هوندا کلیک

مهم‌ترین مولفه‌ها در استفاده از موتورسیکلت‌ها، راحتی برای مصارف روزانه شهری، صرف زمان کوتاه برای رسیدن به‌مقصد و درنهایت مصرف سوخت بهینه‌تر است. در بازار موتورسیکلت‌ها، سگمنت‌های بسیاری وجود دارد که هر یک سبک و سلیقه خاص خود را می‌طلبد و از کاربری‌های متفاوتی نیز برخوردارند.  هوندا کلیک به‌عنوان بهترین گزینه اسکوتر موجود در بازار معرفی می‌شود و اسکوترها یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای استفاده شهری با پیشرانه کم‌مصرف و کم‌استهلاک هستند.

با ورود کلیک از سال ۱۳۹۵ به‌کشورمان، بازار این دسته از موتورسیکلت‌ها به‌شکل فزاینده‌ای متحول شد و این نماینده محبوب و موفق هوندا در بازار با ظاهر زیبا و مشخصات فنی عالی آوازه خاصی دارد. با ما همراه باشید تا در این مطلب، سامورایی در لباس شکیل را بررسی کنیم.

طراحی بدنه

پیش از این‌که به‌بررسی ظاهر و بدنه کلیک بپردازیم، باید گفت که این نماینده محبوب هوندا انقلاب بزرگ و وسیعی در دنیای اسکوترها ایجاد کرد. هرچند که پیش از کلیک، هوندا چندنوع اسکوتر را در مدل‌های متفاوت به‌بازار عرضه کرده بود. کلیک با اسکوترهای دیگر تفاوت‌های بسیاری دارد و یکی از دلایلی که کلیک در دو نسخه ۱۲۵ سی‌سی و ۱۵۰ سی‌سی در بازار کشورهایی مانند فلیپین، مالزی و حتی هند به‌عنوان پرفروش‌ترین اسکوتر شناخته می‌شود، ظاهر جوان‌پسند و اسپرت آن است.

طراحان و مهندسان کمپانی هوندا اواخر آگوست سال ۲۰۱۷ این اسکوتر محبوب ژاپنی را دستخوش تغییرات طراحی قرار دادند. به‌طوری که پوزه این موتورسیکلت به‌جلو متمایل شده و بدنه از فلاپ‌ًهای تخت بهره می‌برد که ظاهر استخوانی به‌این موتورسیکلت می‌بخشد.

چراغ‌های LED عمودی که با زاویه خاص روی پوزه این موتورسیکلت طراحی شده، گویی با شمشیر بران یک سامورایی شکل گرفته است و قرارگیری چراغ‌های مستطیل‌شکل افقی زیر LED ها و پوزه روبه‌جلو حجیم، چهره تهاجمی به‌این اسکوتر می‌دهد. هرچند که در نسخه‌های ۱۲۵ سی‌سی LED ها با چراغ ترکیب شده و با زاویه خاصی روی پوزه قرار گرفته است. اگرچه اسکوترها از طراحی ساده و مینیمال برخوردارند، اما کلیک با وجود طراحی چراغ مثلثی‌شکل در عقب و فلاپ‌های تخت و پوزه حجیم (مشابه نیکدبایک‌ها) طراحی شده که رگه‌هایی از اسپرت‌بایک این کمپانی یعنی CBR۶۰۰ نیز در ظاهر این اسکوتر به‌چشم می‌خورد.

همچنین طراحان کمپانی هوندا برای این‌که نشان دهند کلیک کاربری مناسبی برای مصارف روزانه شهری دارد، از نشیمنگاه بزرگ در آن استفاده کرده‌اند که هم به‌راحتی بیش‌تر راکب و سرنشین منتج می‌شود و هم می‌توان در زمان حمل بار از این فضا استفاده کرد. همچنین نمایشگر چهار اینچی افقی TFT رنگی برای نشان دادن اطلاعات سرعت، دورموتور، میزان سوخت موجود در باک و میزان مسافت طی‌شده تعبیه شده که در کلاس خود یک طراحی بی‌نظیر به‌حساب می‌آید.

همچنین بد نیست بدانید نسخه‌های ۱۲۵ سی‌سی که به‌عنوان مدل‌های پایه این موتورسیکلت شناخته می‌شوند، از کیلومترسنج آنالوگ با نمایشگر کوچک دیجیتالی بهره می‌برند و جنس بدنه این اسکوتر از پلاستیک خشک و نامرغوب نیست. زیرا موتورسیکلت‌ها باتوجه به‌ماهیتی که دارند، با کوچک‌ترین ضربه ناشی از برخورد با سطح زمین بر اثر عدم کنترل یا برخورد با موانع، به‌راحتی آسیب‌پذیرند. براین اساس بدنه کلیک از فایبرگلس و پلاستیک منعطف ساخته شده که در زمان تعمیرات نیز کمترین آسیب به‌بدنه آن وارد می‌شود و درنتیجه هزینه نگهداری کمتری خواهد داشت.

با هوندا بی‌دردسر برانید

قلب تپنده کم‌ مصرف

اسکوترها بسته به‌نوع طراحی بدنه، صاحب پیشرانه‌هایی از ۵۰ سی‌سی تا ۸۵۰ سی‌سی هستند. اما مهندسان کمپانی هوندا برای کلیک دو پیشرانه تک‌سیلندر خطی ۱۲۵ سی‌سی و ۱۵۰ سی‌سی تدارک دیده‌اند و هر دو نسخه در بازار کشورمان حضور دارند. کلیک‌های ۱۲۵ از موتور تک‌سیلندر ۱۲۵ سی‌سی هواخنک با دو سوپاپ در سرسیلندر بهره می‌برند و یکی از نقاط قوت کلیک، پیشرانه مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری است و در این زمینه کمپانی هوندا زبانزد سایر کمپانی‌های سازنده موتورسیکلت است و از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری با تکنولوژی منحصربه‌فردی بهره می‌برد.

کلیک ۱۲۵ سی‌سی حداکثر ۱۱.۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۰.۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند و این قدرت و گشتاور از طریق گیربکس CVT (که کمپانی هوندا در این اسکوتر خود از آن با نام V-Belt یاد می‌کند) به‌چرخ‌ عقب منتقل می‌شود. این موتور ۱۲۵سی‌سی انژکتوری کم‌استهلاک است و جزو باکیفیت‌ترین پیشرانه‌های ۱۲۵سی‌سی محسوب می‌شود.

نسخه قدرتمند کلیک که با پسوند ۱۵۰ معرفی می‌شود، از پیشرانه تک‌سیلندر خطی دو سوپاپ با مکانیزم میل‌سوپاپ‌رو بهره می‌گیرد و این موتور مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری است.

عواملی مانند نسبت قطر پیستون ۵۷.۳ میلی‌متری در نسبت کورس پیستون ۵۷.۹ میلی‌متری، افزایش قطر دریچه گاز و ایجاد تغییراتی در پاشش سوخت سبب شده است این موتورسیکلت حداکثر ۱۳ اسب‌بخار قدرت را در ۸۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۱۳.۴ نیوتون‌متر گشتاور را در پنج هزار آرپی‌ام تولید کند. این پیشرانه کم‌حجم از سیستم آب-هوا خنک برخوردار است و همین امر سبب کاهش اصطکاک ناشی از افزایش دمای کاری می‌شود.

پیشرانه ۱۵۰ سی‌سی کلیک از سیستم فوق‌پیشرفته هیدرولیکی برای کاهش تنش حرارتی برخوردار است و این موضوع سبب می‌شود قطعات دوار موتور مانند پیستون و شاتون استهلاک پایین‌تری داشته باشند. این موتورسیکلت از سیستم پاشش جت (پاشش روغن زیر پیستون) بهره می‌برد که این طراحی در این موتورسیکلت کم‌نظیر است.

در این نسخه نیز همانند نسخه ۱۲۵ سی‌سی برای انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ عقب از گیربکس CVT استفاده شده که هدف از آن راحتی بیش‌تر حین رانندگی و مصرف سوخت بهینه‌تر است.

پیشرانه ۱۵۰ سی‌سی کلیک باتوجه به‌سازگاری این موتور با بنزین با سوخت اکتان حداقل ۸۸ یکی از کم‌استهلاک‌ترین موتورهای بنزینی حاضر در صنعت موتورسیکلت کشور است و از سوی دیگر گیربکس CVT گشتاور لازم را به‌چرخ‌ عقب منتقل می‌کند و برخلاف آنچه تصور می‌شود، در زمان افزایش دورموتور و فشار مضاعف، گیربکس با اعمال گشتاور اضافی، مانع فشار بر تسمه گیربکس می‌شود. این فرآیند توسط قطعه‌ای مکانیکی که مانند کلاچ عمل می‌کند، صورت می‌گیرد تا از خرابی‌های ناشی از اعمال فشار بیش از حد جلوگیری کند.

ارگونومی و سواری

در زمان قرارگیری پشت فرمان کلیک ۱۵۰ و ۱۲۵، زاویه فرمان طوری است که در بلندمدت نیز مانع خستگی راکب نمی‌شود. به‌بیان دیگر زاویه قرارگیری راکب در برابر ‌فرمان ۲۴.۷ درجه‌ است که مناسب برای رانندگی بلندمدت محسوب می‌شود. همچنین نشیمنگاه (زین) این اسکوتر به‌دلیل طراحی مناسب ارگونومی آن را بهبود می‌بخشد.

از سوی دیگر ارتفاع ۷۶۹ میلی‌متری این موتورسیکلت در ارگونومی بودن کلیک تاثیرگذار است و هر دو نسخه ۱۲۵ و ۱۵۰ از سیستم تعلیق قابل تنظیم هیدرولیکی در جلو و کمک‌فنر قابل تنظیم هیدرولیکی در عقب برخوردارند.

البته ناگفته نماند که نسخه‌های ۱۵۰ سی‌سی سواری نرم و باکیفیت‌تری دارند. زیرا سایز لاستیک در این نسخه‌ ۸۰/۹۰ در جلو و ۸۰/۱۰۰ در عقب با رینگ‌های پنج‌پره ۱۴ اینچی آلومینیومی است که این مساله در کیفیت سواری این اسکوتر ژاپنی بسیار تاثیرگذار است.

جالب است بدانید استفاده از ساختار کمک‌فنر در یک سمت بدنه این اسکوتر به‌دلیل جذب ارتعاشات واردشده به‌بدنه و عدم وارد آمدن ضربه و کوبش، سواری رضایت‌بخشی را به راکب و سرنشین آن هدیه می‌دهد.

کلیک‌ در نسخه ۱۲۵ سی‌سی با لاستیک ۹۰/۹۰ در جلو و ۹۰/۸۰ در عقب با رینگ‌های ۱۴ اینچی سواری قابل قبولی دارد و هر دو نسخه نسبت به‌نیکدبایک‌های چینی و هندی بازار سواری به‌مراتب باکیفیت‌تر و نرم‌تری دارند.

تجهیزات و امکانات کلیک

از مهم‌ترین امکانات کلیک ۱۵۰ می‌توان به‌نمایشگر تمام‌دیجیتال، استارت برقی، سیستم ترمز دیسکی سوراخ‌دار خنک‌شونده جلو، سیستم فوق هوشمند ترمز ترکیبی و کی‌لس اشاره کرد. این امکانات در سطح پایین‌تر در نسخه‌های کلیک ۱۲۵ نیز برای مرتفع ساختن نیازهای مشتریان در نظر گرفته شده است.

چرا کلیک بخریم؟!

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، یکی از دلایل خرید موتورسیکلت استفاده راحت از آن، صرفه‌جویی در زمان حین سفرهای درون‌شهری و مدیریت سوخت است. کلیک در مدل‌های ۱۵۰ و ۱۲۵ از باکیفیت‌ترین موتورسیکلت‌های داخل کشور محسوب می‌شوند و کیفیت بالای ساخت در پیشرانه، بدنه و قطعات مهم سبب شده است کلیک به‌یکی از بهترین گزینه‌های حاضر در بازار تبدیل شود.

مصرف سوخت پایین و سواری باکیفیت از دیگر موارد مهم کلیک به‌حساب می‌آید. کلیک در نسخه فول‌آپشن و قدرتمند خود یعنی ۱۵۰ صفرکیلومتر در بازه قیمتی ۸۰ میلیون‌تومان و نسخه ۱۲۵صفرکیلومتر آن در بازه قیمتی ۷۰ میلیون‌تومان قرار دارد.

در پایان می‌توان گفت موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای است که برای استفاده روزانه شهری مناسب است و باتوجه به‌این‌که این روزها بازار از مدل‌های چینی‌ و هندی‌ اشباع شده، بنابراین هوندا کلیک مناسب‌ترین گزینه در این بازه قیمتی است. همچنین کیفیت بالا و شبکه گسترده تامین قطعات و سهولت در تعمیر برای تکنسین‌ها، از ویژگی‌های مهم این موتورسیکلت محسوب می‌شود که سبب شده است از جایگاه ویژه‌ای در بازار برخوردار باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mohammad Reza IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 1
    سلام به به به دستمریزاد چه مطلب نامبروانی تشکر بی پایان چون من آپاچی داشتم فروختم میخواستم کلیک بخرم اما شک داشتم. با خوندن این مطلب کارم آسون شد خدای دمتون گرممممممممم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =