صنعت خودرو

صنعت خودرو از جایگاه بسیار مهمی در کل صنعت کشور برخوردار است. ارتباط و همکاری این صنعت با بسیاری از صنایع و دریافت و به‌کارگیری مواد اولیه آن در تولید خودرو باعث شده هرجا که صنعت خودرو وجود دارد، بسیاری دیگر از صنایع هم در کنار آن رشد داشته باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت خودرو از جایگاه بسیار مهمی در کل صنعت کشور برخوردار است. ارتباط و همکاری این صنعت با بسیاری از صنایع و دریافت و به‌کارگیری مواد اولیه آن در تولید خودرو باعث شده هرجا که صنعت خودرو وجود دارد، بسیاری دیگر از صنایع هم در کنار آن رشد داشته باشد. اصولا این نیاز صنعت خودرو است که صنایع دیگر را به تولید برخی مواد اولیه وا می‌دارد. شاید اگر در ایران نیز صنعت خودرو وجود نداشت، برخی از صنایع دیگر شکل نمی‌گرفت یا تنوع محصولی را که درحال‌حاضر دارند، نمی‌توانستند به دست آورند. از این حیث، صنعت خودرو جایگاه بسیار مهمی در اقتصاد بسیاری از کشورها دارد. اهمیت این صنعت باعث شده است دولت‌ها حمایت‌های ویژه‌ای از صنعت خودرو خود داشته باشند. اما به‌هرحال صنایع مختلف نیازمند برنامه‌ریزی صحیح هستند. این در حالی است که وضعیت صنایع کشور در سال‌های اخیر ناامیدکننده بوده و تحت تاثیر تحریم‌های خارجی و برخی عوامل محدودکننده داخلی طی سال‌های اخیر شاهد افت تولید و رشد منفی در بسیاری از صنایع ازجمله صنعت خودرو بوده‌ایم. بررسی دلایل منفی‌بودن رشد صنایع مختلف موضوعی بود که با محمود دودانگه، قائم‌مقام اسبق معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداختیم. وی سال‌ها سابقه حضور در صنایع مختلف ازجمله صنعت خودرو را در کارنامه خود دارد. عضویت در هیات‌مدیره شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو و همچنین شرکت رنوپارس ازجمله سوابق محمود دودانگه است.

طی 8 سال اخیر چه بر صنعت خودرو گذشته است؟ آیا با توجه به این‌که بحث احیای برجام مطرح است و قطعا رویکرد دولت با تغییر رئیس‌جمهور متفاوت خواهد بود، خودروسازان باید نهضت ساخت داخلی را ادامه دهند یا همکاری با خارجی‌ها را در اولویت قرار دهند؟
به‌عنوان مقدمه باید عرض کنم صنعت خودرو وزن بسیار بالایی در اقتصاد کشور دارد؛ هم به لحاظ اثرگذاری قابل‌توجه در رشد اقتصادی و هم به لحاظ پیشران بودن که می‌تواند تاثیر بسیاری در کلیه زنجیره‌های صنعتی و همین‌طور کلان اقتصاد و در نهایت ایجاد اشتغال داشته باشد. ازسوی‌دیگر، صنعت خودرو، محصول سرمایه‌گذاری منابع کشور در طول بیش از نیم قرن گذشته است. تمام تلاش ما باید این باشد تا ضمن این‌که سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده به‌صورت بهینه مورد بهره‌برداری قرار بگیرند، عملکرد این صنعت نیز قابل دفاع باشد. همچنین باید رضایت مصرف‌کنندگان و مشتریان از این صنعت ارتقا پیدا کند.

این رضایت چگونه ارتقا پیدا خواهد کرد؟ چه مواردی باید رعایت شود تا رضایت مشتریان بیشتر جلب شود؟
طبیعتا وقتی رضایت ذی‌نفعان از این صنعت می‌تواند ارتقا پیدا کند که بتوانیم رقابت‌پذیری را در این صنعت نهادینه کنیم. یعنی باید سیاست‌هایی در این صنعت پیگیری شود که جایگاه صنعت خودرو ارتقا را دهد و اثرگذاری این صنعت در اقتصاد کشور بیش از پیش نمایان شود. این‌که صنعت خودرو بتواند پابه‌پای رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی خود محصولات رقابتی تولید و زمینه حضور در بازارهای جهانی را فراهم کند، انتظاری است که حاکمیت و آحاد جامعه از این صنعت دارد. از طرف دیگر، صنعت خودرو هم این ظرفیت و توانمندی را دارد که انتظارات فوق را برآورده کند، مشروط به این‌که فضای کسب‌وکار این صنعت تغییر کند و دولت صرفا در جایگاه سیاستگزار، پشتیبان و ناظر باشد و اجازه دخالت‌های غیرکارشناسی در این صنعت وجود نداشته باشد؛ اتفاقی که در سال‌های قبل شاهد آن بودیم و این صنعت را به سمت ناکارآمدی سوق داده است.
چه سیاست‌هایی باید در راستای غلبه بر ناکارآمدی اجرایی شود؟
در این چارچوب، سیاست‌های مختلف از قبیل داخلی‌سازی یا استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی قابل تعریف است و می‌تواند با قوت دنبال شود. آن‌چه در این رابطه مهم بوده، تولید محصولات رقابتی و تاکید بر پیگیری نهضت داخلی‌سازی صرفا در این چارچوب قابل توجیه است.

درحال‌حاضر رضایت از این صنعت در کجا قرار دارد؟ اصولا در شرایط فعلی چه مواردی برای افزایش رضایت و رسیدن به اهداف در حوزه خودرو نیاز است؟
نمی‌توان گفت از این صنعت رضایت کامل وجود دارد و طبیعتا رضایت از آن نسبی است. به نظر من، برای آن‌که این صنعت بتواند رضایت ذینفعان را برآورده کند باید یک نقشه راه داشته باشد و متناسب با انتظاراتی که وجود دارد، تحولات این صنعت را مدیریت کند؛ اقدامی که در گذشته به‌صورت مناسب انجام نشده است و نتیجه آن را شاهد هستیم. اگر این تحولات انجام می‌شد، می‌توانستیم امروز انتظار داشته باشیم که صنعت خودرو ایران همپای کشورهایی که با ما این مسیر را آغاز کردند، پیش برود. می‌بینیم کشورهایی که با ما آغاز کردند، درحال‌حاضر بازارهای مختلفی را در اختیار دارند.

به‌طورکلی از نظر شما صنعت خودرو درحال‌حاضر چه شرایطی دارد؟
صنعت خودرو در کشور ما شرایط مناسبی ندارد و نمی‌توانیم ادعا کنیم شرایطمان مطلوب است. چراکه نه دولت از این شرایط رضایت دارد و نه مصرف‌کنندگان رضایت دارند. بنابراین مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهیم، تدوین نقشه‌راه برای تحول این صنعت است. یعنی باید یک برنامه زمان‌بندی مشخص داشته باشیم تا این مسیر را مدیریت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =