحمل می‌شود.»

تداوم انحصار؛ مانعی در برابر سرمایه‌گذاری خارجی
در همین راستا، محمد باقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز ضمن انتقاد از حضور بی‌قید و شرط دولت در صنعت خودرو کشور گفت: «احیا و به‌روزرسانی صنعت خودرو داخلی با ورود شرکای خارجی برای سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر می‌شود و بزرگ‌ترین خدمت به صنعت خودرو کشور، شکست انحصار ایران‌خودرو و سایپا با افزایش سهم خودروسازان خصوصی و خارجی در بازار، از مسیر هر قانون یا هر دستگاهی است.» وی افزود: «اگر بخواهیم صنعت خودرو جان بگیرد و همپای شرکت‌های جهانی شود، ورود کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خورو داخلی یکی از راهکارها است.» باقری ادامه داد: «از سوی دیگر، خودروسازان دولتی سایپا و ایران‌خودرو باید از مدیریت دولتی خارج شده و به دست بخش خصوصی سپرده شوند تا امکان رقابت با خودروسازان خارجی فراهم شود.» وی تصریح کرد: «دولتی بودن این دو شرکت به‌عنوان یک مانع در رقابت با بخش خصوصی فعال در صنعت خودرو و خودروسازان خارجی عمل می‌کند و علاوه بر آن موجب ایجاد انحصار شده‌ است.» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: «تداوم انحصار در بازار خودرو مانعی در برابر واردات یا سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در کشور است. اما انعقاد قراردادهای آینده‌دار با خودروسازان خارجی و حضور آن‌ها در کشور اتفاق بسیار مبارکی است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =