نسل جدید کلاه ایمنی

براساس آنچه آمارها نشان می‌دهند، درصد قابل‌توجهی از کشته‌شدگان بر اثر تصادف‌ موتورسیکلت‌ را گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال دربرمی‌گیرد. این آمار به تفکیک سنی سایر گروه‌ها عبارت است از: کمتر از ۱۰ سال ۲درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱.۲درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۹درصد و ۶۰ سال و بالاتر ۱۵.۶درصد.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس آنچه آمارها نشان می‌دهند، درصد قابل‌توجهی از کشته‌شدگان بر اثر تصادف‌ موتورسیکلت‌ را گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال دربرمی‌گیرد. این آمار به تفکیک سنی سایر گروه‌ها عبارت است از: کمتر از ۱۰ سال ۲درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱.۲درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۹درصد و ۶۰ سال و بالاتر ۱۵.۶درصد. اگرچه بخشی از این آمار می‌تواند ناشی از نوع وسیله‌نقلیه، هیجان و استفاده نادرست از موتورسیکلت باشد اما درعین‌حال هیجان‌های نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات یا رانندگی مخاطره‌آمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش‌از حد مجاز ازجمله دلایل وقوع این تصادف‌ها و تلفات ناشی از آن هستند.

خودنمایی به قیمت جان
حرکات نمایشی موتورسواران در معابر شهری معضلی است که علاوه‌بر بروز برخی آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی برای مردم، موجب حوادث ناگواری برای راکبان آن‌ها نیز می‌شود. به‌گفته کارشناسان پلیس کشور، موتورسیکلت در ۵۰درصد تصادف‌های شهری نقش اساسی دارد که این درصد با انجام حرکات نمایشی و خطرساز از سوی راکبان آنها تا ۶۰ درصد نیز افزایش می‌یابد. البته این آمار در فصل تابستان و همزمان با آغاز اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به اوج می‌رسد. در این خصوص مدتی قبل مهران صولتی، پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی با اشاره به اینکه حرکات نمایشی و پرخطر موتورسواران صحنه‌های آشنایی است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «نوجوانان به‌دلیل شرایط سنی با انجام کارهای پرخطر میل به تنوع‌طلبی و دیده شدن دارند و این صحنه‌ها و شیوه خاص موتورسواری برای آن‌ها طبیعی جلوه می‌کند.» مهران صولتی افزود: «بیشتر این نوجوانان در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و فرآیندهای حاشیه‌نشینی، نابرابری، تبعیض و فقر گسترده سبب شده نگران آینده خود نباشند، این اقدام ناهنجار آن‌ها به‌نوعی ابراز قدرت و مقاومت در قبال ساختارهای جامعه است.»وی در ادامه افزود: «نمایش حرکات تک‌چرخ موتورسواران در خیابان‌های پرتردد، سلامت شهروندان را به‌طورجدی به مخاطره می‌اندازد و افزایش حجم استرس‌های شهری نیز تهدیدی برای سلامت روان است.» وی اضافه کرد: «باید از نیروی انتظامی توقع داشته باشیم سختگیری‌های بیشتری برای نوجوانانی که بدون کسب مهارت لازم و داشتن گواهینامه با موتورسیکلت تردد می‌کنند، اعمال کند. هیچ عاملی نباید سبب اغماض پلیس در این مساله شود چون این اقدام‌ها تعرض به حقوق سایر شهروندان و به خطر انداختن آرامش روانی آن‌هاست.»

سامانه هوشمندی برای کنترل موتورسیکلت‌ها وجود ندارد
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا در گفت‌وگو اختصاصی با روزنامه«دنیای‌خودرو» در این باره گفت: «به صورت کلی تقریبا در کشور ۱۲ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که راکبان آنها در معابر شهری و برون‌شهری تردد و استفاده‌های متفاوتی از این وسیله‌نقلیه دارند. اما با توجه به مستندات می‌توان گفت بیشتر افرادی که از موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند. در سال‌های گذشته عدم شکل‌گیری زیرساخت‌های مناسب، مشکلات اقتصادی و معیشتی، عدم اجرای تکالیف قانونی تعیین‌شده در رابطه با جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده و عدم اعطای تسهیلات و مشوق‌های لازم برای حرکت مردم به سمت خرید موتور سیکلت‌های برقی سبب ایجاد وضعیت کنونی شده‌اند.» سرهنگ محمدباقر سلیمی درخصوص تخلف موتورسواران وکنترل آنها افزود: «موتورسیکلت وسیله‌ای است که قدرت مانور بالایی دارد و اغلب موتورسیکلت‌های تجاری تولیدشده نیز از قدرت شتاب‌گیری و توانایی بالایی برخوردار هستند. همکاران ما هنوز به صورت سنتی و فیزیکی موتورسیکلت‌ها را کنترل می‌کنند زیرا تاکنون سامانه هوشمندی مانند نظارت دقیق و کنترل دوربین‌های پلاک‌خوان توسط شهرداری یا سازمان راهداری برای ما تولید نشده است که با استفاده از این امکانات بتوانیم راکبان موتورسوار را کنترل کنیم. بنابراین شاهد موتورسواران متخلفی هستیم که رفتارهایشان منجر به ایجاد ترافیک شهری، بی انظباطی و و حتی منجر به مرگ خودشان می‌شود.» رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا گفت: «یکی از تخلفاتی که سبب سلب آرامش و باعث توقیف وسایل نقلیه می‌شود، انجام حرکات نمایشی ، حرکات مارپیچ و ارتکاب دو تخلف حادثه‌ساز است. در صورت مشاهده این تخلف‌ها، موتورسیکلت یا خودرو متخلف توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود.»

موتورسیکلت یک وسیله‌نقلیه است
سرهنگ سلیمی در رابطه با عدم استفاده موتورسواران از کلاه ایمنی گفت: «سهم موتورسیکلت‌ها در حوادث رانندگی منجر به مصدومیت و جراحت قابل‌توجه است که این سهم به تناسب شرایط استفاده از موتورسیکلت در اقلیم های مختلف کشور بین ۲۵ تا ۴۰درصد تصادف‌ها را شامل می‌شود. متاسفانه در حوادث رانندگی بیش‌از ۸۳درصد افرادی که راننده موتور یا ترک‌نشین آن هستند، در اثر ضربات وارده به سر و گردن و خونریزی‌های مغزی از بین می‌روند. بنابراین نکته حائزاهمیت این است که موتورسواران حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند.» سرهنگ سلیمی در ادامه بیان کرد: «برخی شهروندان یا استفاده‌کنندگان از موتورسیکلت اصطلاحا موتورسیکلت را یک وسیله‌نقلیه محسوب نمی‌کنند یا نمی‌دانند طبق قوانین، ضوابط و مقررات، همان انتظاری که در بستر حمل‌ونقل ترافیک از یک راننده تاکسی، راننده کامیون یا راننده اتوبوس می‌رود، از یک راننده موتورسیکلت نیز وجود دارد. یعنی اگر زمانی به تقاطعی می‌رسیم که چراغ قرمز است، همان‌طور که اتوبوس یا تاکسی متوقف می‌شود، موتورسیکلت نیــــز باید متوقف شود.»
وی در ادامه تخلفات موتورسیکلت‌سواران در سال 13۹۹ را به ترتیب درصد ارتکاب این‌گونه عنوان کرد: «عدم استفاده از کلاه‌ایمنی، عبور از خط‌ویژه، سرعت غیرمجاز و انجام حرکات نمایشی.» به‌گفته سرهنگ سلیمی بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط‌به استان‌های تهران، اصفهان ، مشهد ، قم و شیراز بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =