خرید اینترنتی لاستیک

بازار از تایرهای داخلی اشباع است و تولیدکنندگان با مشکلات کمبود نقدینگی و فروش نرفتن کالاهایشان مواجه هستند. به‌گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک، ‌نزدیک به 5میلیون حلقه انواع تایر در انبارهای تولیدکنندگان و عوامل توزیع دپو شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار از تایرهای داخلی اشباع است و تولیدکنندگان با مشکلات کمبود نقدینگی و فروش نرفتن کالاهایشان مواجه هستند. به‌گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک، ‌نزدیک به 5میلیون حلقه انواع تایر در انبارهای تولیدکنندگان و عوامل توزیع دپو شده است. رسول عباسی یکی از عاملین فروش موفق شرکت‌های تایرساز داخلی است که طی سال‌های فعالیتش کارآمدی خود را در فروش عمده محصولات داخلی نشان داده است. عباسی که از 20سال قبل فعالیت حرفه‌ای خود را در این صنف و در استان البرز شروع کرده است، ‌نگاهش به بازار با آنچه این روزها در سیاست‌های کلان شرکت‌ها به چشم می‌خورد، اندکی متفاوت است. او در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» از مشکلات و پیشنهادهای خود برای رفع رکود در بازار تایر گفت که درادامه آن را می‌خوانید.

در حال حاضر عاملیت فروش چه شرکت‌هایی را در اختیار دارید؟
به ‌عنوان یکی از عوامل اصلی فروش تایرهای یزدتایر،‌ گلدستون، ‌ایران‌تایر، ‌بارز،‌ کویرتایر و لاستیک‌دنا در استان البرز مشغول به فعالیت هستم و فعالیت حرفه‌ای را از سال
80آغاز کردم.

به نظر شما علت اصلی ایجاد رکود در بازار و فروش نرفتن محصولات کارخانه‌ها چیست؟
-آنچه می‌توان از آن به‌عنوان علت اصلی ایجاد رکود در بازار یاد کرد، عرضه کالا بیش‌از نیاز بازار است. متاسفانه شرکت‌های تولیدی حاضر به کاهش حجم عرضه خود برای ثبات بازار نیستند. ازسوی‌دیگر ورود افراد غیرمتخصص در لیست نمایندگان اصلی فروش تایرسازان و همچنین سدی به نام فروش سامانه‌ای سبب شده‌اند هر روز بر مشکلات افزوده شود.

بسیاری‌از تایرفروشان نسبت‌به فروش سامانه‌ای گلایه دارند. چرا این شیوه فروش باعث بروز مشکلات در بازار شده است؟
اگرچه عرضه بالای تایر به‌عنوان یکی از دلایل رکود در بازار مطرح است اما توجه داشته باشید عمده‌فروش واقعی و کسی که به‌صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهد در این شرایط هم می‌تواند محصولات کارخانه‌ها را در بازار بفروشد. اما سامانه به شکلی عجیب باعث قفل شدن بازار شده است و علت آن هم حذف برخی لایه‌های فعال در بازار تایر است که روند گردش کالا و پول را کند کرده، به‌خصوص در شرایط فعلی که اغلب محصولات کارخانه‌ها به‌ویژه در سایز 14و 15با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسند. حال تصور کنید در چنین شرایطی که سود هر جفت تایر برای نماینده 5تا 10هزار تومان است، این افراد باید درگیر مشکلات ثبت در سامانه نیز شوند.

آیا با روند ایجادشده برای زیرفروشی کالا، ‌تایرفروشان با ضرر کالاهایشان را می‌فروشند؟
-ما باید تایر را نقدی بخریم ولی چکی بفروشیم، آن‌هم با سودی بسیار ناچیز که باعث حبس سرمایه در گردش می‌شود. چون سامانه اجازه گردش سرمایه را نمی‌دهد و عمده‌فروشان هم سرمایه‌ای برای خرید مجدد از کارخانه‌ها ندارند. حتی برخی سایزها تا 200هزارتومان زیر قیمت خریدوفروش می‌شوند و ما سرمایه خود را برای سود 2درصدی معطل کرده‌ایم.
کدام سایزها در بازار به اشباع رسیده‌اند که کارخانه‌ها می‌تواننند در چینش سبدهای خود از تعداد آنها کم کنند؟
سایزهایی مانند 175/60R13 پرایدی، ‌165/80R13پیکانی، ‌185/60R14، ‌185/65R15، 195/65R15، 205/60R15،205/55R16 در بازار به حد اشباع رسیده‌اند و 100تا 200هزارتومان کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسند.
اما آنچه جای تعجب دارد این است که با وجود دپوی این تایرها بازهم مجبور به فروش سامانه‌ای هستیم؛ همین موضوع نقدینگی عمده‌فروشان را در انبارهایشان حبس کرده
است.

آیا افزایش بی‌رویه عمده‌فروشان در قفل شدن بازار تاثیری داشته است؟
بله متاسفانه طی چند سال گذشته افرادی وارد عرصه عمده‌فروشی تایر گشده‌اند که تخصص لازم را ندارند. برخی کارخانه‌ها با سفارش‌هایی که به آنها شده است، برخی افراد را به‌عنوان نماینده قبول کرده‌اند که متاسفانه کارنابلدی این افراد باعث قفل شدن بازار شده است.
به نظر من کارخانه‌ها باید با تعداد محدودی عمده‌فروش اصلی مذاکره و این افراد مشکلات را حل کنند. بی‌تردید افراد غیرمتخصص توان توزیع کالا در شبکه را ندارند و همین موضوع باعث رکود بیشتر بازار می‌شود. در شرایط فعلی حتی برخی افراد قدرتمند بازار حاضر به خرید کالا از کارخانه‌ها نیستند و همین موضوع باعث بروز مشکلات بیشتر برای صنعت و بازار تایر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =